Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Lähetetty: 14 Joulu 2017, 15:01
Mulla on pikku ongelma, en ole saanut 390 Fordin venttiilikoneistoa äänettömäksi.
1966 Ford 390 FE. Huolella ja pieteetillä täysin rakennettu 400+ hv katumoottori. 10:0 puristukset.
Alkuperäiset täysin kunnostetut rautakannet säädettävillä orkkistyypin ductile-keinuilla.Uudet Erson HD akselit, billet end standit.Compin beehive-jouset. Kaikki laskettu ja tehty kärsivällisyyllä ja 30+ vuoden kokemuksella sekä noin 30 moottorin kokemuksella.
Työntötankojen pituus optimoitu ( tilattu customina Smith Brothersilta).Keinun säätöruuvista jää näkyviin 2-3 kierrosta kuten FE:ssä pitääkin.
Comp Cams custom hydraulirullanokka. 269 / 282 gross asteet, 220 / 230 @0.050" Nostoa noin .550.
2014 kun sain auton ( -66 Fairlane GTA) liikenteeseen, moottorissa oli uudet Compin hydraulirullanostajat.
Venttiilikoneisto piti ääntä, luonteeltaan venttiilin nakutusta joka ei poistunut vaikka kuinka sääteli preloadia ja kokeili eri öljyillä. Ääni tulee "sieltä täältä", joku paikka ääntelee, joku ei.
Kyllästyin tähän ja lueskeltuani USAn forumeilta siellä kerrottiin ja kerrotaan edelleen että Compin nostajien kanssa oli muutamia vuosia sitten ongelmia juurikin tämän asian kanssa.
Tilasin ja asensin jenkkifoorumien suositusten mukaiset uudet MOREL-nostajat 2016 keväällä.Nämä eivät ole samat rebrändätyt Compit, ovat eri näköiset.
Ja jumaliste ongelma on siellä edelleen :
Kun käynnistät moottorin niin että se on seisonut pitkään,vaikka viikon tai pari, ja pumppaat kaasua ensin niin että moottoi käynnistyy välittömästi = 1-2 sekuntia helvetinmoinen venttiilinakutus muutamasta venttiilistä jonka jälkeen hiljenee lähes täysin. Noin puolen minuutin, minuutin kuluttua nakutusääntä alkaa kuulua ja 5 minuutin käytön jälkeen ilmiö on täysin voimissaan.
Mun diagnoosi on, että nostajien valmistustoleransseissa on heittoa. Jotkut vuotavat enemmän kuin toiset.
Kun öljy on kylmää ja viskositeetti korkea kaikki nostajat toimivat, heti kun öljy lämpenee ja öljy norjistuu ja jotkut nostajat alkavat vuotaa.
Lunatin nostajien kriittiset mitat ovat samat kuin Compin nostajissa, ja mitat ovat kunnossa kun tarkastelee nokan perusympyrää ja öljyn tuloreikiä , nostajareiän korkeutta ym.
Eräs teoria oli että nostaja nousee liian ylös ja öljynpaine karkaa sieltä suihkuamalla.
Irrotin imusarjan eilen ja tein testin jossa pyöritin öljypumppua porakoneella - öljyä ei suihkua reikien yläpäistä vaikka nokka / nostaja olisi täydellä nostolla.
Edelläoleva koskee siis Ford FE:tä. MUTTA : tallikaverin tuoreessa -55 Letukan 383 letukan pikkulohkossa oli ihan sama ilmiö Compin hydraulirullanostajilla: venttiilikoneiston äänekkyyttä ei saanut pois vaikka kuinka sääteli ja kokeili eri öljyjä.
Viime keväänä Matti sitten osti letukkaan Crowerin " sikakalliit" hydraulirullanostajat ja on siitä lähtien ajellut autolla naama loistaen ja posket punaisena - kaikki äänekkyys hävisi samantien - nyt letukan moottori kiertää "äänettömästi kuin suihkuturbiini".
