Sivu 1/2

Ei kulje tasaisesti

Lähetetty: 30 Heinä 2005, 21:48
Kirjoittaja 66poni
Mikähän mahtaa olla vikana, kun Musse (64½ 260+C4) pitää pientä nypytystä tasakaasulla ajettaessa. Suuremmilla nopeuksilla sitä ei huomaa, vain alle 70 km/h nopeudessa. Niin kauan, kun ryyppy on päällä, kulku on normaalia. Kaasari on muuten tutkittu (2-kurkkuinen), mutta suuttimia en ole vielä pidellyt. Olisiko vika sittenkin sähköpuolella? Ajoituslampun kanssa on sytytys laitettu kohdalleen, mutta voisko olla, että damperin ajoitusmerkki olisi pielessä? Kaikki koneessa on alkuperäistä eikä sitä liene koskaan avattu. :?:

Lähetetty: 01 Elo 2005, 08:30
Kirjoittaja 81 Foxbody
Tämä nyt ei varmaan kovin yleispätevä vinkki ole mutta omassa oli myös aaltoilua tasaisessa ajossa.. parikin asiaa vaikutti. Kone imi laatikosta öljyä kun laatikon modulaattorissa oli pieni reikä, ja toinen oli että sytkän alipaine ennakkosäätö oli jumissa. Noiden korjaamisella tuntui että nypytys hävisi 90%.

Ja yleisesti, kaasari ja sytkä taitaa yleisimpi vikoja olla jos tuollaista ilmenee. Jotain kakkaa kaasarissa, esim. tyhjäkäynti puolella, joka vaikuttaa rauhallisessa ajossa jos kiekat on vaan tarpeeksi alhaalla. Sytkä voi olla sitten rajoilla, eli jos ennakkoa tulee huomattavan vähän tai aavistus liikaa niin saattaapi pätkiä. Alipaine vuotokin voi tulla kyseeseen mutta luulisi oireilevan jo tyhjäkäynnillä.

Lähetetty: 01 Elo 2005, 11:28
Kirjoittaja janne260
Virranjakajassa väljää jossain? Yks mikä omassa aiheutti tuommosta oli yksinkertaisesti liian kuluneet kärjet, jota ei silmämääräisesti voinut havaita.

Kantapään kautta opittua: Syksyllä (hölmönä) just ennen seisontaa vaihdetut tulpat, seuraavana kesänä vähän kilometrejä, seuraavana keväänä auto käy miten sattuu ja vikaa haetaan niin maan perusteellisesti. Viimesenä hommana tulpan vaihto ja vot ku auto käy kuin ennenkin. Tuommosia oireita aiheutti tulpat, vaikka ei edes olleet paljon ajetut, nimittäin kahden talven seisonta teki tulpille tosi huonoa kun ei ole tuossa nykybensassa niitä lyijyn suojaavia ominaisuuksia.

Alipainevuoto jossain? esim. vaikka just Foxyn mainitsemassa alipainemodulaattorissa tai sen putkessa, se modun ja rautaputken välinen kumipätkä alkaa jossain vaiheessa haurastumaan, kiitos pakoputken lämpöjen.

Lähetetty: 01 Elo 2005, 15:33
Kirjoittaja Mexico65
janne260 kirjoitti:Virranjakajassa väljää jossain? Yks mikä omassa aiheutti tuommosta oli yksinkertaisesti liian kuluneet kärjet, jota ei silmämääräisesti voinut havaita.
Veikkailen samaa kuin Janne, klassiset viat tulpat, tulpanjohdot, kärjet ja konkka lisäksi ilmansuodatin. Nämähän kuuluivat aikoinaan jokavuotisiin vaihtorutiineihin. Ajan saatossa myös alipaine vuodot mahdollisia. Kaasarin säädöt eivät yleensä muutu mihinkään, ainoastaan läppäakseli väljistyy ja aikettaa alipainevuotoa.

Lähetetty: 01 Elo 2005, 21:24
Kirjoittaja 66poni
Kiitos vinkeistä, asiaa tutkitaan lisää kun ehditään. Siihen saakka pitänee käyttää kaasupoljinta sen verran reippaasti, ettei pikku nypytykset häiritse. :)

Re: Ei kulje tasaisesti

Lähetetty: 02 Elo 2005, 08:12
Kirjoittaja Ahti
64puolikas kirjoitti: Niin kauan, kun ryyppy on päällä, kulku on normaalia.
jotenkin tulisi ekana mieleen että kone käy tosi laihalla jos kerran ryyppy päällä kulkee hyvin. Elikkä imuvuotoja? Saa "raakaa" ilmaa jostain (jakajan alipainesäädin, vaihteiston modulaattori).

