Sivu 1/1
Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 09 Touko 2017, 19:09
Kirjoittaja MinnaP
Kävin tänään autokorjaamolla, pojat vaihtoi moniurahihnan. Ajoin pienen lenkin ja kotimatkalla syttyi "check engine" valo, Musti 3,8 l vm 1995. Pysäytin auton ja googlasin sen verran, että jos autossa olisi ollut sellaisella valotaululla näyttö, niin vikakoodin olisi saanut painamalla trippimittarin pohjaan ja kääntämällä avainta. Mutta ei tässä autossa sellaista kojelautanäyttöä ole... Avasin konepellin.... ei tajua mitään... puristelee letkuja.... aika kuravellia paisuntasäiliössä ja syylärikin piti muutama päivä sitten avata ja katsoa onko siellä miten nestettä, mutta enhän minä saanut sitä minun voimillani ja tekniikallani auki...
Alhaalla kulkevat letkut tuntuivat sen verran jämäköiltä, että nestettä sisällä todennäköisesti, mutta yläpuolen vesiletkut arvoitus... menee hieman kasaan kun vähän puristelee. Kokeilin onko moniurahihna löysä.... ei ole... Starttasin koneen ja huomasin että syylärin takana on iso propelli, joka ei pyöri.... pitäsikö sen pyöriä.... Ajoin kotiin ja sammutin auton kolme kertaa punaisissa valoissa kun pelkäsin että kiehuu... Sellainen mittari joka ilmeisesti mittaa syylärin lämmön on rikki ja näyttää "nollaa", laturin, ja öljynpaineen arvot ihan ok silleen puolisälissä ja joku neljäs mittari kanssa ihan ok.... ja trippimittari hajosi viime kerralla kun nollasin sen tankatessa.... ei toimi enäää. Olisiko näillä joku yhteys keskenän? Uskallanko ajaa auton edes korjaamolle?
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 09 Touko 2017, 21:45
Kirjoittaja MinnaP
Huh, minä pelästyin sitä check engine-valoa

ja sitä, että flekti ei pyöri. Täytyy käydä jossakin missä on koodilaite.
Juu, tuo minulle kerrottiinkin, että kannattaa varsinkin tässä mallissa pitää huoli siitä, että sitä jäähdytinnestettä varmasti kulkee ja on myös syylärissä. En tiennyt että se flekti ei pyöri koko ajan, ja pelästyin että se on rikki kun ei pyörinyt. Testaanpa tuolla tavalla kun kerroit, kiitos
Anturia olen heilutellut ja ronklannut sinne tänne... ei ole auttanut... täytyy etsiä jostakin kuva mistä näkee, että olenko heilutellut oikeaa anturia...
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 09 Touko 2017, 22:36
Kirjoittaja Pappacosworth
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 09 Touko 2017, 23:39
Kirjoittaja kari gt
onkos tuossa kutosessa sama systeemi kuin tuossa kasissa, että flekti lähtee automaattisesti pyörimään kun laittaa ilmastoinnin päälle näkis että pyöriiköse yleensä ollenkaan
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 10 Touko 2017, 08:51
Kirjoittaja Arto65FB
MinnaP kirjoitti: ↑09 Touko 2017, 19:09
Kävin tänään autokorjaamolla, pojat vaihtoi moniurahihnan. Ajoin pienen lenkin ja kotimatkalla syttyi "check engine" valo, Musti 3,8 l vm 1995. Pysäytin auton ja googlasin sen verran, että jos autossa olisi ollut sellaisella valotaululla näyttö, niin vikakoodin olisi saanut painamalla trippimittarin pohjaan ja kääntämällä avainta. Mutta ei tässä autossa sellaista kojelautanäyttöä ole... Avasin konepellin.... ei tajua mitään... puristelee letkuja.... aika kuravellia paisuntasäiliössä ja syylärikin piti muutama päivä sitten avata ja katsoa onko siellä miten nestettä, mutta enhän minä saanut sitä minun voimillani ja tekniikallani auki...
3.8V6, check engine ja kuravelliä paisarissa, tulee vanha taksifoksi mieleen, paitsi ei siinä tainnut edes check engine valo syttyä, vaikka heitti painetta syylariin. Eli tuo 3.8V6 on Laten sanoin: "polttanut kansipahvinsa tai polttamassa kansipahvia tai ei ole vielä polttanut kansipahvia". Toivottavasti on vain joku hihnanvaihdossa tullut väliaikainen tietokonehäikkä joka aikaa myöten nollautuu. Vikakoodin luku olisi tietty paikallaan.
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 10 Touko 2017, 09:46
Kirjoittaja Late
Moron MinnaP,
Näistä jutuista kuukausimiitissä Lempäälässä puhuttiinkin. Eli toi 3,8 on herkkä kansipahvivaurioille. Jos siellä on kuravettä syylärissä ja lämpömittari ei pelaa niin äkkiä korjaus niille jutuille. Ainakin JM-Garage Ylöjärvellä osaa auttaa. Itsekin helppo tehdä, South West Trade Pirkkalassa todennäköisesti myy sulle mittarin anturin nopealla palvelulla, sitä on hyvä aloittaa, ei maksa paljon ja vaihto on helppo kun nesteet on muutenkin ulkona. Ja toki tämä nyt onnistuu missä tahansa korjaamossa. Ja jos ei tällä saa mittaria pelaamaan niin sitten vika lienee itse mittarissa tai johdotuksissa. Silloin helpoin keino on asentaa ihan normaali tarvikelämpömittari kojelautaan, ei maksa montaa kymppiä.
Jos Check Engine sammui eikä ole palannut niin vika on todennäköisesti hävinnyt, joku hetken häiriö todennäköisemmin moottorinohjauksessa (ihan tavallista näissä vanhoissa

