Sivu 1/4

SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 27 Maalis 2017, 21:46
Kirjoittaja ToniH
Aloitetaanpa tästä aiheestä näin:

Olisi tarkoitus tehdä 95:seen jarruremppa. Mulla on uudet 94-95 -jarruletkut mutta funtsin, että jos jarrurempan yhteydessä vaihtaisinkin orkkis 1-mäntäisten tilalle 2-mäntäiset 99- GT -etusatulat. Mitä eroa on 94-95 GT:n ja 99- GT:n etujarruletkuissa? Kummallekin on omat tuotenrot. Koitin zoomailla nettikuvia mutta mun silmään ne näyttävät ihan samanlaisilta.Täytyykö hommata 99-04 -letkut vai pelaako noi 94-95:set myös uudempien satuloiden kanssa?

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 27 Maalis 2017, 22:05
Kirjoittaja ToniH
Aha, nyt selvisi senverran, että 94-04 välillä on käytetty kahta eri kierteellä olevaa banjoliittimen pulttia: M10-1.0 ja M10-1.5. Tämä voisi olla se ero? Onko muuta eroa vai pitääkö sitä vain osata ostaa oikeat pultit niihin 99- GT -satuloihin?

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 28 Maalis 2017, 05:17
Kirjoittaja Topias74
Tarkistan kotona tilanteen kun muistan, mulla edessä sama projekti.
Toni

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 28 Maalis 2017, 17:02
Kirjoittaja ToniH
OK!

Näköjään MM myy kaikkiin 94-04 samoja etujarruletkuja, mukana tulee kahdet banjopultit. Mutta ovat erikoisen tyyriit. Muut valmistajat taas eri tuotenroilla eri vuotisiin. Niissä on saattanut vuosien mittaan ollut jotain pituuseroja mutta en saa selvää miten ne menee - kovin on sekavaa foorumikeskustelut.

Takajarrusatulat ja letkut näyttää mun silmään olevan kaikissa GT:ssä samat 94-04 (?). Varmaan levytkin?

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 29 Maalis 2017, 18:03
Kirjoittaja Topias74
Kävin tallissa katsomassa niistä mun -99 satuloista, niin niissä oli M10 ja 1,5 nousulla.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 29 Maalis 2017, 18:39
Kirjoittaja ToniH
Tänks!

Ja jälkipolville: 94-04 näyttäisivät kaikki käyttävän karkeeta 10mmx1.5 kierrettä takasatuloissa.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 17:29
Kirjoittaja ToniH
Kaara: jotenkin on jäänyt vanhoista jarruketjuista semmonen fiilis, että sulla olis jossain autossa SSBC:n etusatulat? Jossain vanhassa ketjussa kehuitkin niitä (jos se olit sinä?). Mites näin vuosien kokemuksella - onko ne sinun mielestä edelleen hintansa arvoiset? Toki muutkin saavat kommentoida.

Huomasin just, että ne löytyy Summitin listoilta ja tuntuvasti halvemmalla kuin SSBC:ltä itseltään.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 19:00
Kirjoittaja ToniH
Okei, kiitti. Joo, SSBC-satuloita on Vetteissä vähissä määrin näkynyt C3:ssa (68-82) (tiedän ehkä max 1-2 tapausta). C3:ssa jo vakiona on valurautaiset 4-mäntäsatulat. Mutta, Fox/SN95 -samanikäisissä (=C4) ei noita näy ja tuskin saatavillakaan. C4 Vetteissä on alkupään malleissa (84-) hyvin pitkälle sama 1-mäntäinen satula kuin SN95 GT:ssäkin ja olikohan jostain '88 tjsp. eteenpäin about sama PBR:n 2-mäntäinen Cobra-satula parilla erikokoisella levyllä riippuen optiosta (12" ja 13").
Kuitenkin toi SSBC satula on alumiinia ja rakenteeltaan toispuoleinen, eli ei ole kaksipuoleisia mäntiä. Voima kuitenkin on sama molemmissa ( kumoaa toisen puolen).
Voitko tarkentaa mitä tarkoitat tällä? En hahmota. Jos satulassa on 4 mäntää niin miten ne eivät kaikki purista?? Vai onko SSBC -satuloitakin 2-mäntäliukutappiversiona ja tämä nykyversio on jotain muuta? :?:

