Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
No niin. Ne jotka on laittaneet, niin uskallatteko raottaa salaisuuksien verhoa millainen kombinaatio on kyseessä. Valmiitahan on monella valmistajalla esim. Holley, MSD Atomic, EZ efi. Mutta moniko on rakentanut palasista esim. mega/tatech, bensapumppu tuolta valmistajalta, mikä imari, 4- vai 8-piste ruisku jne. Missä hinnoissa liikutaan. Valmistajien sivuilta nyt saa vähän osviittaa.
Starskyn projektia on tullut jo luettua.
Omaan nyt tarkoitus laittaa paxtonin kanssa, niin ajatuksena ollut tankkiin laittaa jälkiasennuspumppu ja mega. Ehkä joku valmis 351w ruisku purettuna jostain. Tai jotain.
Pietarilta varmaan voisi myös saada vinkkiä.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 21:22
Kirjoittaja 1223
Moro
Mulla on haltec.
Imari on yks tasoinen mihin on tehty paikat suutin holkeille.
läppärunkona on suomessa valettu ja auton speksien mukaan koneistettu 4 reikäinen progressiivisella vivustolla.
Bensa pumppu on bosch 044. linjat kaikki an liittimillä ja teräspunosletkulla. Kontissa ns turvatankki.
Pelaa hyvin. Ruiskuboksi alkaa vaan olemaan vanha ja siinä ei ole läheskään kaikkia ominaisuuksia mitä esim uudessa megassa on.
Mutta hyvimpä tuo on toiminut.
Juha
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 19 Joulu 2015, 00:02
Kirjoittaja Topias74
Nyt melkein kannattais varmaan tehdä sillein että kysyy jos joku ruiskujen ja ahtimien päälle ymmärtävä lähtis sun kanssa yhdessä suunnittelemaan ja toteuttamaan tuota projektia, alusta loppuun.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 19 Joulu 2015, 09:46
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Nyt melkein kannattais varmaan tehdä sillein että kysyy jos joku ruiskujen ja ahtimien päälle ymmärtävä lähtis sun kanssa yhdessä suunnittelemaan ja toteuttamaan tuota projektia, alusta loppuun.
Minä aikoinaan tein näin. Onni minun tapauksessa oli, että tunsin tämän maailman huippuluokan kaverin jo entuudestaan.
Tässä on oltava huolellinen, ettei ymmärtäjää lypsä kuiviin ja joudu valitsemaan uutta.
Tuon hinna voi kyllä itse ynnäillä, mutta aikalailla +5k€ paikkeille asettuu, jos oikein hienouksia hakee niin 10k€ ei välttämättä riitä.
Projektille kannattaa tehdä myös aikataulu. Kaiken jos teettää ulkopuolisella tai jos itse on lähes nero niin voi päästä alle vuodessa ajamaan. Muutoin projektit venyy yleensä 2-3 vuoteen.
PS. ahdin lisää kustannuksia ja sattaa jatkaa porojekti aikaa vielä vuodella.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 19 Joulu 2015, 12:43
Kirjoittaja Antti66HT
Itellä toi fastin Xfi, ja periaatteessa toimi pakettina ihan ok. Ongelmaksi on nyt tullut kun sitä on laajennettu sytkä puolelle XIM boksilla, joka on orja purkki tolle toiselle, niin eipä ole vielä keskustellut nokkaakselin asentoanturin kanssa... Nyt en ole vähään aikaan ehtinyt paneutua, mutta sanoisin että jos sytkäpuoli on tarkoitus myös ottaa kehiin, niin sitten vaikka Holleyn purkki joka ohjaa myös sytkää, tai tatech tai haltech tai...
Periaatteessa valitsisin sen jolle löytyy paikallisesti asiantuntevaa tukea.
a
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 19 Joulu 2015, 16:05
Kirjoittaja porttari
Esim uusin Haltech on varsin soiva peli etenkin V8 koneisiin. Esim siksi, että sillä pystyy tekemään 8:lle sylinterille suorasytkän ja samalla siitä saa sekventiaalisen ruiskutuksen toimintaan.Mutta valitset sitten minkä tahansa ohjaimen käyttöösi, varmistu ettet saa mitään sellaista, jota pitää olla korjailemassa vähän väliä ja tietenkin osaava säätäjä on loppuviimein se tärkein henkilö pyrittäessä hyvään lopputulokseen.
