Sivu 1/1

1967 kytkin...

Lähetetty: 31 Touko 2005, 11:08
Kirjoittaja Pete
sanoi sopimuksensa irti viime viikolla. Alustava "tuomio" tuli tänä aamuna korjaamolta, että hommaa nyt aluksi paineasetelma, painelaakeri sekä kytkinlevy.

Kertokaahan nyt viisaammat nopeasti, että keneltä tilaamalla saan osat takuu varmasti Suomeen 1-2 viikona aikana? Toinen juttu, että kannattaako samalla kun on romppeet levällään, uusia jotakin muutakin?

Niin, ja konehan oli 390 vakio.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 11:27
Kirjoittaja Late
Seppo Niemensivu Ulvilasta (02-538 7091), Trade Parts Haminasta (05-355 7289) ja Peter Nyman Pohjanmaalta (mulla ei valitettavasti puh. numeroa) tulevat nyt ensimmäisinä mieleen puhuttaessa hyvistä Ford-osatoimittajista. Eri asia sitten tietysti on että onko isolohkon kytkinkamat hyllytavaraa kenelläkään Suomessa. :roll:

Kun kytkin kerran on auki kannattaa samalla laittaa uusi silmälaakeri kampiakselin päähän ja uusi kampiakselin takastefa. Ne eivät paljoa maksa ja voitpahan olla varma että ovat kunnossa ja kestävät sitten varmaan auton loppuiän.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 11:31
Kirjoittaja Jukka
Laten listasta puuttui ainakin Auto-Kivitila,Tampere.
Yhteystiedot linkistä.
http://www.autokivitila.fi/?sivu=usa-autot

Lähetetty: 31 Touko 2005, 11:43
Kirjoittaja Late
Jukka kirjoitti:Laten listasta puuttui ainakin Auto-Kivitila,Tampere.
Yhteystiedot linkistä.
http://www.autokivitila.fi/?sivu=usa-autot
Niinpä tietenkin. Tarkoitus ei suinkaan ollut väheksyä Kivitilaa ja sen palveluita (liian läheiset suhteet firmaan, voi joutua yöksi autotalliin...). Ajattelin asiaa vain siltä kannalta että kenellä voisi olla klassikon isolohkon kytkinosia jopa hyllytavarana.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 11:51
Kirjoittaja Jukka
Late kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Laten listasta puuttui ainakin Auto-Kivitila,Tampere.
Yhteystiedot linkistä.
http://www.autokivitila.fi/?sivu=usa-autot
Niinpä tietenkin. Tarkoitus ei suinkaan ollut väheksyä Kivitilaa ja sen palveluita (liian läheiset suhteet firmaan, voi joutua yöksi autotalliin...). Ajattelin asiaa vain siltä kannalta että kenellä voisi olla klassikon isolohkon kytkinosia jopa hyllytavarana.
Ymmärrän yskän... :lol: :lol: :lol:
Jani kuitenkin toimittelee kytkimiä aika nopeallakin aikataululla tarpeen vaatiessa.Tästä on ihan omakohtainen kokemus.Tosin auto oli 20vee uudempi.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 12:37
Kirjoittaja Pete
Okei, kiitos infosta. Alan nyt hiukan soittelemaan. Katsotaan kuinka äijän käy :?

Lähetetty: 31 Touko 2005, 18:13
Kirjoittaja kno1
Jos kytkin on poistettu ja vauhtipyörä on esillä, tarkasta sen pinta erittäin tarkasti. Jos siinä on vähänkin kulumaa, uria tms, se kannattaa irroittaa ja viedä koneistamoon hiottavaksi. Vauhtipyörä on kytkinlevylle sen toinen kitkapinta, joten sen on oltava kunnossa. JOS vauhtipyörä on alkuperäinen valurautapyörä, se kannattaa tarkastaa TODELLA tarkasti halkeamien varaltaTAI vaihtaa teräksiseen. Muista tarkastaa myös, millä halkaisjalla vanha asetelma on tai oli. Uskoisin sen olevan 11" long asetelma, mutta koska auto vanha, on joku saattanut "svapata" osia toisiinsa. Jos valintasi osuu ns. tähtilevyasetelmaan, jota esim. Centerforce valmistaa, on rattiputken alla oleva vahva "palautusjousi" irroitettava, koska muuten kytkinpoljin jää ensipolkaisulla pohjaan jousen voimasta. Itselläni on kytkimen perustana McLeodin 11" long-tyyppinen asetelma. Sen jousipaineet ( levyä puristava paine) eivät olleet lähelläkään sitä, mitä tuoteselosteessa mainittiin. Kytkin siis luisti heti kättelyssä. Ongelma saattoi toki olla hyvinkin vain juuri tässä yksilössä ( ja yli 10 vuotta sitten), mutta aina kanattaa varautua tarkastamaan osat kunnolla ennen asennusta. Myös käpälien korkeuksissa oli voimakkaasti eroavaisuutta (asetelma irroittaa/kytkee epätasaisesti pahimmillaan). Osatoimittajista voi mainita vielä Laakkosen Markun Racers Placesta. Tiedusteluissa kannattaa aina kysyä, onko tiedusteltavat osat tukkurin varastossa. Jos on, ne saapuvat erittäin usein ajoissa. Myös hinta kannattaa sopia (tinkiä/neuvotella) aina etukäteen ja pistää muistiin.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 20:27
Kirjoittaja KTM
Pitkään olen käyttänyt American Importia Jyväskylästä. Mitä ei ole hyllyssä tulee nopeasti Ruotsista. Ovat nimitän Hansenin jälleenmyyjiä. Poikien kanssa ei tarvitse hulluna tingata vaan hinnat saa ihan normaalilla keskustelulla kohdalleen.

