BW-364 kirjoitti:
Nyt hoksasin miettiä tuota damper-hommaa, että onko damper aina moottori,- vai moottorimalli kohtainen? Eli 302 oma damper, 289 oma. Vaiko jokaiseen moottoriin oltava juuri siihen sopiva damper?
Olen tuota jyrinää ihmetellyt, niin josko väärä damper aiheuttaisi tuota.
Itse "damper" tai "harmonic balancer" tai asiayhteydestä ja puhujasta riippuen "dampener" eli suomeksi vaimentaja, latistaja tai "tasaaja" ts. itse kumin ja sen teräsrenkaan tarkoitus on tappaa harmoonisia värähtelyjä.
Ja jos vielä tarkennetaan niin oikeastaan harmoonisten värähtelyiden toisiaan vahvistavia jaksolukuja ts "kerrannaistaajuuksia".
Käytännössä samaan pakettiin voidaan lisätä myös tasapainotuspuntti, mikäli kone sattuu olemaan ulkoisesti painotettu.
Tämä puntti ei kuitenkaan vaikuta itse damperin toimintaan.
Nämä harmoonisten värähtelyiden vaimentamiseen tähtäävät rakenteet ovat siis eri asia kuin tasapainotus, eli harmooniset värähtelyt eivät johdu epätasapainosta aiheutuvista värähtelyistä.
Tai kääntäen: vaikka pyörivät massat olisivat tismalleen tasapainossa, niin silti jäljelle jäävät harmooniset värähtelyt jotka yksistään riittävät särkemään moottorin.
siis: se kumi teräsrenkaineen vaimentaa juuri näitä harmoonisia värähtelyn jaksolukuja kerrannaisineen. (aaltoliike-opin mukaan tietyt kerrannaistaajudet vahvistavat toisiaan)
Valuraudalla joita auton moottorissakin on paljon, on taipumus särkyä kun harmooninen värähtely (tai muu) pääsee kappaleeseen pitkään vaikuttamaan. Ja mikäli värähtely sattuu osumaan vieläpä ns. resonanssitaajuudelle (mikä kaikilla rakenteilla ja kappaleilla on) niin kappale särkyy räjähdystä muistuttavalla tavalla.
Itse ilmiö joudutaan ottamaan aina huomioon kun massa pyörii, kaikilla kappaleilla ovat omat värähtelytaajuutensa, resonanssitaajuudet sekä pyörintänopeuksista, massoista ja muodoista riippuvat harmooniset värähtelytaajuutensa.
Mönkään menneistä mitoituksista löytyy esimerkkejä:
Jos lentokoneen moottori sattuu värähtelemään siiven (erillinen rakenne) resonanssitaajuudella niiin koko siipi "räjähtää" irti.
2metriä paksu umpiteräksinen valssin rulla katkeaa jos värähtelyt (harmooniset tai muut) sattuvat kappaleen resonanssitaajuudelle.
Ilmiön lähisukulainen löytyy yllättäen myös sähköpuolelta.
Tietynlaiset sähkökäytöt aiheuttavat verkkoon harmoonisia yliaaltoja jaksolukuineen, puhutaan 1. / 2./ 3./ 5:n aallon harmoonisesta yliaallosta.
Näitäkin täytyy suodattaa ja vaimentaa vastaaasti etteivät laitteet säry.
Ja kaikkihan ovat varmasti kuulleet katkenneista chevyn 6.2D kampiakseleista.
Kun harmoonisten värähtelytaajuuksien sekä näiden kerrannaisten vaimentamiseen tarkoitettuun damperkumiin tulee halkeamia, niin kampuran katkeaminen on enää ajan kysymys.