Sivu 1/1

Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 23 Marras 2015, 20:55
Kirjoittaja miksu11
Elikkäs miten ootte toteuttanu akun siirron?
-Minkälaista/paksusta piuhaa
-Mites päävirtakytkin
-Mihkäs piuhat mitkä on nyt ollu akun plussassa voiko laittaa solenoidiin??+mitäköhän viellä unohtu.. :D

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 23 Marras 2015, 21:05
Kirjoittaja Firebolt
50 neliöistä ite laitoin noin 5 m meni foxiin. Akulta solenoidille. Ihan perus poppikaapelia, hitsauskaapeli vois olla parempaa mut säästin. Päävirtakatkasija mallia biltema miinusnapaan, sekä päävirtarele tulipeltiin solenoidilta sulakkeille. Vähän on vielä kesken ku sain valmiiks ja keksin tehä puolet uusiks.

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 24 Marras 2015, 22:05
Kirjoittaja Homer65
Earlyyn riittää 5m, 50 neliöistä hitsauskaapelia. Ei jää turhaa hukkapätkää ja kestää hiukan normikaapelia paremmin mömmöjä. Pääkatkaisijan laitoin siihen akun viereen. Johdot konehuoneessa siirsin solenoidiin.

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 24 Marras 2015, 22:10
Kirjoittaja Homer65
Ai niin, akun laitoin Bilteman (tms.) veneen akkukoteloon.

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 25 Marras 2015, 06:55
Kirjoittaja Jukka
Homer65 kirjoitti:Ai niin, akun laitoin Bilteman (tms.) veneen akkukoteloon.
Siisti kuin sairaala... :peukku:

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 25 Marras 2015, 07:02
Kirjoittaja Firebolt
Kaara sanoki tuon tiivistyksen koteloon. Mulla on tuossa telttapatjaa akun ympärillä ja alla, on tiivis. Oon tehny tosta kaikkee muutaki mut on kyllä kätevää ainetta.

Re: Akun siirto takaronttiin

Lähetetty: 25 Marras 2015, 13:06
Kirjoittaja Mexico65
Akun osalta suojausta voi vähentää siirtymällä huoltovapaaseen geeli akkuun. Tämä ei tietenkään poista riittävän tukevan kiinnityksen tarpeellisuutta. Eipähän akkuhapot niin helposti läisky yli. Muutenkin vain kesä- / kilpakäytössä olevan auton akku on kovilla, koska käyttö on satunnaista ja tätähän ei normaali nesteakku kestä. Kilpakäyttöön kannattaa valita mahdollisimman kevyt ja syväpurkauksen kestävä akku, kesäkäyttöön ei kai painolla ole niin väliä kunhan akku kestää talvisäilytyksen ja taas keväällä latauksen rikkoutumatta. Kai akku olisi hyvä siirtää lämpimään ja kuivaan talvisäilytyspaikkaan.

vaikka.
http://www.varleyredtop.com/index.htm

Tuon vähän vanhanaikaisen mekaanisen päävirta kytkimen osalta voisi myös harkita tuollaista elektronista mallia. On FIA hyväksytty.

Elektroninen päävirtakatkaisija
Virrankesto 450-600A
Ei liikkuvia osia, täysin elektroninen
Suojattu kosteudelta ja pölyltä
Suunniteltu kestämään iskuja ja tärinöitä
Koko 93x50mm
Paino vain 140g

The GT Battery Isolator from CARTEK is a very small and highly reliable alternative to the traditional mechanical master-switch and has been designed to overcome all of the problems and restrictions associated with mechanical and electro/mechanical safety cut-outs.

http://www.cartekmotorsport.com/battery_isolators.html