Uusia kannattaa koko paketti. Levy, asetelma ja painelaakeri. Silmälaakeri kannattaa myös tarkistaa/vaihtaa kun laitos on levällään. Ei sitä jumppaa ihan huvikseen viitsi vähän väliä tehdä. Vauhtipyörä kannattaa myös käyttää koneistamon hellässä käsittelyssä, että oksankohdat saadaan pois. Tietysti jos vauhtipyörä on finaalissa niin sekin kannattaa suosiolla vaihtaa. Itse olen käyttänyt Centerforcen kytkimiä eri autoissa ja minusta vallan mainiota vastinetta rahalle.

Lähetetty: 31 Touko 2005, 21:08
Kirjoittaja Pete
No juu, tämän päivän kuluessa on tullut hyviä neuvoja puhelimessa sekä tässä keskustelu ketjussa. Suuret kiitokset niistä!

Nyt homma on edistynyt seuraavasti:

Car-Koiviston kautta tilattu osat (toimitus luvattu Ruotsista viikon kuluessa). Paketissa siis "orggis" kytkinlevy, painelaakeri, asetelma sekä silmälaakeri.

Vauhtipyörän tarkistamisen teen kunnolla, mutta kenellehän uskaltaisin sen toimittaa tarvittaessa hiottavaksi (pääkaupunki seudun lähettyvillä)?

Lähetetty: 01 Kesä 2005, 11:56
Kirjoittaja kno1
Minä olen aikoinani hiotuttanut oman vauhtipyöräni R-koneistuksessa. Homma hoitui ainakin silloin asiallisesti. Heillä on myös mahdollisuus tarkistaa säröt väritunkeutuma menetelmällä (ainakin). Uusittavien osien listalle laittaisin vielä vauhtipyörän pultit (matalakantaiset) sekä asetelman pultit. Muista käyttää momenttiavainta kaikessa kiristämisessä. Vauhtipyörän pulttien momentti on 75 lbs.ft ja asetelman kiinnityspulttien 20 lbs.ft. Molempiin suositellaan kierrelukitetta ( keskikovaa). Kytkinkopan pulttien momentti on 50 lbs.ft . JOS vauhtipyörä on edelleen autossa kiinni, MERKKAA SEN ASENTO ENNEN IRROITUSTA!!! Jako on uutena kyllä epäkeskeinen eikä vauhtipyörän pitäisi mennä kuin yhteen asentoon, mutta joku on saattanut "parannella" sitä vuosien saatossa. Näin ainakin varmistat, että vauhtipyörä menee samaan paikkaan/asentoon kiinni kuin mistä se on irroitettu. 390 on zero-balance moottori, mutta on silti hyvä asentaa osat alkuperäisiin asentoihin mahdollisuuksien mukaan. Toivottavasti silmälaakeri ei ole paketissa kovin kallis. FE-akselissa käytetään silmälaakerina normaalia urakuulalaakeria, jonka numero on 6303 2Z. Niitä saa laakerifirmoista varsin edullisesti.

Lähetetty: 05 Elo 2005, 09:31
Kirjoittaja Pete
No niin, on pakko palauttaa viesti takaisin "keskusteluun", koska ongelma ei ole vieläkään ratkenut. Car-Koiviston kautta olemme yrittäneet löytää kytkin kittiä (levyä, asetelmaa, painelaakeria ym.) autooni, kuitenkaan onnistumatta. Yhteyden ottoja on ollut ties kuinka moneen paikkaan suomessa, ruotsissa ja jenkeissä. Ongelma on nyt se, että autossani on ollut 11,5" kamat kiinni ja kaikki mitä varaosina tyrkyttävät ovat joko 11" tai 12" pakettia. Onko nyt kenelläkään "hajua", että onko 11,5" edes kyseisessä autossa originaalina ollut (tai Mustangeissa ylipäätään), vai on sinne "räpelletty" jonkin muun vehkeen romppeet kiinni? Ja saako mistään 11,5" kamoja, tai missä vehkeessä sellaisia olisi edes käytetty aikoinaan?