Sivu 1/1

Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 00:05
Kirjoittaja Pertti
Olen ahkerahkosti seuraillut tätä erittäin laadukasta foorumia, mutta jotakin ajatuksia on herännyt.
Lähes kaikki topiikit keskittyvät virittämiseen ja rata-ajon aikojen parantamiseen.
Voitaisiinko taviksillekin tehdä jokin sellainen osio, jossa ei aina päädyttäisi venttiilijousien mitoituksiin, tai varttimailin lähtöjen aikaparannuksiin.
Toki meitä pelkästä Mustangilla ajamisesta nauttivia on varmaan aika vähän, mutta kun aina päädytään radalle, tai alumiinikansiin ja titaaniveiveihin...
Jos olisi sellainen osio, jossa voisi aloittelijakin kysyä jotakin, nyt mennään aika usein yli hilseen heti ekalla sivulla.
Kun heti mennään pois tavallisesta elämästä, ei enää huvita paljon mikään.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 08:05
Kirjoittaja 66poni
Olen täysin samaa mieltä. Mukavuus, taloudellisuus, luotettavuus ja alkuperäisyys ovat paljon tärkeämpiä kuin rataominaisuudet, kiihtyvyys, madallukset tai kustomointi. Nuo jälkimmäiset itse asiassa huonontavat autoa ja vähentävät sen kiinnostavuutta minun silmissäni. Hienoa kuulla, että sentään jollakin kerholaisella on samansuuntaisia ajatuksia.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 08:50
Kirjoittaja Late
Tästä asiastahan on vuosien varrella monesti keskusteltu. Tämä foorumihan on juuri sen näköinen kun käyttäjät siitä tekevät. Nyt näyttäisi olevan niin että virittäjävelhot ovat aktiivisempia kirjoittelijoita ja kyselijöitä täällä. Esim. entisöintiosasto on todella hiljainen. Ei muuta kuin kirjoittelemaan. Kyllä kaikenlaisille aiheille on tilaa, eikä yksinkertaisia kysymyksiä omien kokemusten perusteella suinkaan väheksytä vaan niihinkin saa asiallisia vastauksia.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 10:14
Kirjoittaja Firebolt
Varsinkin jos heti aloitusviestissä kysyjä kertoo mitä autollaan tekee, niin jää isommat virittelyt vinkkaamatta.

Ps. Mullaki on pussihousut mutten oo vielä koittanu niitä jalkaan...

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 15:15
Kirjoittaja SamiM
kaara91 kirjoitti: 19 Touko 2017, 13:49 Se kun vaan on niin, että jos noi rataominaisuudet, kiihtyvyys madallukset ja customointi jätetään pois, niin ei siihen paljon jää turattavaa. Rikkinäinen osa käteen ja uutta ostamaan ja Chlinton kirjan ohjeen mukaan takaisin.

Tätä foorumia pitää osata lukea oikein, eli suodattaa itselle tarpeeton teksti pois. Minäkään en edes lue täältä puoliakaan aiheista, jotka ei mua kiinnosta.

Kuten Latekin kirjoitti, tää foorumi on sellainen mikskä käyttäjät on sen halunneet. Mä oon samaa mieltä, että kysyjällä on se vahvin ote asiaan silloin kun tarpeeksi tarkkaan selvitetään jo ensimmäisessä kysymyksessä mitä halutaan ja mitä ei.
Yleensä vaan kysymyksestä ei saa tarpeeksi selvää mitä kysyjä kyselyllään tarkoittaa ja siksi me joudumme lypsämään asiasta lisää tietoa. Siinä samalla tulee sitten väkisin tahtomattakin virhelyöntejä ollaanko tekemässä jotain muuta, kuin vain vakio tehtaan tekeleeseen korjausta tai muuten vaan kysellään vakioautoon ja siihen liittyvää asiaa.

Lähes kaikkiin kysymyksiin saadaan täältä vastaus. Eikä ole tyhmää olla kysymättä, jos joku asia askarruttaa. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta vastaukset ei aina kuitenkaan ole ihan absoluuttisia. Kaikilla on hieman oma näkökantansa asioissa, joka kannattaa muistaa tehdessään sitten vastauksista omaa johtopäätöstä.