). Valo ei ainakaan omissa autoissa ole syttynyt kuumana käyvän koneen takia. Toki ei ole huono idea käyttää vikakoodin luvussa. Voidaan kyllä seuraavassa kk-miitissä tai ratinan slalomissa tehdä koodin luku, mulla on lukulaite. Ilmoittele jos tarve
Flekti pyörii jos kone kuumenee, näillä keleillä ei ajossa vielä pitäisi pyöriä ihan lyhyellä pysähdykselläkään jos kone kunnossa. Ilmastointi kun käynnistyy niin flekti alkaa pyöriä saman tien.
Terveisin mustan fox-Mustangin Lauri
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 10 Touko 2017, 23:07
Kirjoittaja MinnaP
Kiitos taas

Kaikille pojille tasapuolisesti
Tarkastuslistani alkaa olla jo pitkä

Syylärin sain auki, ei ollut ihan yhtä pahan näköistä kuin paisuntasäiliössä. Puristelin kaikki mahdolliset letkut ja ilmakuplia ei mielestäni tullut, veden pinta vaan nousi puristellessa. Fletki ei pyöri ei missään ilmastoinnin tai puhaltimen asennossa.
Hihnan vaihdossa tuli tarvetta kiristimen rullalle ja koitan saada aikaa tuohon lähikorjaamolle kun saan sen rullan... kaippa sillä joku koodilaite on. Pääasia että uskalla ajaa sillä se vikavalon paistaessa... Tuo käsikirja oli muuten tosi hyvä, pitää syventyä siihen

Jos sieltä löytyy joku sulakekaavio, jos vaikka olisi flektistä mennyt sulake?

Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 11 Touko 2017, 09:17
Kirjoittaja kari gt
Jos flekti ei lähde pyörimään, niin vika voi olla flekti vieressä oleva musta laatikko johon tulee monia johtoja. Se ohjaa flekti toimintoja niitä on joitakin jouduttu vaihtamaan mutta onhan myös vaihtoehtoja.
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 11 Touko 2017, 17:54
Kirjoittaja Sine
Pitää toivoa, että hihnanvaihdon yhteydessä on vaan joku johto lähtenyt irti ja siksi sytytti Check Enginen. Liika lämpö ei sitä sytytä. Se musta boksi flektin vieressä liittyy flektin ja ilmastoinnin toimintaan sekä siihen, että moottori lähtee käyntiin. Siellä on siis releitä. Ilmastointi päällä flekti pyörii koko ajan, kuten jo mainittiin. Sitten kun moottorin lämmöt ovat tarpeeksi korkealla, niim flekti lähtee pyörimään. Muuten sen ei pitäisi pyöriä. Anturi on ulkomuistista moottorin kansien välissä sellaisessa ylösnousevassa kuusikulmaisessa pötkylässä ja ihan ylimmäisenä on ilmausruuvi. Pitää tarkistaa vielä omista kuvista.
Kansiremontin '95 Mustang 3.8:een tehneenä voin kertoa, että jos nesteet humppaa paisarissa moottorin sammutuksen jälkeen eli se ryystää edes takaisin vesiä, niin kansipahvit ovat entiset. Lisäksi jos se hävittää vettä, niin sama juttu. Mulla oli päästöt hyvät ja muutenkin toimi "ihan ookoo", mutta tuo vesien vekslaaminen häiritsi... nyppäsin sitten yksi sunnuntai venttiilikopat pois, niin siellä oli majoneesit kopan sisällä

