Sivu 1/1

Modern Drivelinen vaijerikytkimen palautusjousi

Lähetetty: 06 Loka 2018, 20:57
Kirjoittaja Becker
Moikka,
65 Mussessa roikkuu nyt T5 boxi, Centerforcen kytkin ja painelaakeri sekä Modern Drivelinen kaapelikytkin. Tuli tuossa sellainen mieleen, että nythän kytkimessä ei ole palautusjousta laisinkaan. Olin jostain saanut päähäni, että siinä käytyetään kytkimen alkuperäistä palautusjousta, joten ei kun tuumasta toimeen. Sen verran tutkin nettiä että miten tuo paksu jousi saadaan paikalleen kun poljinasetelma on autossa kiinni. Kyllä se onnistuu erityisesti kun mittaritaulu on vielä tässä vaiheesa irti. Muutaman tunninn ähellys ja jousi paikoillaan, jolloin totesin että ei hemmetti, ei se näin voi toimia. Poljin jää pohjaan. Lisää manuaalien tutkimista ja ei kun jousen poistoon, se ei kuulu sinne vaijerikytkimen kanssa. Taas muutama tunti ähellystä, sillä paikat ovat ryökäleen ahtaat.
Ja nyt sitten tullaan varsinaiseen kysymykseen, eli makaako painelaakeri kokoajan hivenen päällä kun mitään palautusjousta ei ole, vaan pitääkö siihen virittää jokin kevyempi palautusjousi. Moden Drivelinen ohjeissa ei sellaisesta mainita. Muuten on tiettävästi aivan toimiva ratkaisi kunhan vaijerin pitää erossa pakosarjasta.

Re: Modern Drivelinen vaijerikytkimen palautusjousi

Lähetetty: 07 Loka 2018, 14:48
Kirjoittaja Becker
Kiitos vastauksesta kaara 91. Tuo oli mielenkiintoista tietoa. Näin vanhan liiton miehenä tuo kalvokytkimen toiminta on vähän uutta kun on aikoinaan tottunut noihin hiili yms. painelaakereihin joiden kulumista pyrittiin vähentämään oikealla kytkimen käytöllä. Ilmeisesti nykyisten laakeroitujen painelaakereiden kestävyys on hyvä ettei tarvitse olla vaihteistoa koko aikaa irroittamassa. Autolla ei kisailla joten tuo parin prossan pitokyvyn häviö on enemmänkin teoreettista luokkaa.