Eksoottisia Mustangeja ja Shelbyjä ja MR-kelpoisuus
Lähetetty: 22 Heinä 2018, 10:59
1965-MR-kilpiseen HT-mustangiin ahdin? Takaluukussa-lehdessä 1/2014 oli juttu HT-Mustangista (rek.no FM-65), jossa oli rekisteriotteeseen merkitty ahdin. Omistaja kertoi miettineensä MR-kelpoisuutta tuon ahtimen takia.
Mustang Monthlyn (Maaliskuu 2018-numero) on esitelty 1965 Prototyyppi-Shelby GT-350, VIN SFM5010, eli 10. valmistettu GT-350, josta siis puuttuu 5. merkkinä oleva S tai R (ensimmäiset 31 Shelbyä olivat ilman noita S=street ja R=race merkintöjä). Tämä yksilö on edelleen hengissä nykyään Pennsylvaniassa, ja matkamittari näyttää vain 48.000 originaalia mailia. Tämä FB-yksilö meni Carroll Shelbyn Los Angelesin pajalle 08.12.1964. Tämä auto oli prototyyppinä monille myöhemmillekin ratkaisuille, ollen myös näyttelyissä, lehdistölle mallina ajotesteissä ja esiintyi elokuvassakin ”Redline 7000”. Tässä autossa oli ensimmäisenä Paxton-ahdin, joita myöhemmin asennettiin erikoistilauksesta myöhemmin muutamiin 1966 Shelbyihin. Tässä 5010:ssa oli Thunderbirdistä tutut vaeltavat takavilkut, joita oli myöhemmin esim. 1969-1970 Shelbyissä, ja 1968 California Specialissa (tässä ilmeisesti kuitenkin ilman vaeltavaa vilkkusysteemiä). Samoin alkuun ei ollut takarenkaan edessä skooppia takajarrujen jäähdytystä ajatellen, mutta oli huomattu lisätä, ja oli sittemmin vakiona. Pakoputket sivulle takarenkaiden etupuolelle. Autossa ei ollut ilmastointia, automaattivaihteistoa, ohjaus- ja jarrutehostajaa, vaan ”In fact, performance was its style”.
Carroll Shelby teki myös 2 kpl prototyyppejä 1965-HT:sta modifioiden farmarimalleiksi, toisessa oli manuaalivaihteisto ja toisessa automaatti. Molemmat ovat kuitenkin aikoinaan tuhoutuneet.
Englannissa tehtiin muutamia 4-veto-Mustangeja, muistelen nähneeni kuvia ainakin 1965- ja 1969-malleista. Hinta vain meni liian kalliiksi, joten suurimuotoinen tuotanto ei ollut mahdollista.
Lisäksi on yksi eksoottinen Mustang-malli: 1965-HT:hen (5F07C793309) oli laitettu C-koodisen 289-2V:n tilalle Fordin diesel-moottori, josta ei ole nyt tarkempaa tietoa.
Carroll Shelby teki yhdet HT-koriset prototyypit 67-Shelbystä ja 68-Shelbystä, mutta lopulta oli hylätty tämä korimalli, toisin kuin kaikki Shelby de Mexicot olivat HT-malleja 1967-1970. Carroll Shelby oli yhteistyössä Eduardo Velazquezin kanssa Shelby de Mexico-yrityksessä. Mainittakoon vielä, että 1971-72 Shelby de Mexicossa oli 351-Windsor, ei Cleveland
Samoin Carroll teki yhden prototyyppikappaleen 1967 Shelby GT-500 avomallin, joka jollakin ihmeellä vältti paalauksen.