Sitten vaan edelleen räikkää lisää aukiasentoon ja kannet irti. Pahvit olivat kummatkin palaneet takimmaisen sylinterin takaa. Selvisin onneksi pahvien vaihdolla ja kannen tasot kävivät koneistamolla höylättävänä suoraksi. Onhan tuo nyt pari kesää kestänyt nipussa
Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 12 Touko 2017, 10:57
Kirjoittaja MinnaP
Nonniiin pojat, taas on likka edennyt...
Kävin tuossa parin kilsan päässä "jenkkiatokorjaamolla" ja luettiin vikakoodi. Jälleen kerran avasin konepellin ja se hemmetin flekti ei vaan pyöri, ei vaikka miten päin olisi puhaltimen vivut. Seiskapytty ei käy. Kerroin pojalle, että tässä autossa on kuusi pyttyä ja se aloitti alusta vikakoodin lukemisen. Viitasi pyttyvikaan. Kyseli että olenko huomannut käynnissä jotain poikkevaa, en muistanut. Varasin ajan syylärin mömmöjen vaihtoon ja uusi anturi siinä samalla laitetaan ja vaihdetaan tulpat, josko sillä vikakoodi nollantuisi. Poika kertoi että ei tässä mitään hätää, tällä voi kyllä ajella.
Siinä kun lähdin ajelemaan, niin muistin että vähän ennen sitä "check engine" valon syttymistä mulla pomppasi sydän hetkeksi kurkkuun kun auto ajaessa nykäisi, mutta tasaantui sitten. Ajattelin että kun tällä nyt voi ajaa, niin ajan samantien toiseen paikkaan jossa olisi mahdollisesti tarkempi lukulaite.
Kun niitä kilsoja taisi tulla riittävästi, ennen kuin pääsin seuraavaan pisteeseen missä pyytää vikakoodin lukemista, huomasin että lämpömittari on tainnut vähän nousta. Ohessa kuva siitä, että kyllä se lämpötilan mittari hieman nousee kun ajaa, mutta minä en osaa sanoa että missä sen neulan pitäisi olla, esim. monenkymmen kilsan ajon se vaan pysyy tuolla alhaalla.
jaaha, tähän ei saa kuvaa. Pointti on se, viisarin vasemmasa reunassa on kaksi "alaraja viivaa", ja viisari nousee melkein siinen toiseen viivaan saakka.
Jälleen kerran avasin konepellin ajon jälkeen ja kas kas, flekti pyöri!
Ilmastointi ei ole autossa toiminut ollenkaan, sekin on vikalistalla, mutta tuo flekti tosiaan pyörii ja on pyörimättä itsekseen. Tiedä häntä onko sillä, että olen renkuttanut kaikkia mahdollisia liittimiä mitä autosta löytyy, sinne ja tänne, vai onko se vain tuollainen osa-aika-tuuletin.
Otin akun kengän irti ja renkutin kaikki sytytystulpat vielä kertaalleen. Ihme tapahtui ja vikavalo sammui. Nyt sormet syyhyää löytää tulppa-avain muuttokuormasta ja vaihtaa ne hiton tulpat just ja heti
Kyllä tää on kivaa kun oivaltaa teidän vinkeistänne.
Ai niin, se takarenkaiden lerpatus on korjaantunut sillä, että niiden paineet 1,9 ja 1,8 vetäisin 2,8 baariin

Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 12 Touko 2017, 12:14
Kirjoittaja MinnaP
Kiitos, tuota minäkin mietin, että miksi se viisari heiluu vain hiukan, eli se liikkuu, mutta nyt kyn selvitit asian, niin ymmärrän että se ei liiku kuten sen pitäisi liikkua.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä tarkoittaa :"ylimääräiseen vastukseen mittauslinjassa mittarissa tai anturissa".?
Tilasin uuden anturin, mutta jos oikein tulkitsen, niin anturin vaihtaminen ei auta jos siinä anturin ja mittarin viisarin välissä on joku muu vika?

Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 12 Touko 2017, 14:23
Kirjoittaja MinnaP
Wautsi

Kiitos

Re: Syylärin tuuletin, pitääkö pyöriä koko ajan?
Lähetetty: 05 Joulu 2019, 19:11
Kirjoittaja jollas
MUSTANG 4.6 1996, JA TÄSSÄ KYSYMYS:
Missä hel..tissä on se jännitteen alentaja , jolla tuuletin saadaan käymään alhaisella nopeudella. Youtubesta löytyy kyllä clippejä ko laitteesta eri Ford-tuotteista, mutta en ole vielä löytänyt -96 Mustangista. Jännitteenalentaja on aika iso mötikkä, joten ei pitäisi olla vaikeaa, mutta ku ei löydy.
Ongelma on se, että flekti pyörii, joko täysillä tai ei sitten ollenkaa.
CCRM boksi on tutkittu, ei vikaa. Johtoja ku seuraa niin ei tule ennen CCRM boksia ainuttakaan haaraa.