Sivu 1/1

Damper-pyörän vaikutus

Lähetetty: 26 Touko 2005, 22:09
Kirjoittaja Tahavo
Mitenhän on? Mun 64½ 302 moottorin damperin sytytysennakko astemerkit eivät ole alkuunkaan kohdallaan, olenkin säätänyt sytkää korvakuulolla. Eli damper on ilmeisesti väärä.

Nyt hoksasin miettiä tuota damper-hommaa, että onko damper aina moottori,- vai moottorimalli kohtainen? Eli 302 oma damper, 289 oma. Vaiko jokaiseen moottoriin oltava juuri siihen sopiva damper?
Olen tuota jyrinää ihmetellyt, niin josko väärä damper aiheuttaisi tuota.

Lisättäköön vielä että minulla on kyllä shop manual, mutta ei kielipäätä, joten kuvien katselulla ei asiat aina aukea :wink: .

Lähetetty: 26 Touko 2005, 23:14
Kirjoittaja GT-350
Pikkulohkokoneita oli 28oz ja 50oz tasapainotuksella. Yhteensopivaan "pakettiin" kuuluu dampperi, kampiakseli ja vauhtipyörä, joita ei voi sekoitella keskenään. Lisäksi kun halutaan tasapainottaa vielä paremmin, otetaan mukaan hihnapyörä(t) pultteineen ja kytkimen paineasetelma.

Tasapainotus vaihtui 80-luvun alkupuolella. Ennen sitä olevat ovat 28oz, jälkeen 50oz. Toki vanhaan lohkoon on voitu vaihtaa erilailla balanssoitu "paketti" joten ei tiedä ennen kuin osia katsoo.

Dampperiin voi tehdä itse TDC merkin varmuudella kohdalleen; oli hommasta artikkeli joku aika (= jokunen vuosi) sitten Corralissa.

Lähetetty: 27 Touko 2005, 10:44
Kirjoittaja Arto65FB
Kuten Pony totesi, 28 vs 50 on perusasia. Jos se menee pieleen, niin kone ravistelee itsensä rikki.

Kun ollaan 28oz maailmassa, niin sielläkin on eri damppereita ja juurikin tuon ajoitusmerkin mukaan. Joskus 69 tms. alavesiletku vaihdettiin kuskin puolelle ja sen vuoksi ajoitusmerkit vaihdettiin taas kartturin puolelle.

Toisena mahdollisuutena on dampperin ulkokehän liikkuminen, eli kumin vulkanointi on pettänyt ja ulkokehä liikkuu suhteessa dampperin runkoon.

Lähetetty: 27 Touko 2005, 18:13
Kirjoittaja Foxy Lady
Meillä oli joskus (iloisella -80 luvulla) 350 El Caminon dampperin kumi päässyt kiertymään, eli oli dampperi tiensä päässä ja sytkää ei saanut säädettyä merkkien mukaan. Dampperin vaihdolla siitäkin sitten selvisi.

Lähetetty: 27 Touko 2005, 23:07
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos näistä tiedoista. Corralin ohjeen mukaan juuri merkattiin 0-kohta.
Damperin ulkokehällä oli seuraavia lukuja: M-6316-A50
MEETS SPI
SPEC 18.1 sekä MADE IN AUSTRALIA!
Saattaa tuo ulkokehän liikkumisteoria pitää paikkansa, koska ajoitusmerkkien sijoittumisessa ei ole oikein mitään logiikkaa.

Lähetetty: 28 Touko 2005, 19:37
Kirjoittaja Homer65
:shock: Näin mitääntietämättömän silmin sanoisin, että toi A50 viittaisi just tohon 50oz.iin. 80luvun dampperi sanoisin. :oops:

Lähetetty: 28 Touko 2005, 21:17
Kirjoittaja Tahavo
Mulla ei ole kyllä hajuakaan miltä vuosikymmeneltä tuo autoni moottori on. Joku romiskyhäelmä se on mutta hyvin on pelittänyt. Nyt tosin tuntuu nostajat tai mikä lie naputtavan.

Re: Damper-pyörän vaikutus

Lähetetty: 30 Touko 2005, 09:01
Kirjoittaja Mussemaan
BW-364 kirjoitti: Nyt hoksasin miettiä tuota damper-hommaa, että onko damper aina moottori,- vai moottorimalli kohtainen? Eli 302 oma damper, 289 oma. Vaiko jokaiseen moottoriin oltava juuri siihen sopiva damper?
Olen tuota jyrinää ihmetellyt, niin josko väärä damper aiheuttaisi tuota.
Itse "damper" tai "harmonic balancer" tai asiayhteydestä ja puhujasta riippuen "dampener" eli suomeksi vaimentaja, latistaja tai "tasaaja" ts. itse kumin ja sen teräsrenkaan tarkoitus on tappaa harmoonisia värähtelyjä.
Ja jos vielä tarkennetaan niin oikeastaan harmoonisten värähtelyiden toisiaan vahvistavia jaksolukuja ts "kerrannaistaajuuksia".
Käytännössä samaan pakettiin voidaan lisätä myös tasapainotuspuntti, mikäli kone sattuu olemaan ulkoisesti painotettu.
Tämä puntti ei kuitenkaan vaikuta itse damperin toimintaan.

