Sivu 1/1

Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 12:37
Kirjoittaja williami
Olen lueskellu pääni sekaisin noita jenkki foorumeiden kaasutin väittelyitä niin aattelin kysästä myös arvon raadilta että minkäs laisia kaasareita teillä on käytössä 302:sissa ja millä kokoon panolla imari.nokka.kannet.laatikko jne.

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 15:33
Kirjoittaja ak72
Taitaa 600cfm olla yleisin koko mitä nuihin sakki laittaa. Jos haluat mahdollisimman simppelin niin Edelbrock on hyvä valinta ja jos haluat säätää/tapella kaasarin kanssa niin sitten Holley tai Quick Fuel. Myös muita merkkejä on mutta nuo on yleisimmät. Omassa autossani on Quick Fuel Slayer 600 ja sen kanssa kyllä saanu tapella, en koko viime kesänä saanut sitä kunnolla säätöihin. Ensi kesälle nokka vaihtuu ja kaasarin säätöön pari extra kikkaa josko alkas toimia paremmin.

Kannet Edelbrock RPM
Imari Edelbrock Air-Gap
Nokka Howards roller 220/220 .544/.544 050
Laatikko T10 manuaali ja perä 3.55

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 18:15
Kirjoittaja starsky
Edellisessä lyhytaikaiseksi jääneessä setupissa oli:

Edelbrock 1405 600 cfm (manuaaliryyppy)
Edelbrock 1479 kalibrointikitti kaasuttimelle
imari Edelbrock performer 289
kannet Edelbrock E-Steet
nokka Comp Cams XE268H-10 (hydr. laahuri)
347 stroker

Säätö oli helppo laajakaistalla (Innovate).

Bensanpaineet pitää Edelillä pysyä sallituissa rajoissa tai tulvii. Ehdottomasti kannattaa laittaa bensanpaineen säädin.

Avoid extremes in fuel pressure. At IDLE, there should not be any more than 6.0 psi; if the vehicle has
an adjustable fuel-pressure regulator, set it to 5.5 psi.


Pelasi ihan ok mitä oli minulla käytössä. Ei kestänyt kovaa kurittamista (auto sammui slalomissa), mutta en alkanut tutkia kovin syvällisesti miten olisi ehkä mahdollista Edeliä modata kestämään enempi G-voimia.

Perusajossa pelasi moitteetta ja ilman yllätyksiä.

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 20:23
Kirjoittaja Homer65
Holleyn olikohan se 670, vakuumi toisio. Tuplapummppu olis ehkä mukavampi, kulutus saattaisi nousta tosin... Edelin perusongelma, sammuu tiukoissa käännöksissä, esim. U-käännös. En tiedä onko tuota ongelmaa kukaan saanut ratkaistua!!

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 13:23
Kirjoittaja williami
Jee hyvii vastauksii tälläsii hainkin laittakaa lisää vaan, saattaa helpottaa monien kaasutin valinnassa. :peukku:

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 15:20
Kirjoittaja Mexico65
302 / 5.0 koneeseen noin 500 -700 cfm kaasutin joko tupla pumppuna tai vakuumina. Merkillä ei lienee väliä kaiken saa toimimaan hyvin tai hyvin huonosti.
Jonkun verran joutuu itse pohtimaan valintaa ja muutamaan kysymykseen etsiä vastaus.
- auton käyttötarkoitus
- automaatti vai manuaali
- kiihdytys, rata vai katuajo pääpaino
- koneen vaatimukset, nokka, imusarja, pakosarja, jne
- välitysten vaatimukset
- halpa vai kallis
- onko polttoaine linjat kunnossa / riittävät
- onko polttoaine pumppu toimiva / sopiva
- tarvitaanko paineen säädin
- tarvitaanko paluulinja
- käytettävä polttoaine
Yleensä jos vastaukset osuu lähelle oikeata ja valinta tehdään oikeilla vaatimuksilla niin kaasutin toimii niin kuin on sen ajatellut toimivan suoraan paketista tai pienin pääsuutin muutoksin. Ehkä tyhjäkäynnin joutuu säätämään koneen vaatimusten mukaiseksi.

Re: Kaasuttimen valintaa 302.

Lähetetty: 27 Maalis 2017, 09:27
Kirjoittaja kariboy
302 rautakansilla, T10, Weiand Street Warrior imusarja, Trick Flow stage1 nokka ja Holley 600 vakuumi ilman ryyppyvermeitä.
On ollut jo sen 20 vuotta paikoillaan mitä auto mulla on ollut.
Pääsuuttimet vaihdettu hieman isompiin, toiminut tähän asti aivan mainiosti.