Sivu 1/1
351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 14 Heinä 2016, 00:09
Kirjoittaja Vekku
351 clevelandin laulu loppui kesken ajon. Hyvin starttas mut ei käyntiin. Bensaa sai ja jonkinlaista kipinääkin oli havaittavissa. Tarkemmin tutkiessa aloin ihmettelemään, kun tulpan johdot oli laitettu jakajaan pykälän verran myöhäiselle. Ajoitusta tarkistaessa en saanut dampperin merkkiä ja pyörijää mitenkään ykkösen pytylle. Nyt ois pitänyt siirtää johtoja jo kaksi pykälää? Otin jakajan irti ja sieltä löytyi hajonnut ratas. Nyt ihmettelen, että onko ollut jo pitempään hajalla, kun tulpanjohdot eivät olleet alunperin oikealla paikalla. Ja liikahtikohan ratas nyt uudestaan. En saanut käsivoimin ratasta liikkumaan akselilla. Hampaat näytti hyvältä, joten palaset eivät näyttäisi käyneen nokan ja jakajan rattaitten välissä.
Nyt kysynkin suosituksia jakajan korjaamiseen. Mikä ratas olisi hyvä vai vaihdanko jakajan kokonaan?
Auto on tuo allekirjoituksessa oleva -72 musse.

Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 14 Heinä 2016, 07:53
Kirjoittaja IronHorse
Oletko tarkastanut öljypumpun? Kannattaa kyllä tässä vaiheessa aukaista öljypohja jos sitä ei ole tehty omistuksesi aikana.
Jos tuo Kaaran mainitsema krymppisovitus on väljä niin tuostahan öljypumpun käyttö voi hajota "kynäakselin" ohella kun pumppu jumittelee ja ratas on pelkän sokan varassa. Tarkasta pumppu!
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 14 Heinä 2016, 11:55
Kirjoittaja Vekku
Tarkistin ja jakajan ratas istuu tiukasti akselilla. Ei ainakaan liiku käsin mihinkään suuntaan, joten ei taida olla väljyyttä.
Irroitin jakajan illalla ja sen enempää en ole vielä ehtinyt tutkimaan autoa. Öljypohjan meinasin muutenkin irroittaa puuttuvien palasten metsästyksen takia. Tuo öljypumpun tarkistus oli hyvä vinkki, kiitos. Pumpun paineet on kait hyvät, kun valo sammuu heti käynnistyksen yhteydessä, eikä valo vilku kuumallakaan moottorilla tyhjäkäynnillä ollessaan. Öljyt on 10w-40
Minulla olon aikana ei autoa ole vielä avattu. Ajettu vain ja sitäkin hyvin vähän. Tällekkin suvelle oli vasta kuudes kerta liikenteessä ennen hajoamista.
Valuraitainen ratas ainakin tilaukseen. Öljypumpun hankinta tuli kanssa harkintaan.
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 14 Heinä 2016, 13:51
Kirjoittaja Mexico65
Noissa vanhoissa jakajissa oli tuo huoltoluukku öljyämistä varten. Kai tuo virranjakajan voitelu johonkin huolto-ohjelmaan on kuulunut? Mutta ei ilmeisesti enää.
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 14 Heinä 2016, 13:56
Kirjoittaja Mexico65
Parempi kuva.
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 08 Heinä 2018, 09:10
Kirjoittaja 1223
Mulla meni nyt kans tuo sokka poikki rattaalta. Ja ratas pyörii tyhjää akselissa.
Kyseessä aulumiinipronssi ratas. Tuossa ei tuo krymppi ollut hääppöinen kun sitä muistelin. Aikaa rattaan vaihdosta on yli 10 vuotta.
Nyt kysymys mikäs ratas vaihdetaan tilalle?
Nokka on tämä.
http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=817&sb=2
Tässä ratas vaihtoehdot.
http://tradeparts.info/verkkokauppa/fin ... p-18401-0/
http://tradeparts.info/verkkokauppa/fin ... p-98727-0/
http://tradeparts.info/verkkokauppa/fin ... p-18398-0/
Tai sit tälläinen jos matsku riittää tossa kalvaa isommaksi.
http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1433&gid=243
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 08 Heinä 2018, 10:16
Kirjoittaja Mexico65
Teräs ratas minun valintani, olettaen että nokka on terästä.
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 08 Heinä 2018, 11:27
Kirjoittaja Antti66HT
Myös minun valinta.
Olkaa sitten tarkkana kun valitsette ratasta, näitä on .500 ja 0.491. Tarvike jakajissa on joissakin tuo 0.5 akseli, ja rata on luonnollisesti väljä tuohon ohuempaan, ja hajoaa... Clevussa koko .531,
Koon muutos tarvike jakajissa lienee, että tuo 0.500 on SBC koko, ja siten saadaan samalta liukuhihnalta...
Tässä kyseessä on oikean kokoinen ratas, koska on tapin katkettua jotenkuten toiminut. Todennäköinen syy rattan rikkoutumiseen on että jotain on mennyt öljypumpun läpi? ONko akseli kiero?
Re: 351 virranjakajan ratas
Lähetetty: 08 Heinä 2018, 21:37
Kirjoittaja 1223