Ei muuta kuin kyselemään edelleen............
Alkuperäiseksi korjaaminen on yhtä haastavaa/työlästä, monesti enemmän kuin viritetyn rakentaminen. Lisäksi alkuperäiseksi korjaamisessa on paljon asioita joita pohtia ja kysyä muilta että miten muut ovat tehneet. Suoraviivaisesta irrota-kunnosta-kiinnitä -touhusta todella kaukana. Tähän kun lisätään se tosiasia että moni on tekemässä kunnostusta ilman pitkää kokemusta kyseisestä työstä, korostuu kyselyn ja pohtimisen tärkeys.

Rohkeasti vain kysymään ja pohtimaan sekä ehdottomasti vain kertomaan kunnostuksen ja entisöinnin alalta omia tarinoitanne, vaikkei vastauksia aina tulekaan niin lukijoita varmasti riittää.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 19 Touko 2017, 20:49
Kirjoittaja Arto65FB
Hyvä posti. Ja tosiaan toi auton käyttötarkoituksen avaaminen on hyvä lähtökohta, jos ei ole kaikille tuttu tapaus.

Itseä parantelu (käytännössä johtaa yleensä turaamiseen) ja aika moni muukin on slalomin portin kautta joutunut kovempia kierrosaikoja epätoivoisesti hamuaviksi ratakäyttäjäksi.

Varsinkin vanhemman Mussen turaaminen on siitä hauskaa, että eihän se lähtökohta ole kuin 50-luvulla suunniteltu Falcon, sitä on helppo parantaa (turata).

Entisöintikeskusteluita on tosiaan vähemmän, kyllä mä niitäkin lukisin. Olisi kiva esmes tietää, kuinka monta D-Falcon osanumeroa on omasta autostaan löytänyt ja kuinka monta Z-Mustang osaa.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 20 Touko 2017, 09:53
Kirjoittaja starsky
Pertti kirjoitti: 19 Touko 2017, 00:05 Olen ahkerahkosti seuraillut tätä erittäin laadukasta foorumia, mutta jotakin ajatuksia on herännyt.
Lähes kaikki topiikit keskittyvät virittämiseen ja rata-ajon aikojen parantamiseen.
Voitaisiinko taviksillekin tehdä jokin sellainen osio, jossa ei aina päädyttäisi venttiilijousien mitoituksiin, tai varttimailin lähtöjen aikaparannuksiin.
Toki meitä pelkästä Mustangilla ajamisesta nauttivia on varmaan aika vähän, mutta kun aina päädytään radalle, tai alumiinikansiin ja titaaniveiveihin...
Jos olisi sellainen osio, jossa voisi aloittelijakin kysyä jotakin, nyt mennään aika usein yli hilseen heti ekalla sivulla.
Kun heti mennään pois tavallisesta elämästä, ei enää huvita paljon mikään.

Kuvitellaan meidän kerhotapaaminen ja katsotaan tilannetta kauempaa. Porukka on yleensä kokoontunut hieman pienempiin ryhmiin keskustelemaan ja joka ryhmässä on omanlainen keskustelu menossa. Useita puhujia samanaikaisesti äänessä. Paljon eri aiheita käsittelyssä. Kaikenlaiset persoonat ja mielipiteet saavat puheaikaa ja omia mielenkiinnon aiheita käsittelyyn. Pienissä porukoissa keskustellessa tulee esille asioita, joista porukan jäsenillä ei ole tietoa/osaamista/kokemusta. Tieto on pirstoutunut eri porukoiden kesken.

Yhdistetään kaikki keskustelemaan samaan rinkiin -> keskustellaan vain yhdestä aiheesta ja eniten puheaikaa saa aktiivisin vähemmistö (ellei puheenvuoroja jaeta tasapuolisesti). Keskustelu etenee aktiivisen vähemmistön ohjailemaan suuntaan. Haasteellisiinkin teknisiin/entisöintikysymyksiin saadaan kaikille heti porukan eniten kokemusta osaavalta tieto. Tietoa voi olla useammalla, jolloin kaikille tulee infoa mitkä luultavasti ovat ko. asiaan parhaimmat menettelyt tms. Yksittäisen jäsenen oma mielessä oleva kysymys ei pääse ilmoille, kun keskustelu etenee muiden viemänä.

Kun ajatellaan tuota ensimmäistä pienissä porukoissa tapahtuvaa keskustelua, niin miten tilanne muuttuisi, jos joku olisi teräsmiehen aisteilla varustettu ja pystyisi osallistumaan samanaikaisesti jokaiseen menossa olevaan pienen porukan keskusteluun? Tilanteessa on minusta kaksi vaihtoehtoa. Jos kaikkiin keskusteluihin samanaikaisesti osallistuva henkilö olisi joka keskustelussa dominoiva, niin kaikki keskustelut etenisivät hänen johtamana ja muuttuisivat samansisältöisiksi - monimuotoisuus poistuisi. Jos henkilö taas antaisi joka keskustelussa tilaa kaikille ja olisi enemmän kuuntelijan roolissa + osallistuisi keskusteluun vain tarvittaessa, niin keskustelujen monimuotoisuus säilyisi ja lisäksi tietämys olisi tarvittaessa käytettävissä kaikissa erillisissä keskusteluissa.