Millä nostajilla itse ajat ja mitkä ovat kokemukset ?
1966 Ford 390 FE. Huolella ja pieteetillä täysin rakennettu 400+ hv katumoottori. 10:0 puristukset.
Alkuperäiset täysin kunnostetut rautakannet säädettävillä orkkistyypin ductile-keinuilla.Uudet Erson HD akselit, billet end standit.Compin beehive-jouset. Kaikki laskettu ja tehty kärsivällisyyllä ja 30+ vuoden kokemuksella sekä noin 30 moottorin kokemuksella.
Työntötankojen pituus optimoitu ( tilattu customina Smith Brothersilta).Keinun säätöruuvista jää näkyviin 2-3 kierrosta kuten FE:ssä pitääkin.
Comp Cams custom hydraulirullanokka. 269 / 282 gross asteet, 220 / 230 @0.050" Nostoa noin .550.
2014 kun sain auton ( -66 Fairlane GTA) liikenteeseen, moottorissa oli uudet Compin hydraulirullanostajat.
Venttiilikoneisto piti ääntä, luonteeltaan venttiilin nakutusta joka ei poistunut vaikka kuinka sääteli preloadia ja kokeili eri öljyillä. Ääni tulee "sieltä täältä", joku paikka ääntelee, joku ei.
Kyllästyin tähän ja lueskeltuani USAn forumeilta siellä kerrottiin ja kerrotaan edelleen että Compin nostajien kanssa oli muutamia vuosia sitten ongelmia juurikin tämän asian kanssa.
Tilasin ja asensin jenkkifoorumien suositusten mukaiset uudet MOREL-nostajat 2016 keväällä.Nämä eivät ole samat rebrändätyt Compit, ovat eri näköiset.
Ja jumaliste ongelma on siellä edelleen :
Kun käynnistät moottorin niin että se on seisonut pitkään,vaikka viikon tai pari, ja pumppaat kaasua ensin niin että moottoi käynnistyy välittömästi = 1-2 sekuntia helvetinmoinen venttiilinakutus muutamasta venttiilistä jonka jälkeen hiljenee lähes täysin. Noin puolen minuutin, minuutin kuluttua nakutusääntä alkaa kuulua ja 5 minuutin käytön jälkeen ilmiö on täysin voimissaan.
Mun diagnoosi on, että nostajien valmistustoleransseissa on heittoa. Jotkut vuotavat enemmän kuin toiset.
Kun öljy on kylmää ja viskositeetti korkea kaikki nostajat toimivat, heti kun öljy lämpenee ja öljy norjistuu ja jotkut nostajat alkavat vuotaa.
Lunatin nostajien kriittiset mitat ovat samat kuin Compin nostajissa, ja mitat ovat kunnossa kun tarkastelee nokan perusympyrää ja öljyn tuloreikiä , nostajareiän korkeutta ym.
Eräs teoria oli että nostaja nousee liian ylös ja öljynpaine karkaa sieltä suihkuamalla.
Irrotin imusarjan eilen ja tein testin jossa pyöritin öljypumppua porakoneella - öljyä ei suihkua reikien yläpäistä vaikka nokka / nostaja olisi täydellä nostolla.
Edelläoleva koskee siis Ford FE:tä. MUTTA : tallikaverin tuoreessa -55 Letukan 383 letukan pikkulohkossa oli ihan sama ilmiö Compin hydraulirullanostajilla: venttiilikoneiston äänekkyyttä ei saanut pois vaikka kuinka sääteli ja kokeili eri öljyjä.
Viime keväänä Matti sitten osti letukkaan Crowerin " sikakalliit" hydraulirullanostajat ja on siitä lähtien ajellut autolla naama loistaen ja posket punaisena - kaikki äänekkyys hävisi samantien - nyt letukan moottori kiertää "äänettömästi kuin suihkuturbiini".
Millä nostajilla itse ajat ja mitkä ovat kokemukset ?