Sivu 1/2
CHI kannet
Lähetetty: 06 Joulu 2016, 23:57
Kirjoittaja porttari
Tuossa männä viikolla huomasin ottaneeni erään lyhkäisen meetin päätteeksi peräkonttiin CHI aluhatut. Pajalle päästyäni tietysti uteliaisuus (jälleen ) voitti ja tutkailin puolikiireessä millaiset kamppeet Aussimiehet olivat valaneet. Näyttävät kyllä ihan asiallisilta lähtökohdilta asennettavaksi jossain vaiheessa 427:n päälle. Näissähän ei ole edes venttiileitä mukana, mikä sinänsä on hyvä juttu. Nyt voi valkata ihan millaiset sattuu eniten miellyttämään, tai vastaavasti jostain valmiista sitten voi jatkojalostaa mieleiset.
Vähän näyttäisi siltä, jotta näissä on potentiaalia sopivan kaivamisen jälkeen päälle 100hp/L seitsemän litran kellarin päällä. No aika näyttää, mitä näistä syntyy, mutta lupaavilta vaikuttivat näin maallikon silmään

. Luulen että saattaisivat hengittää 427:n päällä 7500-8000 rpm saakka.
Tuli tuossa yhdet toisetkin aluhatut, jotka kyllä kuuluvat GM suvulle, tarkemmin sanottuna LS tuotteet. No aikani niitä tutkailtuani harmittelin vähän mielessäni, että miksei Henryltä löydy tämän kaltaisia kamoja vakiokoneen päältä... No, kaikkea ei voi aina saada, tai siis voi melkein. Onhan näitä jälkituotantokamoja myytävänä jos jonkinlaisia lähes kaikkiin yleisimpiin 8 mukisiin haaramoottoreihin. Mutta melko pitkälle tuollaisilla LS kansilla pikkulohkossa ainakin pääsee ihan vaparinakin.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 13 Joulu 2016, 20:20
Kirjoittaja 302TT
Ja oothan sie hiplannut CHI 3V kopioitakin minun tallissa eli Procompin versioita. Vaativat vaan vähän enemmän viimeistelyä esikuviinsa nähden, mutta et tainnut kuitenkaan ihan täysin tyrmätä niitä.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 13 Joulu 2016, 20:31
Kirjoittaja cougar1967
porttari kirjoitti:Mutta melko pitkälle tuollaisilla LS kansilla pikkulohkossa ainakin pääsee ihan vaparinakin.
Tämän takia vaikka vakio 5.3 LS moottorista saa yli 100hv pelkkää nokkaa vaihtamalla

Re: CHI kannet
Lähetetty: 13 Joulu 2016, 21:14
Kirjoittaja porttari
Juu niin olikin tullut nähtyä ne Pro Compin vermeet. Ei meinaa aina kaikkea muistaa

On näissä CHI:ssäkin hommaa ihan sopivasti reippaampia tehoja ajatellen..
Re: CHI kannet
Lähetetty: 30 Joulu 2017, 11:33
Kirjoittaja NPS
Tuliko CHI kansilla hyvät tehot?
Kiilloittelin yhdelle kaverille pari vuotta sitten samanlaisii 3V kansiin kanavat, niin tuotti dynossa 850hp, joten potentiaalia todellakin on.

Re: CHI kannet
Lähetetty: 31 Joulu 2017, 00:52
Kirjoittaja porttari
No hommat on vielä kesken, kun tähän tulee muutenkin vähän spesiaalia palikkaa. Missä dynossa, millä tilavuudella, millä polttoaineella ja millä kierrosluvulla tuommoiset voimat tuli? Ei muuten, mutta kun niitä mottidynojakin on niin erilaisia ( toiset herkkiä antamaan voimaa ja jotkut vähän nihkeempiä sen suhteen).
Tämän pannun suhteen, jos tiukassa jarrussa tulee 100-105hp/L ollaan jo tosi tyytyväisiä