Nyt jos lisätään tuohon ensimmäiseen keskusteluun sitten useita teräsmiehen aisteilla varustettuja henkilöitä, niin vääjäämättä osa näistä ei malta olla osallistumatta kaikkiin keskusteluihin tai osa osallistuu ainakin osaan keskusteluista aktiivisesti.

Minusta foorumilla on mahdollista saada aikaan tilanne, joka on kaikkien kannalta paras mahdollinen. Lopputuloksen kannalta tärkeimmässä roolissa on foorumilla kirjoitteleva aktiivinen vähemmistö, mutta vaaditaan myös hiljaisemman enemmistön ymmärrystä.

Foorumilla on erikseen keskustelualueita eri aihepiireille ja noilla alueilla on tietysti alueiden mukaan sana vapaa ja aktiivinen porukka saa keskustella vaikka kuinka syvällisesti ja pieteetillä asioista. Ei tarvitse pitää vakkaa kannen alla.


Sitten on tämä "pienryhmäkeskustelutilanne", joka pitäisi tunnistaa ja ottaa käyttöön hieman erilainen asenne.

Aktiiviselle vähemmistölle vinkkejä "pienryhmäkeskusteluun":
-Olet foorumin moottori ja tärkeä keskustelujen sparraaja.
-Älä sekaannu jokaiseen keskusteluun, vaikka sinulla olisikin omasta mielestä ainoa oikea lopullinen totuus kerrottavana asiasta.
-Anna vähemmän foorumilla kirjoitteleville tilaa hengittää.
-Seuraile keskusteluja laajasti ja jos voit tuoda jossain keskustelussa teknistä tai tietämystäsi esille, niin tuo se hienovaraisesti yliajamatta koko keskustelua. Älä hukuta muita keskusteluun osallistuvia tiedoillasi.
-Pyri vinkkaamaan keskusteluketjuihin jos asiasta on keskusteltu jo aikaisemmin

Hiljaiselle enemmistölle vinkkejä "pienryhmäkeskusteluun":
-Älä anna itseäsi häiritä muiden viestiketjujen keskustelujen syvällisyys esim. teknisissä asioissa.
-Kysy rohkeasti omaa asiaasi, vaikka se tuntuisi vähäpätöiseltä
-Vastaile rohkeasti keskusteluketjuihin vaikka tietosi olisi hieman vajavainen aiheesta.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 22 Touko 2017, 08:38
Kirjoittaja kariboy
Asiaa. Vakio-osien kanssakin saa temppuilla kokenut ja aloittelija vielä enemmän. Laatu- ja sopivuus ongelmien kanssa.
Jo pelkästään osien nimeys on aloittelijalle hankalaa...mikäs tämä osa nyt sitten oikein on...
Jos tarkoitus on vain nauttia maisemista ja ajamisesta niin vakiohan on silloin parasta.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 27 Touko 2017, 09:34
Kirjoittaja hannu
Yksi parhaita kirjoituksia mitä tullut tällä foorumilla luettua n 15 vuoden aikana, on tuo Straskyn kirjoittama :peukku:

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 23 Kesä 2017, 17:28
Kirjoittaja Arto65FB
Ajankuluksi kattelin viestejä 2004 kirjautuneilta ja siellä oli aika monta, joilla viimeisin kirjautuminen 2017/2016 mutta viestejä ei kovin montaa, esim. muutama tekniikka kyssäri vaikka 2007-2008 ja sitten ei mitään mutta sivuilla siis käy. Olisi kiva lukea viestejä myös heiltä tai reissukuvia ym vai onko kaikki vaan instant nykyään.

Re: Tavisten hiekkalaatikko

Lähetetty: 05 Heinä 2017, 00:17
Kirjoittaja micow
hannu kirjoitti: 27 Touko 2017, 09:34 Yksi parhaita kirjoituksia mitä tullut tällä foorumilla luettua n 15 vuoden aikana, on tuo Straskyn kirjoittama :peukku:
Mitä se sano? Oli niin pitkä teksti, etten jaksanu lukea. :nenu: :backtotopic: