Sivu 1/1
Kyllä se sammutin on hyvä keksintö
Lähetetty: 03 Heinä 2004, 23:05
Kirjoittaja musse67
Lähetetty: 04 Heinä 2004, 01:53
Kirjoittaja Fastback
Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
Lähetetty: 12 Heinä 2004, 21:39
Kirjoittaja Mosse
Eikös toi ollut se todella tyylikäs mattamusta.. perhanan huono tuuri... On sitä itsekin tullut kaiken näköistä hitsailtua, mutta eipä oo tommosta sattunut... ainakaan vielä...
Lähetetty: 21 Heinä 2004, 11:55
Kirjoittaja Kilpakarva
Fastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-auto

Lähetetty: 21 Heinä 2004, 12:14
Kirjoittaja Fastback
Kilpakarva kirjoitti:Fastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-auto

Ajattelin lähinnä sitä, että en välttämättä raaskisi tehdä mr-kuntoisesta autosta kilpuria, paitti että jos sattuisi palamaan tai saamaan sopivan keulamällin kuten esimerkin auto.
Lähetetty: 28 Heinä 2004, 19:11
Kirjoittaja Mexico65
Jotenkin tuli semmoinen tuntuma, että MR auton rakentaminen olisi jotenkin vaikeampaa ja haastavampaa kuin kilpurin rakentaminen.
Mielestäni MR autot on ihan ok. ja edustavat sitä alkuperäisyytä sellaisenaan ja antavat rakentajalle ja yleisölle varmasti sitä mitä tälltä harrastukselta halutaan.
MUTTA miten kilpuri rakennetaan, mitkä on kustanukset, mitä tietoa tarvitaan, kunka paljon erilaisia kokeiluja tarvitaan? Mistä saadaan osat ostetaanko kaupasta vai tehdäkkö itse? Mistä selviää minkälainen alusta ja minkälaisilla säädöillä? Minkälainen tekniikka kuinka kestävä, mikä riittää mikä on liikaa mikä on liian heikko. Eli paljonkysymyksiä joihin ei löydy vastauksia yleensä mistään manuaaleista vaan kokeilemalla erilaisia ehkä jo hyväksi havaituja komponetteja ja ratkaisuja, tai sitten vain testaamalla. Lisäksi rakentajilla pitää olla rajusti perustietoa ja mielikuvitusta. ainoat ohjeet löytyy selkeästi sääntökirjoista
AKK,
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
FIA,
http://www.fia.com/regle/annexe_K/Contents.htm
HRF,
http://www.historicrace.fi/RoadsportRules03.pdf
MR auton rakentaminen on tosi helpoa ei tarvitse kuin ostella alkuperäisen kaltaisia osia laitetaa pakoilleen. Ehkä hieman peltien kohdistuksia ja oikea väri pintaan ja sisälle. Tekniikka säädetään tehtaan arvoihin tai ainakin sinnepäin.
Eli palaneesta raadosta saa halvemmalla ja helpommin MR auton kuin kilpurin.
Lähetetty: 29 Heinä 2004, 20:59
Kirjoittaja Mosse
Juu, oikeassa Jyri oot. Ei se kilpuri helpolla tule...
Museo auto rakentaminen taas riippuu hyvin pitkälti merkistä ja mallista... Eriasia entisöidä Mussea, kun rahalla saa kaikkea, kuin vaikkapa -52 Opel kapitäniä, kun mitään ei saa uustuotantona ja esim. Lokasuoja aihiotkin on kivenalla... Eli on se kait "helpompi" kokeilla eri osa kokonaisuuksia ja testata, kuin naputella lokasuojaa suorasta pellistä?
Ainakin tiedän varmasti ettei toinen onnistu minulta. Toisesta en ole varma. Voi arvata kumpi...

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 21:38
Kirjoittaja Fastback
Anteeksi jos sotkin jonkun varpaille. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos tarkoitus on tehdä kilpuri niin ei sitä omaa piilevää mobilistipuolta hirvitä, kun ei tarvitse tehdä mr-kuntoisesta concours entisöinnistä kisa-autoa.