Tarkoitan nyt siis oikeita tehoja. Ja jos tulee hieman enemmän, ei olla siitäkään kovin pahoillaan ( täytyy kuitenkin ne reaaliteetit muistaa, eikä sateentekijöiksi ruveta). Normi 98E pumppubensalla tätä käsittääkseni tullaan ajamaan. Asia selviää jossain vaiheessa mitä tästä tulee.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 31 Joulu 2017, 11:40
Kirjoittaja NPS
porttari kirjoitti: ↑31 Joulu 2017, 00:52
Missä dynossa, millä tilavuudella, millä polttoaineella ja millä kierrosluvulla tuommoiset voimat tuli?
Tämä mitattiin vanhoilla kansilla 406cid kokoisena ensin Santalan dynossa, jonka jälkeen samat tulokset Laakosen Markun dynossa, tällöin oli CHI 2V kansilla 550p.(referenssinä santalan dynoon)
Rassailin 2V kannet, ja nokka vaihtui, saimme tehon noudemaan 620hp.
Tässä kohden vaihtuivat 3V kansiin, koska oli selvää että uuteen 800hp tavoitteseen niillä ei päästä.
Näillä uusilla kansilla mitattiin ainoastaan Laakosen moottoridynossa.
Moottorin koko kasvoi 454cid, polttoaineena E85 (jolla tuli hieman enemmän tehoa kuin bensalla)
600hp tuli 5200rpm, 800hp meni rikki 6900RPM ja 850hp oli välillä 7500-8500rpm.
Maksimi 855hp 7700rpm.
Ilokaasuilla tuli hieman yli 1000hp.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 31 Joulu 2017, 15:20
Kirjoittaja porttari
Paljonkos tuli momenttia? Ruttu ilmeisen korkea johtuen viinasta?
Re: CHI kannet
Lähetetty: 31 Joulu 2017, 16:15
Kirjoittaja NPS
toimisikohan tämä:
https://ink361.com/amp/users/4910541902 ... 4910541902
Vapaasti hengittävänä hieman yli 600 jalkapaunaa eli hieman yli 800nm.
En muista puristuksia, mutta lienevät 12.5-13:1, kun toimii bensallakin.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 10:21
Kirjoittaja porttari
Jotenkin hieman sekavan oloinen liuska tulkittavaksi. Lähteekö vääntö noin rajusti laskuun, vai tulkitsinkohan ihan oikein..?
Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 13:13
Kirjoittaja Antti66HT
Eihän toi kai sekav ole, punaiset vapaina, pari eri kaasuvetoa? Toisessa kaasut otettu pois melko pian?
Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 13:35
Kirjoittaja NPS
Antti66HT kirjoitti: ↑01 Tammi 2018, 13:13
Eihän toi kai sekav ole, punaiset vapaina, pari eri kaasuvetoa? Toisessa kaasut otettu pois melko pian?
Justiinsa noin.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 14:01
Kirjoittaja porttari
Ok. Nyt siis asia selkeni. Mutta miksi konetta on alettu jarruttaa vasta noin suurilta kierroksilta? Vai eikö haluttu skaalata pidemmälle alueelle/ ei ollut merkitystä mitä on alempana? Itse tottunut siihen, että kisakoneetkin aletaan jarruttaa heti tonnin paikkeilta, tai hiukan sen päältä.
Lyhyemmällä vedolla ja riittävällä suodatuksella toki poistuu aika paljon erinäisiä kuoppia käppyröistä. Ts. tulee selkeämpi kokonaiskuva, muttei ihan täysin kerro millainen kone todellisuudessa on.
Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 16:20
Kirjoittaja NPS
Stall speed on korkeammalla kuin mistä tässä veto lähtee, alempien kierrosten tehoilla ei niin merkitystä, kun ei niitä käytetä täydellä kaasulla.
Ja onhan tuossa 500hp jo 4700rpm, joten kyllä se ihan hyvin alakierroksillakin jo työntää.
Kyllä tällä on cruisingeissa ajamalla käyty, katuauto kun on

Re: CHI kannet
Lähetetty: 01 Tammi 2018, 18:12
Kirjoittaja porttari
Jaa niin, kun tämän koneen perässä onkin tomaatti. Onhan se sitten varsinainen katuauto, kun vetoa alkaa olla vasta vähän ylempää

Mutta kyllähän tuo olisi manuaalin perässä muuta toista...
Noilla voimilla varmaan pitää laukata jo 8s puolelle vartilla ilman kaasujakin, mikäli auto ei ole tankin painoinen.