Sivu 1/2

Pieni PCV -kysymys /V8

Lähetetty: 29 Kesä 2004, 09:17
Kirjoittaja GT-350
Ette päässeet niin vähällä;

mites olisi paras tehdä crankcase ventilation V8:iin? Best practices?

Esimerkkipotilas JYX; tällä hetkellä pelkääjän puoleinen Motorspört-huohotinkorkki on ollut putkella liitettynä ilmanputsariin puhtaalle puolelle (?!), ja kuskin puolella on ollut tavallinen moottoritilaan hengittävä Motorspört-korkki. Ei PCV:tä missään.
Kiusallinen havainto on bensapumpussa (Carter), siinä kun on kaksi pientä reikää kalvon yläpuolella (eli käytännössä öljytilan puolella) ja kone tykkää hengitellä sieltä öljyä pihalle uittaen mm. kauniin valkoisen FL1A:n ihan öljyiseksi. Myös kuskin puolella oleva korkki huohottaa aika raikkaasti kun kone käy.

Esimerkkitapauksessa auttanee PCV:n hankkiminen pelkääjän puolelle ja liittäminen suoraan esim. jarrutehostajan alipainesorsaan kaasarissa (=manifold vacuum)?

Lähetetty: 29 Kesä 2004, 21:31
Kirjoittaja Fastbäck65
Minulla on autossa Moroson Crankcase Evacuation kit eli molemmissa venttilikopissa on huohottimet, jotka johtavat letkuilla käryt suoraan pakosarjoihin. Laitos on ns. köyhänmiehen alipainepumppu, joka luo imun pakokaasun virtauksesta. Pitäisi vaikuttaa moottorin toimitaan positiivisesti luomalla alipaineen alakertaan ja näin olleen vähentäen mäntien luomaa painetta öljytilassa.

Hieman on kisamiesten viritelmä, mutta ainakin omassani on tuntunut toimivan, kun aikaisemmin tuppas joskus oikein vedätettäessä vuodattamaan venttiilikopantiivistettä, mutta nyt on pysyny kuivana.

Ainut huonopuoli järjestelmässä on, että joutuu poraamaan reiät (pelti) sarjoihin ja hitsaamaan suulakkeet kiinni niihin.

Sarja löytyy esim. Summitilta: Engines & Components / Crankcase evacuation systems & accesories. Tälläisenhän myös tekaisee itse helposti, jos vain on kunnon työkalut käytössä.

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 19:11
Kirjoittaja Jukka
Sviddu joo.
En epäile Fastbäckin zydeemin toimivuutta mutta tulipa taas nieleen eräs surullinen tapaus.
Joku fiksu oli rakentanut ´74 Mustangin 2,3 neloseen huohotinzydeemit uusiksi.
Avasin öljykorkin auton käydessä ja ihmetys oli melkoinen kun reiässä oli tolkuton imu.
Kun alhaalta imetään niin saa arvata montako pisaraa öljyä oli yläkerrassa voitelemassa nokka-akselia.Kyseessä siis oli 2,3 OHC nelonen.
Öljyt pysyi kuitenkin kirkkaina mutta lopputuloksen varmaan arvaa kaikki?

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 19:55
Kirjoittaja ak72
Minulla on PCV-venttiili vänkärinpuolella josta letku kaasariin läppien alapuolelle. Toisella puolella taas on korkki josta noin 1.5M letku ulkoilmaan vaihdelaatikon yläpuolelle tms. Hyvin on toiminut tosin epäilen vieläkin että jos kone huohottaa reippaasti niin se saattaa karstoittaa imuvenat. Nimim. viime konerempan yhteydessä tuli putsattua todella karstaiset imuvenat. :(

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 21:29
Kirjoittaja Kimi
Miksi ventiloida, mitä pahaa on kunnon vapaasti hulmuavissa savupiipuissa. Suomessahan se on vissiin vielä (ainakin toistaiseksi) laillistakin touhua, siis tarkoitan, että on vaan ne filtterit venakoppain päällä.