Lähetetty: 21 Elo 2005, 19:21
Kirjoittaja 66poni
Vihdoin ehdin tähän ongelmaan paneutua. Alipainevuotoja en löytänyt, kaasarin säätäminen ei ainakaan parantanut asiaa, joten loppujen lopuksi käänsin sitä virranjakajaa, joka kyllä piti olla asteen tarkkuudella kohdallaan. Käynti muuttui heti tasaisemmaksi ja ajossa parannus oli huomattava. Nyt menee tasaisesti (ja aurauksen säädön jälkeen myös suoraan). Kaikkea sitä tulee kärsittyä laiskuuttaan ja tietämättömyyttään... Huono puoli tässä on se, että nyt Musse on niin mukava ajettava, että museovakuutuksen 30 päivää tuntuu liian vähältä, kun tekisi mieli hevostella jatkuvasti. 8)

Lähetetty: 21 Elo 2005, 19:43
Kirjoittaja hannu
Kuka niitä päiviä laskee, anna mennä vaan :wink:

Lähetetty: 21 Elo 2005, 20:08
Kirjoittaja Kopekka
ac474 kirjoitti:Kuka niitä päiviä laskee, anna mennä vaan :wink:
Kateellinen naapuri niitä laskee, lähipiiristä sellainen juttu tiedossa. :wink:

Lähetetty: 21 Elo 2005, 21:09
Kirjoittaja 66poni
Mun puolestani saa naapurit tai kuka tahansa laskea ajopäiviä, minä en ole se, joka ryssii tämän museoajoneuvovakuutushomman. Pidän ajoistani ajopäiväkirjaa ja huolehdin myös siitä, että sallitut päivät eivät ylity. Toivottavasti en vaikuta huumorintajuttomalta virkamieheltä, mutta kyseinen vakuutusetu on harrastajalle niin arvokas asia, etten lähtisi sillä pelleilemään. Mutta ne 29 päivää kyllä käytän kesäajeluihin, yhden säästän joulukirkossa käyntiin, jos sattuu olemaan mukava keli. 8)

Lähetetty: 22 Elo 2005, 14:47
Kirjoittaja janne260
64puolikas kirjoitti:Mutta ne 29 päivää kyllä käytän kesäajeluihin, yhden säästän joulukirkossa käyntiin, jos sattuu olemaan mukava keli. 8)
Asiaa, suomalaiskansallisella meiningillä, hevosella Joulukirkkoon. Vaan entäs se reki, vällythän on kuitenkin kabiinissa mukana.?

Lähetetty: 14 Touko 2006, 07:34
Kirjoittaja veekoo
Mexico65 kirjoitti:
janne260 kirjoitti:Virranjakajassa väljää jossain? Yks mikä omassa aiheutti tuommosta oli yksinkertaisesti liian kuluneet kärjet, jota ei silmämääräisesti voinut havaita.
Veikkailen samaa kuin Janne, klassiset viat tulpat, tulpanjohdot, kärjet ja konkka lisäksi ilmansuodatin.
Tuossa tuli rotasta korjattua parit vakuumivuodot ja tasainen ajo muuttui tasaisemmaksi, muttei kuitenkaan taysin. Ennenkuin kayn hakemassa uudet tulpanjohdot, niin onko toi konkka se radio noise supressor -juttu? Viimeksi sahkoja pidellessa jatin sen laittamatta, kun nykyjenkkakoneissa sen pitaisi olla sisaanrakennettu..? Konkka siis on, mutta 5cm johtoa puuttuu valista.. :)

Lähetetty: 14 Touko 2006, 21:10
Kirjoittaja JaKki
Eipä taida olla vaan se noise supressor on laturin radioon aiheuttaman vinkuna äänen torjuntaan ja sijaitsee laturin perässä.
Perinteinen kärjellisen sytytyksen tarvitsema kondensaattori on virranjakajan sisällä. Ilman sitä kunnon kipinää ei tule.

Lähetetty: 23 Touko 2006, 13:39
Kirjoittaja Antti66HT
ONhan siitä aikaa kun olen kerjellisellä ajellut, mutta muistaakseni tuo konkka kun oli kaput niin ainakin taunukseen tuli piikkiä kärkien väliin...

Asiasta viidenteen: Minkälainen ja mistä hankittavissa tuollainen vinkumisen estävä komponentti?

Lähetetty: 26 Touko 2006, 08:02
Kirjoittaja veekoo
Tulpanjohdot vaihdettu, mutta viela pykii. Katsoin lampulla perusennakon 15deg, mutta paljon yli 2000 rpm ei kiertanyt ropottamatta. Noilla jengoilla ennakko pyyhki 20-25 tienoolla eli ihan ok. Seuraavaksi tulpat ja tune-uppiin. Omat karvaiset kadet ei oikein pysty parempaan, varsinkin kun ei ole kaveria lisakasiksi. :( Tietty voisi kamppiksen tyttokaverin taas houkutella auttamaan (katevampi naissa hommissa kuin kamppis), mutta siita voi tulla hellasaroa.. :wink:
http://www.iki.fi/karaila/musti/70/motti/motti45.jpg