Henry Ford II:lle tehtiin 64-1/2-Mustang HT:n erikoisversio: 5F07K100148, joka tuli Dearbornin tehtaan linjalta ensimmäisten joukossa 10. autona (Date 05C = 05.03.1964) vaikka VIN:n mukaan olisi ollut 148. auto. Erikoisesti oli K-koodin 289-HiPo, joka tuli yleisölle saataville vasta myöhemmin 01.06.1964. Lisäksi tässä 100148:ssa oli täysnahkasisusta, puupaneleita, pyöräkaarilistat, maskissa sumuvalot ja Styled Steel -vanteet, jotka tuli saataville myöhemmin GT-/lisävarusteena ja 1966-Mustangeihin. Lisäksi oli vaihdettu tasavirtalaturi (Generator, mittarissa GEN) vaihtovirtalaturiin (Alternator, mittarissa ALT), toisin kuin kaikissa muissa 64-1/2-Mustangeissa (VIN:n moottorikoodit U, F, D ja K). Vaihtovirtalaturi oli sitten vakio varsinaisissa 65-Mustangeissa (VIN:n moottorikoodit T, C, A ja K) 01.08.1964 alkaen.
Yksi 1972 Q-koodin Mach-1 (2F05Q139410) sai 351CJ:n tilalle jo tehtaalla piristetyn 460-V8-moottorin (600HP), joten isokoppaiseen 1971-1973 Mustangiin voidaan tuollainen laittaa. Tällä autolla ajettiin kerran kilpaa USA:ssa Boeing 727-lentokoneen kanssa, lopulta kone voitti... Ja Helsingborg-Malmö 60 km matka taittui 15 min:ssa polttoainekulutuksella 60 litraa/100 km, tuosta voi laskea keskinopeuden... jatkossa bensan kulutus oli liikaa jopa ruotsalaisille, joten vaihdettiin takaisin 351CJ.
Joten MR-kilpisyyteen mielestäni ei pidä olla liian tiukkapipoinen, kun löytyy esimerkkejä tehdas-originaaleista ja jopa ko. aikakaudelta, joten ko. vuosimalliin voidaan mielestäni ilman MR-tarkastajan isompaa ”purputtamista” asentaa vaikka ahdin 65-Mustangiin. En sitten osaa sanoa, pitääkö olla Paxton (saako edes mistään?), vai kelpaako joku muu/modernimpi. Kuitenkin tuossa FM-65:ssa tuo ilmanotto-skooppi on selvästi prominentimpi kuin originaalissa SFM5010:ssa, jossa se on on matalampi, leveämpi, pitempi.
Mustang Monthlyn (Maaliskuu 2018-numero) on esitelty 1965 Prototyyppi-Shelby GT-350, VIN SFM5010, eli 10. valmistettu GT-350, josta siis puuttuu 5. merkkinä oleva S tai R (ensimmäiset 31 Shelbyä olivat ilman noita S=street ja R=race merkintöjä). Tämä yksilö on edelleen hengissä nykyään Pennsylvaniassa, ja matkamittari näyttää vain 48.000 originaalia mailia. Tämä FB-yksilö meni Carroll Shelbyn Los Angelesin pajalle 08.12.1964. Tämä auto oli prototyyppinä monille myöhemmillekin ratkaisuille, ollen myös näyttelyissä, lehdistölle mallina ajotesteissä ja esiintyi elokuvassakin ”Redline 7000”. Tässä autossa oli ensimmäisenä Paxton-ahdin, joita myöhemmin asennettiin erikoistilauksesta myöhemmin muutamiin 1966 Shelbyihin. Tässä 5010:ssa oli Thunderbirdistä tutut vaeltavat takavilkut, joita oli myöhemmin esim. 1969-1970 Shelbyissä, ja 1968 California Specialissa (tässä ilmeisesti kuitenkin ilman vaeltavaa vilkkusysteemiä). Samoin alkuun ei ollut takarenkaan edessä skooppia takajarrujen jäähdytystä ajatellen, mutta oli huomattu lisätä, ja oli sittemmin vakiona. Pakoputket sivulle takarenkaiden etupuolelle. Autossa ei ollut ilmastointia, automaattivaihteistoa, ohjaus- ja jarrutehostajaa, vaan ”In fact, performance was its style”.
