Sivu 1/1

Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 11:45
Kirjoittaja jussih
Terve,

Minkälaisella toleranssilla akseliväli pitäisi olla suunnilleen molemmilta puolilta mitattuna?

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 12:30
Kirjoittaja Mexico65
Kyllähän raidevälin tulisi olla sama molemmilla puolilla. 65 - 66 Mustang 108 " tai 274,32 cm.
Jos ei nyt ihan millilleen ole niin ei varmaan haitta menoa.
Muistaakseni minulla jokunen milli eroa. Eron syyt voivat olla moninaiset.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 14:50
Kirjoittaja Firebolt
Ja tuo akseliväli saattaa heittää vähän, mut jos etupyörät kulkee tasan rinnan nii eikös taka-akselia saa säädettyä lehtijousia pitkin?

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 15:17
Kirjoittaja Mexico65
Firebolt kirjoitti:Ja tuo akseliväli saattaa heittää vähän, mut jos etupyörät kulkee tasan rinnan nii eikös taka-akselia saa säädettyä lehtijousia pitkin?
Kyllä jos jousen ja akselin liitoskohta on väljä. Ongelma syntyy, jos tuo liitoskohta on väljä niin akseli voi liikkua jousta pitkin itsekseen. Tästä syystä on syytä tarkastaa U-pulttien kireys aika-ajoin. Tehokkaissa autoissa esiintyy tuota U-pulttien löystymistä aika usein.

Minä mittasin tuon raidevälin ja heiton korjasin etupää muutoksella, koska taka-akselin siirtäminen muuttaa akselin kulkusuuntaa.

Joissakin tapauksissa etupäätä voi säätää reaktiotangoilla mikäli ne on säädettävät muutoin keinot jää vähiin ja/tai ohjauskulmat muuttuu casteria ei välttämättä saa kohdilleen.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 09 Helmi 2016, 09:19
Kirjoittaja jussih
Terve,

Kyllä se akseliväli loppupeleissä tulee ok mittaan takapäätä säätelemällä.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 09 Helmi 2016, 09:39
Kirjoittaja Mexico65
jussih kirjoitti:Terve,

Kyllä se akseliväli loppupeleissä tulee ok mittaan takapäätä säätelemällä.
Huolehdi, ettei taka-akseli tule vinoon. Silloin auto kulkee kuin ajokoira hieman pokittain.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 00:56
Kirjoittaja Antti66HT
Mikäli auton alusta on kumipuslilla, ja alustassa ei kaikki ole uutta, niin pienet vinoumat eivät tunnu missään. Tolenranssi vaihtelee vähän auton mukaan...

Auton lehtijouset ovat hieman kaarella suuntaan tai soiseen, joten akseli ei ole ajossa ihan millilleen suorassa. Saattaa olla että kuljettajan paino jo vähän kääntää akselia vanhoilla jousilla.

Onko auton ajokäyttäytymisessä jotain vikaa? Jos ei ole niin sitten kovaa ajoa. kaara varmaan jatkaa.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 07:11
Kirjoittaja IronHorse
Antti66HT kirjoitti:Mikäli auton alusta on kumipuslilla, ja alustassa ei kaikki ole uutta, niin pienet vinoumat eivät tunnu missään. Tolenranssi vaihtelee vähän auton mukaan...

Auton lehtijouset ovat hieman kaarella suuntaan tai soiseen, joten akseli ei ole ajossa ihan millilleen suorassa. Saattaa olla että kuljettajan paino jo vähän kääntää akselia vanhoilla jousilla.

Onko auton ajokäyttäytymisessä jotain vikaa? Jos ei ole niin sitten kovaa ajoa. kaara varmaan jatkaa.
Samaa mieltä. Jos tuohon just eikä melkein tarkkuuteen on tavoite niin se on kyllä vakion kumipusla alustaisen earlyn kanssa loputonta säätämistä. Eihän siellä valmistusmaassakaan ole kuin tuumamitat käytössä. :D

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 09:04
Kirjoittaja jussih
Miten early yleensäkkin kiinnitetään koripenkkiin, sitomalla tukivarsista vai? Yleensähän monet autot saa helmassa olevasta kantista puristamalla penkkiin kiinni.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 09:30
Kirjoittaja Arto65FB
jussih kirjoitti:Miten early yleensäkkin kiinnitetään koripenkkiin, .
Perhana, enpä tullut katsoneeksi, kun omaa oikaistiin.

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Lähetetty: 24 Helmi 2016, 11:13
Kirjoittaja ROKI
Kyllä musti kiinnitetään helmankanteista koripenkkiin, itsellä on käytössä autorobot xls 2 koripenkki ja oma musti ollut 2 kertaa penkissä siinä on hyvä mittailla akselistot paikoilleen. Ja tuetaan apupalkeilla eturuko ettei veltto etupää retkota tyhjänpäällä.