SN95 starttiproblem
Lähetetty: 29 Touko 2018, 20:11
Tästä jo tuolla ketutusketjussa puhuttiinkin mutta pistetään tännekin niin jää tuleville polville oikeaan paikkaan.
'95 GT siis on nyt kaksi kertaa tehnyt sen, että kauppakeikalla lähtöyritys takas himaan jää yritykseksi. Oireet ovat kuin olisi huono akku: ei pyöritä mutta starttirele tikittää nopeaan tahtiin. Kummallakin kerralla se on lähtenyt apuvirralla toisesta autosta. Eka apuvirtakäynnistysyritys 2h zippauksen jälkeen Telwinin apukäynnistimellä epäonnistui, lähti lopulta toisen auton avulla. Tokalla kerralla noin vartti zippauksen jälkeen ei meinannut startata Hiacen avulla (2 akkua), sitten muutaman yrityksen jälkeen yht'äkkiä pyöritti normaalisti ja heti käyntiin. Olikohan kontaktihärö apukaapelien kytkennässä vai ehkä "heat soak" startissa?
Akku on testattu minun toimesta naapurin kuormitusmittarilla, akkukauppiaan toimesta toisella ja sitten vielä jollain hienommalla mittarilla, joka näytti myös kylmäkäynnistysampeerit (akun päällä lukee 500, mittari näytti 533). Sen lisäksi olen tarkistanut napajännitteen tuossa testaillessa ja aina jossain vajaan 13V tienoilla. Vaikuttaa siis toimivalta akulta. Välillä olen ladattun Ctekillä, jotta on akku täynnä.
Olen tehnyt mm. seuraavaa:
- akunnavat ja akkukengät puhdistettu
- akkukaapelit puhdistettu akun päästä sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- konehuoneen näkyvät maat putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- virranjakoblokin kontaktit putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- sulake/releboksin kontaktit putsattu, 3kpl 40A IGN SW -sulakkeiden kontaktit putsattu, kaikkien releiden kontaktit putsattu, sulakkeet mitattu ok
- starttirele vielä varmuuden vuoksi vaihdettu päittäin toisen samanlaisen kanssa
- mitattu jännite-erot napojen, kenkien ja kaapeleiden välillä sekä starttaamalla että ilman - ei mainittavia eroja
- mitattu maiden vastukset mm. akkukenkien ja lukemattomien muiden pisteiden välillä - ei mainittavaa vastusta
Em. toimenpiteiden jälkeen ei startannut vaan ihan sama tikitikitiki! Toisesta autosta akku ja apukaapeleilla ja heti starttaa. Akku pois autosta ja tilalle sama ylikokoinen akku ja auton omat liittimet kiinni, heti starttaa. Tässä kohtaa vaihdoin autoon neg kaapelikengän varmuuden vuoksi ja pistin auton akun takaisin ja starttaa.
Hmm... ja uusi päivä: tänään olen startannut auton 3x ja joka kerta on lähtenyt ja hyvin kulkee. Nyt ei auta kuin testailla ja toivoa, että kyseessä olisi ollut jokin kontaktihäiriö, joka korjaantui em. hinkkauksien avulla.
Mutta, testaamatta on vielä:
- startin navat ja johtoliitokset - en pääse mitenkään käsiksi omalla pihalla. Kokeilin ja hädintuskin näen startin, liittimiä ei näy alakautta. Pitääkö startti ottaa ulos, jotta liitännät saa näkyviin?
- kytkimen turvakytkin
- virtalukon pohja
Sitä en osaa sanoa voisiko jokin em. aiheuttaa tämän ongelman? Siis rele tikittää tiuhaan tahtin, ei pyöritä. Solenoidin hajoaminen mun kokemuksen (kokonaiset 2 hajonnutta per ~30v) aiheuttaa yhden naksahduksen. Sitä en sitten tiedä jos liittimet siellä alhaalla ovat hapettuneet niin mitä siitä seuraa??
Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, tilanne on nyt ärsyttävän epävarma. Auto voi jäädä kaupan pihaan milloin vain tai ei koskaan. Mieli tekisi vaihtaa koko startti uuteen ja siinä samalla mitata piuhat, mutta olen periaatteesta vähän sitä vastaan, että "korjataan" vain osia vaihtamalla selvittämättä juurisyytä ongelmaan.