Omasta mielestä sellainen on henkilö, joka on ajanut esim. itse kilpaa, rakentanut moottoreita jne. Eli kaveri jolla on kokonaisuutta ajatellen hyvä näkemys/kokemus. Osaa sanoa, missä mättää ja mitä muutoksia johonkin tiettyyn osakokonaisuuteen kuuluu tehdä, jotta päästään miellyttävään lopputulemaan.
Omasta mielestä tässä kohtaa kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun, pelkän hinnan sijaan. Ja jos tarvitset suosituksia hyvälle säätäjälle, niin laita yv:tä. Olen työni takia usein tekemisissä milloin ahdettujen, milloin vapareiden kanssa, joten tällä saralla on muutama hyvä kollega säätämistä ajatellen.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 19 Joulu 2015, 20:33
Kirjoittaja Fastback
Komppaan porttaria ja pari muutakin, että on uskomatonta apua kaverista kuka ymmärtää ja tuntee efi maailmaa. Minulla on tuossa projektina efi tanelini koneelle, josta kuva ohessa. Efi kummisetänä toimii eräs efi guru täältä meiltä päin – kiitos jo vaan tähän astisesta avusta! Käytännössä vanha imusarja on lasikuulapuhallettu, johon on istutettu ruiskuholkit ja paikat kiinnikkeille. Työstä vastasi HiCar Ikävalko ja ei voi kuin olla tyytyväinen. Suuttimet, 2 x billet läppärungot, 2 x 044 boschit yms. on haalittu ja vielä ei kahta tonnia ole palanut. Tai no on lähellä kahta tonttua ollaan jo kun tuo erinomainen Duraspark jakaja ei mahdu paikalleen tunnelin kanssa, eli piti hankkia uusi msd pienikuorinen jakelija. Ecu tosin puuttuu ja toteutustapa on hukkakipinällä. Projekti vaan vähän seisoo, kun painaa muut harrastukset päälle. No tuolla osat lepäävät tallissa, kaasarikin vielä toimii, eli tänään viimeksi kävin tuulettamassa pölyt pois talviseisonnan tieltä.
Turussa on menossa 2 läppärunkoinen EZ Efi 427:n katolle, siitä on saanut lukea jo Ford Freak magazinesta.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 20 Joulu 2015, 01:52
Kirjoittaja pete74
http://www.pim-engineering.com/
Tossa on kans yks joka saattaa olla joillekin tuttu.
Siinä kohtaa kun piti autoa käynnistää mietin et olipa kiva maksaa hirmu summia toiselle kun itseltä se ei oikeesti olis onnistunu
Eli vielä selvennyksenä, ei ne rahat hukkaan menny...
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 20 Joulu 2015, 10:09
Kirjoittaja Mexico65
pete74 kirjoitti:http://www.pim-engineering.com/
Tossa on kans yks joka saattaa olla joillekin tuttu.
Siinä kohtaa kun piti autoa käynnistää mietin et olipa kiva maksaa hirmu summia toiselle kun itseltä se ei oikeesti olis onnistunu
Eli vielä selvennyksenä, ei ne rahat hukkaan menny...
"Ohmikäämi" tuttu kaveri voin suositella. Tuurasi Mikkoa kun Piti ensi käynnistys tehdä autossa.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 20 Joulu 2015, 10:51
Kirjoittaja Mexico65
Hei,
Mullahan lojuu tuolla nurkassa yksi ruiskukone ja siihen kaikki ruiskun tykötarpeet jos nyt jotain tollainen ruuta kone kaikilla herkuilla kiinostaa.
Tuolta voi selvitä jotain ko. koneesta ja sen vaiheista. http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 34+stroker
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 20 Joulu 2015, 15:49
Kirjoittaja MrFairlane
FFreak kirjoitti:Valmiitahan on monella valmistajalla esim. Holley, MSD Atomic, EZ efi. Mutta moniko on rakentanut palasista esim. mega/tatech, bensapumppu tuolta valmistajalta, mikä imari, 4- vai 8-piste ruisku jne. Missä hinnoissa liikutaan.
Omaan nyt tarkoitus laittaa paxtonin kanssa, niin ajatuksena ollut tankkiin laittaa jälkiasennuspumppu ja mega. Ehkä joku valmis 351w ruisku purettuna jostain. Tai jotain.