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 22:01
Kirjoittaja ak72
Mulla ei filtteri kopan päällä toiminu, se huohotti öljyt pihalle ku ei venakopissa oo loiskelevyjä rullakeinujen takia.

Lähetetty: 01 Heinä 2004, 07:43
Kirjoittaja Kimi
e huohotti öljyt pihalle ku ei venakopissa oo loiskelevyjä rullakeinujen takia
Tuonhan se tekee juu, kokemusta löytyy öljynpoltosta pakosarjojen päällä. Mä yritin nikkaroida pienemmät bafflet Cobra-venakoppiin vaan ei, öljyä tuli kö teksasista. Nyt on tarkoitus laittaa korkeat kopat ja toivoa, että öljynjalostustoiminta pannuhuoneessa loppuisi.

Lähetetty: 01 Heinä 2004, 09:52
Kirjoittaja Vee8
Muistetaanpas nyt semmoinen asia, ettei yhdenkään OHC:n yläkerrassa kierrä tippaakaan öljyä kaksviikkoo tehtaaltatulon jälkeen. Se vaan on luonnonlaki. En usko imun vaikuttavan, kyllähän pumpun pitäs se öljy työntää siihen pilliin ja roiskia nokalle, mutta kun se vaan yleensä ei (voi) toimi(a)
Jukka kirjoitti:Sviddu joo.
En epäile Fastbäckin zydeemin toimivuutta mutta tulipa taas nieleen eräs surullinen tapaus.
Joku fiksu oli rakentanut ´74 Mustangin 2,3 neloseen huohotinzydeemit uusiksi.
Avasin öljykorkin auton käydessä ja ihmetys oli melkoinen kun reiässä oli tolkuton imu.
Kun alhaalta imetään niin saa arvata montako pisaraa öljyä oli yläkerrassa voitelemassa nokka-akselia.Kyseessä siis oli 2,3 OHC nelonen.
Öljyt pysyi kuitenkin kirkkaina mutta lopputuloksen varmaan arvaa kaikki?

Lähetetty: 01 Heinä 2004, 11:41
Kirjoittaja Vieras
PCV vena II-ohjaajan puolen venakopassa ja I-ohjaajan puolella Motorsportin korkki. No problemos.

Lähetetty: 02 Heinä 2004, 10:01
Kirjoittaja Avomusse
Anonymous kirjoitti:PCV vena II-ohjaajan puolen venakopassa ja I-ohjaajan puolella Motorsportin korkki. No problemos.
Itselläni samainen järjestelmä,mutta ongelmana PCV-venttiilin vuoto ja siitä johtuva epätasainen käynti. Uusikaan venttiili ei tuottanut toivottua tulosta. Kun letkun tukkii kokonaan kone käy kuin kello. Ajelin hetken tukitulla letkulla,mutta siitä aiheutui vuotoa kampiakselin takatiivisteeseen.
Eikö venttiilin pitäisi olla täysin sulkeutuneena,kun moottori käy tyhjäkäyntiä :?:

Haitta esiintyy myös hiljaa ajettaessa,kun moottori käy n.1000-1200 rpm aiheuttaen yskimistä. Kiusallinen pikkuvaiva jonka haluisin pois.

Lähetetty: 09 Maalis 2005, 15:06
Kirjoittaja Allman
Tietäjät!

Edellinen omistaja on päätynyt ratkaisuun, jossa letku tulee ilmanputsarilta kuskin puolen öljykorkkiin. Toisen puolen kopasta lähtee letku, joka ei ole kiinni missään, mutta sen päässä on jonkinasteinen venttiili. Kaasarin spacerissa ei ole nippeliä, johon letkun saisi kiinni.

