Sivu 1/1

Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 14:28
Kirjoittaja Kibitzer
Eli tässä pohdiskellut ja pyöritellyt 289cid kansia käsissäni ja ihmetellyt niiden 260cid lohkoa. ymmärrän että venojen kokoa lisäämällä saa tavaran liikkumaan myös sylinterien seinämiltä, siispä missä venttiilien koossa menee raja että mahtuvat liikkumaan tekemättä tuhoa sylinteriseinämiin?
Vaihtoehtoisesti myös koittanut selvitellä että löytyykö ameriikan päädystä sopivia alumiinikansia joiden kanssa ei ongelmaa olisi ja kone hengittäisi vähemmän raskaasti. tähän ei ole vastauksia löytynyt ja tavarantoimittajat ovat tarjonneet eioota.
Seuraavavaihe siis avun pyyntö täällä. 260 64vm Konetta ei voi vaihtaa järkevämpään ja siinä on jo valmiiksi 289 kannet.

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 22:51
Kirjoittaja 1223
Moro

Nyt kannattaa kaivaa se vanha corrali missä tehtiin se 260 stroker 302 kampuralla.

Nuo 289 kannet riittää ihan hyvin kun niitä hiukan viilaa.

Juha

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 10:30
Kirjoittaja Kibitzer
Tuossa tosiaan aloitusviestissä jonkun verran vaikea selkoista tajunnan virtaakin mukana

moottoripalasina ja tarkoitus olisi tehdä päivittäiseen ajoon soveltuva maltillinen 300hp (-+50hp) paketti. Mietityttää nuo alu kannet kun venttiilit ovat kokoluokkaa 1.940/1.600 tai 2.020/1600 ja lohkon poraus 3.8, mutta mitä nyt tässä lukenut vinkkejä ja muiden ajatuksia niin paketista saisi ilmeisesti vallan toimivan nuilla 289(1.76/1.45) kansilla. Puristuksia mikäli lähtee nostamaan niin mistäs osia tuohon, flattop mäntää pelkästään ollut tarjolla.

Minkälaisia tehoja nuista ylipäätään on saatu otettua irti, cobrassa ainakin 260cid ja 260hp hujakoilla tehot? Valmiita ehdotuksia millä mentäisiin tuonne 3sadanpollen hujakoille voipi kertoa myös, tarkoitus olisi kuitenkin säilyttää ajettavuus ja mahdollisesti kasvattaa kierroaluetta tuonne 6-7000rpm välille.

Aikalailla uusi maailma on tämä SBF puolen asiat ja siksi asioista kyselen, kiitän jo etukäteen vinkeistä ja kärsivällisyydestä :D

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 17:54
Kirjoittaja 1223
Moro

Jos pääset tonne jäsenpuolelle lue sieltä corral 2009/3

Siinä stroukataan tollainen 260 moottori 302 kampuralla ja on juurikin 289 kannet yms.

Juha

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 21:13
Kirjoittaja porttari
Voihan niitä 260:sen kansiakin muutella vaikka ja kuinka ilman että kasvatetaan veenttiilikokoa.

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 07:32
Kirjoittaja Topias74
Just omalla autolla testilenkin ajaneena voin sanoa että itse portatuilla rautakansillakin pääsee aika pitkälle. Tosi pirteä 302 moottori nyt kaulalla, jolla ilo päästellä ja alakerta vakio nokka-akselia myöten. Hengitystä vaan parannettu kansista, parempi imusarja ja isompi kaasuläppä. Rutut 9,9. Auto -95GT Musse.

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 17 Huhti 2017, 13:39
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti: 15 Huhti 2017, 00:52
Tosin toi 289 kampura on edullisin ja oikotie, jolla noi rutut saadaan helpoiten kohdilleen.

En tiedä, jummärsinkö jotain väärin, mutta eikös siellä sellainen jo ole. 221, 260 ja 289 kaikissa on sama isku 2.87". Poraukset ovat 3.68", 3.8" ja 4".

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 11:56
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti: 17 Huhti 2017, 16:57 Mulla tuli kirjoitus virhe 302 kampuraa tarkoitin eli 3,00 iskuista, kuten tossa Corralinkin tekstissä kerrottiin. Korjasin virheen tekstiin. Kiitos Arto kun huomasit.
No, tuota epäilinkin, kun tuosta stroukista olikin jo juttua. Ja toi Jannen koneistajan ideakin on aivan mahtava.

Re: Sbf 260(/289) Venttiilikoot & kannet

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 18:52
Kirjoittaja 1223
Moro

Jos tuo männän yli tuleminen hirvittää niin voihan siihen laittaa 302 kiertokanget.
Niillä sitten taidetaan jäädä jo hiukan alle tavoitteen. Toki dekitkin pitänee oikaista?

Juha