Carroll Shelby teki myös 2 kpl prototyyppejä 1965-HT:sta modifioiden farmarimalleiksi, toisessa oli manuaalivaihteisto ja toisessa automaatti. Molemmat ovat kuitenkin aikoinaan tuhoutuneet.
Englannissa tehtiin muutamia 4-veto-Mustangeja, muistelen nähneeni kuvia ainakin 1965- ja 1969-malleista. Hinta vain meni liian kalliiksi, joten suurimuotoinen tuotanto ei ollut mahdollista.
Lisäksi on yksi eksoottinen Mustang-malli: 1965-HT:hen (5F07C793309) oli laitettu C-koodisen 289-2V:n tilalle Fordin diesel-moottori, josta ei ole nyt tarkempaa tietoa.
Carroll Shelby teki yhdet HT-koriset prototyypit 67-Shelbystä ja 68-Shelbystä, mutta lopulta oli hylätty tämä korimalli, toisin kuin kaikki Shelby de Mexicot olivat HT-malleja 1967-1970. Carroll Shelby oli yhteistyössä Eduardo Velazquezin kanssa Shelby de Mexico-yrityksessä. Mainittakoon vielä, että 1971-72 Shelby de Mexicossa oli 351-Windsor, ei Cleveland
Samoin Carroll teki yhden prototyyppikappaleen 1967 Shelby GT-500 avomallin, joka jollakin ihmeellä vältti paalauksen.
Henry Ford II:lle tehtiin 64-1/2-Mustang HT:n erikoisversio: 5F07K100148, joka tuli Dearbornin tehtaan linjalta ensimmäisten joukossa 10. autona (Date 05C = 05.03.1964) vaikka VIN:n mukaan olisi ollut 148. auto. Erikoisesti oli K-koodin 289-HiPo, joka tuli yleisölle saataville vasta myöhemmin 01.06.1964. Lisäksi tässä 100148:ssa oli täysnahkasisusta, puupaneleita, pyöräkaarilistat, maskissa sumuvalot ja Styled Steel -vanteet, jotka tuli saataville myöhemmin GT-/lisävarusteena ja 1966-Mustangeihin. Lisäksi oli vaihdettu tasavirtalaturi (Generator, mittarissa GEN) vaihtovirtalaturiin (Alternator, mittarissa ALT), toisin kuin kaikissa muissa 64-1/2-Mustangeissa (VIN:n moottorikoodit U, F, D ja K). Vaihtovirtalaturi oli sitten vakio varsinaisissa 65-Mustangeissa (VIN:n moottorikoodit T, C, A ja K) 01.08.1964 alkaen.
Yksi 1972 Q-koodin Mach-1 (2F05Q139410) sai 351CJ:n tilalle jo tehtaalla piristetyn 460-V8-moottorin (600HP), joten isokoppaiseen 1971-1973 Mustangiin voidaan tuollainen laittaa. Tällä autolla ajettiin kerran kilpaa USA:ssa Boeing 727-lentokoneen kanssa, lopulta kone voitti... Ja Helsingborg-Malmö 60 km matka taittui 15 min:ssa polttoainekulutuksella 60 litraa/100 km, tuosta voi laskea keskinopeuden... jatkossa bensan kulutus oli liikaa jopa ruotsalaisille, joten vaihdettiin takaisin 351CJ.
Joten MR-kilpisyyteen mielestäni ei pidä olla liian tiukkapipoinen, kun löytyy esimerkkejä tehdas-originaaleista ja jopa ko. aikakaudelta, joten ko. vuosimalliin voidaan mielestäni ilman MR-tarkastajan isompaa ”purputtamista” asentaa vaikka ahdin 65-Mustangiin. En sitten osaa sanoa, pitääkö olla Paxton (saako edes mistään?), vai kelpaako joku muu/modernimpi. Kuitenkin tuossa FM-65:ssa tuo ilmanotto-skooppi on selvästi prominentimpi kuin originaalissa SFM5010:ssa, jossa se on on matalampi, leveämpi, pitempi.