Pietarilta varmaan voisi myös saada vinkkiä.
Vaikea keksiä kombinaatiota jolla Mega ei toimisi.
Esim. MS2/MS3/MS3pro, Korkeaohmiset suuttimet, kapasitiivinen puola+boxi, 36-1 hampainen triggeri ja Cherrycorp-hall on suht helppo projekti jos vain jaksaa vähän opiskella ja vetää sähköjohtoja.
Opiskelun ja eivapaaehtoisen tuotetuen tosin voi korvata vaihtamalla toiseen merkkiin.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Lähetetty: 14 Tammi 2016, 19:10
Kirjoittaja ToniH
Heitetään nyt mukaan kommentit, vaikkei ruisku vielä kiinni olekaan. Jokatapauksessa pitkän tutkimisen takana ollut hankinta.
Ostin aikoinaan Retrotek Powerjection I:sen (SEMA-voittaja) Chevyn 454:een. Tämä on kaasarin korvaava TBI-ruisku 4 suuttimella. Samaan aikaan oli jo tarjolla Powerjection III (II on ihan eri sarjaa, joten I ja III ovat peräkkäiset versiot). Näissä oli erona se, että I:ssä oli erillinen ECU ja III:ssa se oli integroitu läppärunkoon. Halusin sen vaihtoehdon, että tarvittaessa voisin päivittää toiseen ECU:un. No, sittenhän kävi just niin, että Professional Products osti Retrotekin ja tuon erillisen ECUn kehittäminen lopetettiin ja nyt tarjotaan vain tuota kolmosta. Tämä on tietty pasha juttu, koska softapäivitykset loppuivat siihen mutta toisaalta järkeilyni osui just nappiin. No, se alkuperäinenkin ECU on itseoppiva ja laajakaistalla varustettu. Ja pystyy sitä myös manuaalisesti säätämään, joten ihan käypänen kalu sekin. Ja jos kaikki menee pieleen niin kokonaisedullisesti (~1500€) nykyisen ECUn voi korvata esim. FAST EZ-EFI 2.0:lla.
Paketti, jonka hommasin on "fuel on demand" -versio, joka ei tarvitse paluulinjaa ollenkaan vaan syöttää vain sen minkä tarvitaan. Fiksun oloinen keksintö. Vaikkakin näin jälkiviisaana ei se normaali paluulinjallinenkaan olisi ollut mitenkään paha rasti, kun autossa on vakiona kuitenkin paluulinjat.
Systeemi kaikkineen maksoi joku pari tonttua, mutta kuten joku tuolla yllä jo sanoi ei se lopu siihen. Polttoainelinjoihin 100 micronin esisuodatin, 30 micronin pääsuodatin ja kaikkine AN-liitimineen ja teflonletkuineen menee vielä pitkä penni lisää - jos haluaa hoitaa homman hyvin. Joissain tapauksissa voi toki hyödyntää alkuperäisiä kovia linjoja. Ja toki pitää vielä itse ruiskuun rakentaa/ostaa syöttölinja jne.
Systeemissä on tankin ulkopuolinen pumppu, johon pitää bensa saada tehokkaasti. Ja pumppuhan ei ime vaan työntää. Joten sinne pumppuun sen pitää valua eli suodattimet ja pumppu tankin alapuolella. Ratkaisin tämän hommaamalla erillisen pa-sumpun, joka hitsataan tankin pohjaan. Toki paras systeemi olisi sisäisellä pumpulla varustettu EFI-tankki, joita saa valmiina ja löytää ehkä EFI fuel tank -hakusanoilla tjsp.
Sitten tulee vielä se tekijä, että jos koneessa on rallinokka eikä se tuota paljoakaan alipainetta niin nämä valmiit ruiskut eivät välttämättä osaakaan hoitaa tyhjäkäyntiä täysin tyydyttävästi. Ratkaisu tähän on alipainepumppu ja säiliö tms. ja taas palaa rahaa. Mietonokkasimpien kanssa tätä ongelmaa ei välttämättä esiinny.
Ainiin, pakosarjaan piti kollektoriin tietty hitsata O2-sensorin "bung", eihän zydeemi ilman anturia toimi.
Jos ostaa saman firman Powerfire II -virranjakajan (myös SEMA-voittaja) niin ruisku ohjaa myös sytkää.