Nämä harmoonisten värähtelyiden vaimentamiseen tähtäävät rakenteet ovat siis eri asia kuin tasapainotus, eli harmooniset värähtelyt eivät johdu epätasapainosta aiheutuvista värähtelyistä.
Tai kääntäen: vaikka pyörivät massat olisivat tismalleen tasapainossa, niin silti jäljelle jäävät harmooniset värähtelyt jotka yksistään riittävät särkemään moottorin.


siis: se kumi teräsrenkaineen vaimentaa juuri näitä harmoonisia värähtelyn jaksolukuja kerrannaisineen. (aaltoliike-opin mukaan tietyt kerrannaistaajudet vahvistavat toisiaan)
Valuraudalla joita auton moottorissakin on paljon, on taipumus särkyä kun harmooninen värähtely (tai muu) pääsee kappaleeseen pitkään vaikuttamaan. Ja mikäli värähtely sattuu osumaan vieläpä ns. resonanssitaajuudelle (mikä kaikilla rakenteilla ja kappaleilla on) niin kappale särkyy räjähdystä muistuttavalla tavalla.


Itse ilmiö joudutaan ottamaan aina huomioon kun massa pyörii, kaikilla kappaleilla ovat omat värähtelytaajuutensa, resonanssitaajuudet sekä pyörintänopeuksista, massoista ja muodoista riippuvat harmooniset värähtelytaajuutensa.


Mönkään menneistä mitoituksista löytyy esimerkkejä:
Jos lentokoneen moottori sattuu värähtelemään siiven (erillinen rakenne) resonanssitaajuudella niiin koko siipi "räjähtää" irti.

2metriä paksu umpiteräksinen valssin rulla katkeaa jos värähtelyt (harmooniset tai muut) sattuvat kappaleen resonanssitaajuudelle.

Ilmiön lähisukulainen löytyy yllättäen myös sähköpuolelta.
Tietynlaiset sähkökäytöt aiheuttavat verkkoon harmoonisia yliaaltoja jaksolukuineen, puhutaan 1. / 2./ 3./ 5:n aallon harmoonisesta yliaallosta.
Näitäkin täytyy suodattaa ja vaimentaa vastaaasti etteivät laitteet säry.



Ja kaikkihan ovat varmasti kuulleet katkenneista chevyn 6.2D kampiakseleista.
Kun harmoonisten värähtelytaajuuksien sekä näiden kerrannaisten vaimentamiseen tarkoitettuun damperkumiin tulee halkeamia, niin kampuran katkeaminen on enää ajan kysymys.

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 22:22
Kirjoittaja Mexico65
BW-364 kirjoitti:Kiitos näistä tiedoista. Corralin ohjeen mukaan juuri merkattiin 0-kohta.
Damperin ulkokehällä oli seuraavia lukuja: M-6316-A50
MEETS SPI
SPEC 18.1 sekä MADE IN AUSTRALIA!
Saattaa tuo ulkokehän liikkumisteoria pitää paikkansa, koska ajoitusmerkkien sijoittumisessa ei ole oikein mitään logiikkaa.

Suggested Retail $299.95

Dimensions: 3.25H x 8.00W x 8.00D
Weight: 12.10#
Catalog Page: 75
Instruction Sheet: N/A

PART NUMBER ENGINE BALANCE NOTES MASS (LBS)
M-6316-A50** 302 (1981-93) 50 oz.-in. 1 Meets SFI 18-1 5 12.1 6

NOTES:
1 Damper has removable weight that allows use as a neutral balance unit for internally balanced crankshafts. 1994-01 Mustang and Explorer requires modification.
2 This 6.9" diameter damper is designed for high RPM continuous operation. It requires machining to stock water pump for clearance.
3 Clears Yates Belt Drive
4 Recommended for drag race only
5 Does not clear early timing chain cover with rear installed seal.
6 3.000” overall length

Sullahan on oikea Ford Racing drag race damper 50oz, 81 - 93 302 koneisiin. Eli ajoitusmerkit edestäkatsottuna vasemmalla puolella.