kaara91 kirjoitti:Toi perän linjaus on tietysti kompromissi likkeen suhteen ja pitäisi myös tarkistaa molemmissa ääriasennoissa jotta tiedetään myös nämä hetkelliset tapaukset, jos auto hyppää tai siellä takapenkillä on pari hyvien syönyttä morsianta kyydissä.
Taitaa olla tuo useamman morsiammen kuljetus minun osalta jo taaksejäänyttä elämää. Ajattelin tähdätä säädöt ensin kohdalleen auton oma paino päällä ja sitten testata miten säätö muuttuu kun auto täyteen kuormattu/vajaakuormalla. Tuohan selviää kun jättää taka-akselin pukkien päälle ja houkuttelee sitten muutaman kaverin saunailtaa viettämään ja istuttaa Mussen kyytiin oluiden kanssa. Itse viettää sitten iltaa auton alla öljymontussa säätöjä tarkistellen.
kaara91 kirjoitti:Myös vaihteiston takapään asennolla saadaan paljon aikaan vaikka liike onkin vain tilaltaa parin sentin luokkaa. Myös sivutaissiirto tulee ottaa huomioon. Peräjokehan ei ole keskellä symmetrisesti kaikissa taka-akseleissa. Eikä moottorikaan ole autossa keskellä.
Tavoitehan on saada laatikosta ja perästä lähtevät kuvitteelliset linjat samansuuntaisiksi ja riittävän lähelle toisiaan siten, että kardaanikulma on alle 1 aste. Tuo efektiivinen kulmahan voi olla mihin suuntaan tahansa kun katsotaan auton pitkittäislinjan suunnasta.
Jos etsii ohjeita kardaanikulman säätöön, niin yleensä on tarjolla vain pystysuuntaisen kulman säätöasiaa:
Hakuihin kun lisää "horizontal", niin saa muutamia asiaan liittyviä vinkkejä, mutta vain murto osan verrattuna vertikaalipuolen ohjeisiin.
Vaikka moottori ja perä olisivat sivusuunnassa eri linjassa, ovat ne kuitenkin tehtaan jäljiltä samansuuntaisia:
Tuota vaakasuuntaista siirtymää ei pitäisi joutua tarkistamaan eikä tarvitsekaan, jos mitään tärinöitä ei autossa esiinny. Tärinästä kun halutaan päästä eroon, niin kannattaa katsoa kaikki kulmat ja suunnat kohdilleen.
6 asteen testikiilat ladattavissa:
https://www.tinkercad.com/things/3cdonDprEgh
tulostettuna:
Asentelen no 4-asteisten tilalle ja pisteen pitäisi siirtyä pari senttiä laatikon keskipisteen yläpuolelle (siirtymä yhteensä 6 senttiä) jos laskelmat pitävät paikkansa. Näitä nyt voi tulostella vaikka mille astelukemille ja tilaa/teetättää sitten kunnolliset metallikiilat kun lopulliset astelukemat on löytyneet.
Tuloste ei ole umpinainen. Tulostettaessa voi valita tulostetaanko täyteen vai rakennetaanko sisälle ontto rakenne. Osittain ontto rakenne säästää tulostetta + nopeuttaa tulostusta. Yllätyin itse miten kestäviä tuotteita tästä perus PLA-muovista syntyy. Pitkäikäisyydestä ei ole kyllä mitään käsitystä. Kulutusta kestävät tuotteet kannattaa tulostaa esim. Nylonilla. Muita vaihtoehtoja mm. ABS ja Polystyreeni. Tietoa löytyy kun vähän googlailee.
Mainitsin tuossa etten ole jaksanut kalibroida ihan viimeisen päälle tulostinta. Virheenä tarkoittaa, että esim. 4,00 cm mitaksi tulee 4,02-4,10 cm vaakasuunnissa ja pystysuunnassa heitto samaa luokkaa. En tiedä kannattaako noita viimeisiä satasia ja kymppejä edes yrittää tavoitella kun tulostus on epämääräistä sulan muovin pursotusta.
Jos kiilat painuvat liikaa kasaan sovituksessa, niin tulostan ne umpinaisena ja yritän uudelleen.