Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Lähetetty: 28 Syys 2015, 16:56
Autoilijan normit helpottuvat – Lisää vapauksia, moottorin saa muuttaa, mittarit saa irrottaa
Trafi muuttaa monia autoihin liittyviä määräyksiä entistä lievemmiksi.
Trafi muuttaa vuonna 1998 liikenneministeriön antamaa päätöstä auton ja perävaunun rakenteesta. Muutos tulee voimaan lokakuun alusta alkaen. Määräys on kuitenkin yhä monisivuinen.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös jotkin muut moottorimuutokset helpottuvat.
Renkaat vapautetaan reangaspaineen valvonta-antureista. Rengaspaineen valvontajärjestelmän saa kytkeä pois tai poistaa autosta ilman muutoskatsastusta.
Rengaskoon suurentaminen tulee myös entistä helpommaksi.
Trafin keventyneiden määräysten taustalla on laaja ajoneuvoharrastajilla tehty kysely. Normien purkaminen on ollut myös hallituksen teemana.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uu ... aa-6000281
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Ahtaminen ?
Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Trafi muuttaa monia autoihin liittyviä määräyksiä entistä lievemmiksi.
Trafi muuttaa vuonna 1998 liikenneministeriön antamaa päätöstä auton ja perävaunun rakenteesta. Muutos tulee voimaan lokakuun alusta alkaen. Määräys on kuitenkin yhä monisivuinen.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös jotkin muut moottorimuutokset helpottuvat.
Renkaat vapautetaan reangaspaineen valvonta-antureista. Rengaspaineen valvontajärjestelmän saa kytkeä pois tai poistaa autosta ilman muutoskatsastusta.
Rengaskoon suurentaminen tulee myös entistä helpommaksi.
Trafin keventyneiden määräysten taustalla on laaja ajoneuvoharrastajilla tehty kysely. Normien purkaminen on ollut myös hallituksen teemana.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uu ... aa-6000281
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Ahtaminen ?
Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.