Ps. mainitaan tässä kohtaa se, että toistaiseksi Mussen pitää olla minulle backup eli 16" talvivanteet pitää sopia paikalleen. En siis voi kasvattaa levyjä mainittavasti. Meinaa sitä, että 13"+ levyt ovat tässä kohtaa out.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 19:33
Kirjoittaja ToniH
Tarkoitan sitä, että jos satula on yhdellä kahdella tai kolmella männällä ja ne on toisella puolella (sisäpuolella) vannetta, niin vaikka ulkopuolella olisi vastaavasti sama määrä mäntiä, niin jarruvoima ei kasva. Molemmat puolet puristaa samalla voimalla vastakkain. On liukutapit.
Ah, mutta sittenhän me puhutaan ihan eri satuloista! Ei näissä SN95 -satuloissa ole liukutappeja vaan ne ovat ihan oikeat 4-mäntäiset satulat. Enkä senpuoleen ole koskaan kuulutkaan liukutappisatuloista, joissa olisi ulkopuoliset (feikki)männät - eihän niillä semmosessa mitään tekisi, niinkuin sanoit.

Eli tässä ne mistä sinä tod. näk. puhut: SSBC -liukutappisatulat Foxeihin ja tässä ne SSBC 4-mäntäiset satulat SN95:siin

En tiennyt, että näihin on ihan erilaiset kamppeet. Tai ehkä ennen oli jotain ja nyt jotain uutta? No, anyways nämä SN95 4-mäntäsatulat istuvat vakiolevyjen kanssa, ja varmaan adapterien kanssa tarvittaessa myös isompiin levyihin.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 20:09
Kirjoittaja ToniH
Joo, eli just noi mitkä linkkasin yllä. Ja ne tosiaan ovat liukutappisatulat. Varmasti ihan hyvät nekin mutta eri satulat kuin mitä näihin SN95:siin kaupataan.
SSBC 4-mäntäiset:
Kuva

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 20:20
Kirjoittaja ToniH
Luulen, että aika pitkälle PBR on tehnyt noi 90-luvun ja 00-alun satulat kaikkiin näihin jenkkisportteihin. Ja järkeväähän on mitä enempi osat sopii ristiin. Ainakin kaikki Vette-satulat taitaa olla niiden käsialaa 84- pitkälti 2000-luvulle (C4-C5).

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 21:12
Kirjoittaja Topias74
Eikös tuo vetten satula oo sama kuin se -99 mussen satula? Näyttää samanlaiselta.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 21:39
Kirjoittaja ToniH
Ja kolotkin on samoissa paikoissa. Hmm... vaikee sanoa. Pitäis vissiin verrata jarrupaloja.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 14:11
Kirjoittaja ToniH
Perhana, luulin jo löytäneeni hyvän kompromissin, joka mahtuu 16" vanteen sisään mutta sitten pisti toi levyn ohuus (~20mm) silmään. Nämä taitavatkin olla vain satunnaista jarrutustarvetta varten. Siihen kai toi "drag brake" viittaakin?

Kyllä se nyt niin taitaa olla, että ne vaihtoehdot vakiolevylle (=16" vannerajoitus) ovat
- orkkis 1-mäntäinen
- 99-02 PBR 2-mäntäinen GT-satula
- SSBC A212 4-mäntäinen satula

No, orkkiksia ei kantsi ruveta remppaamaan vrt. valmiiksi rempattu 99-02 -satula, hintaero on niin pieni. SSBC sitten jo noin 3x kalliimpi vaihtoehto. Melkein tuntuisi, että olisi fiksumpi mennä noiden 99- -satuloiden kanssa ihan taloudellisista syistä ja kattoa enempi performance-vaihtoehtoa joskus, kun ei enää tartte talvinakkisopivuutta miettiä - tai sitten päivittää talvivanteet isommiksi.

Re: SN95 -jarruhommia

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 16:01
Kirjoittaja Topias74
Mä kans laitan ensin vain ne -99 gt :n satulat eteen ja taakse vakiot. Ehkä jotkut paremmat palat eteen, ja vakiolevyt joka nurkkaan.