Tähän on siis päästy kaasarin vaihdon yhteydessä. Samoihin aikoihin kuulemma alkoi iloinen huohotus kuskin puolen korkista ja kehno tyhjäkäynti

Kiinnostaisi kokeilla alkuperäistä suljettua systeemiä.

...Vai kiinnostaako sittenkään?

Mitäs mieltä? :shock:

Lähetetty: 10 Maalis 2005, 22:33
Kirjoittaja Allman
Kaasari Autolite 4100. Imusarjaa en ole päässyt vielä tutkimaan. Ilmeisesti alkuperäinen.

Hautaudun viikonlopuksi tallille ja selvittelen aihetta.

Lähetetty: 10 Maalis 2005, 23:20
Kirjoittaja ROKI
Ei ole mitään väliä kummassa kopassa se venttiili on, omaani laitoin apukuskin puoleiseen koppaan PCV venttiilin, ja letkun kaasuläppien alapuolelle menevään toisiopuolen kurkkuun menevään liittimeen. Ja toisesta kopasta ilmanputsariin sisäpuolelle lähelle imua, ei ole minkäänlaisia ongelmia, ei kuse kone öljyjään ulos mistään. Eikä se venttiili ole pakollinen paremmin kone käy ilman venaa, paremmin saa kaasarin säätöihin aion viskata sen venttilin lepikkoon omastani, ja laitan putket pakosarjoihin kollektoreihin.

Lähetetty: 11 Maalis 2005, 10:34
Kirjoittaja Mexico65
Mitä varten koneen huohotus pitää yhdistää PVC venttiilin kautta koneen imusarjaan?
Mitä varten koneen toinen huohotus pitää yhdistää ilmanpuhdistajaan? Yleensä kytkennät tehdään (PVC) imusarjan tai kaasarin vakuumi puolelle ja (vapaa) ilmansuodattimen likaisellepuolelle mutta myös puhdaspuolikin käy.
Kun vastaus kahteen ensimmäiseen kysymykseen löytyy niin koneen huohtus ongelmat ratkeaa.

Mikäli koneen huohotuksessa on ongelmia johtuu ne yleensä siitä, että kone on jo hieman väljistynyt (männänrenkaat, ventiilien ohjurit) ja paineet karkaa kampikammioon jossa paine nousee ja kone huohottaa.

Viritetyssä koneissa samanlainen tilanne mutta korkean sylinteripaineen johdosta huohotusta syntyy herkemmin (männänrenkaat ja venttiilien ohjurit) varsinkin korkeilla kierroksilla.
Korkea paineinen tai tuottoinen öljypumppu tuotta runsaammin öljysumua koneen roiskevoitdeltavilla alueilla varsinkin venttilikoneistoon.

Jos koneessa esiintyy öljyvuotoja on syynä kohonnut sisäinen paini (riittämätön huohotus) tai kuluneet tai vioittuneet tiivisteet ja stefat.

Lähetetty: 12 Maalis 2005, 04:01
Kirjoittaja veekoo
457 kirjoitti: Mitä varten koneen toinen huohotus pitää yhdistää ilmanpuhdistajaan?
Molemmat siis on mielellaan puhtaalla puolella. Vakuumipuoli vetaa liikaa alipainetta, jolloin pienemman alipaineen puolelta putsarista haetaan puhdasta korvausilmaa koppaan. Lievasti sanoen patentti ja aiheuttaa lievaa ohivirtausta. :) Toiminee "normaalisti" ok ja kannen alla pysyy riittava alipaine, jolloin oljyt ei roisku ympari konehuonetta. Kelpaisiko selitykseksi? Saa korjata, jos olen ymmartanyt tilanteen vaarin.

Viela hieno kuva paalle:

Koodi: Valitse kaikki

Puhdistin    Venakoppa
PPP--->------VVVVVVV-->---
PPP                       |
PPP                       |
PPP===== Kaasari >>=========(Venttiilit ym)
PPP
PPP