'95 GT siis on nyt kaksi kertaa tehnyt sen, että kauppakeikalla lähtöyritys takas himaan jää yritykseksi. Oireet ovat kuin olisi huono akku: ei pyöritä mutta starttirele tikittää nopeaan tahtiin. Kummallakin kerralla se on lähtenyt apuvirralla toisesta autosta. Eka apuvirtakäynnistysyritys 2h zippauksen jälkeen Telwinin apukäynnistimellä epäonnistui, lähti lopulta toisen auton avulla. Tokalla kerralla noin vartti zippauksen jälkeen ei meinannut startata Hiacen avulla (2 akkua), sitten muutaman yrityksen jälkeen yht'äkkiä pyöritti normaalisti ja heti käyntiin. Olikohan kontaktihärö apukaapelien kytkennässä vai ehkä "heat soak" startissa?
Akku on testattu minun toimesta naapurin kuormitusmittarilla, akkukauppiaan toimesta toisella ja sitten vielä jollain hienommalla mittarilla, joka näytti myös kylmäkäynnistysampeerit (akun päällä lukee 500, mittari näytti 533). Sen lisäksi olen tarkistanut napajännitteen tuossa testaillessa ja aina jossain vajaan 13V tienoilla. Vaikuttaa siis toimivalta akulta. Välillä olen ladattun Ctekillä, jotta on akku täynnä.
Olen tehnyt mm. seuraavaa:
- akunnavat ja akkukengät puhdistettu
- akkukaapelit puhdistettu akun päästä sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- konehuoneen näkyvät maat putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- virranjakoblokin kontaktit putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- sulake/releboksin kontaktit putsattu, 3kpl 40A IGN SW -sulakkeiden kontaktit putsattu, kaikkien releiden kontaktit putsattu, sulakkeet mitattu ok
- starttirele vielä varmuuden vuoksi vaihdettu päittäin toisen samanlaisen kanssa
- mitattu jännite-erot napojen, kenkien ja kaapeleiden välillä sekä starttaamalla että ilman - ei mainittavia eroja
- mitattu maiden vastukset mm. akkukenkien ja lukemattomien muiden pisteiden välillä - ei mainittavaa vastusta
Em. toimenpiteiden jälkeen ei startannut vaan ihan sama tikitikitiki! Toisesta autosta akku ja apukaapeleilla ja heti starttaa. Akku pois autosta ja tilalle sama ylikokoinen akku ja auton omat liittimet kiinni, heti starttaa. Tässä kohtaa vaihdoin autoon neg kaapelikengän varmuuden vuoksi ja pistin auton akun takaisin ja starttaa.
Hmm... ja uusi päivä: tänään olen startannut auton 3x ja joka kerta on lähtenyt ja hyvin kulkee. Nyt ei auta kuin testailla ja toivoa, että kyseessä olisi ollut jokin kontaktihäiriö, joka korjaantui em. hinkkauksien avulla.
Mutta, testaamatta on vielä:
- startin navat ja johtoliitokset - en pääse mitenkään käsiksi omalla pihalla. Kokeilin ja hädintuskin näen startin, liittimiä ei näy alakautta. Pitääkö startti ottaa ulos, jotta liitännät saa näkyviin?
- kytkimen turvakytkin
- virtalukon pohja
Sitä en osaa sanoa voisiko jokin em. aiheuttaa tämän ongelman? Siis rele tikittää tiuhaan tahtin, ei pyöritä. Solenoidin hajoaminen mun kokemuksen (kokonaiset 2 hajonnutta per ~30v) aiheuttaa yhden naksahduksen. Sitä en sitten tiedä jos liittimet siellä alhaalla ovat hapettuneet niin mitä siitä seuraa??
Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, tilanne on nyt ärsyttävän epävarma. Auto voi jäädä kaupan pihaan milloin vain tai ei koskaan. Mieli tekisi vaihtaa koko startti uuteen ja siinä samalla mitata piuhat, mutta olen periaatteesta vähän sitä vastaan, että "korjataan" vain osia vaihtamalla selvittämättä juurisyytä ongelmaan.