Sivu 1/2

Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 20 Syys 2015, 21:12
Kirjoittaja aSSe
Mietin,että mulla on perävälitys 4.10 ja joissakin tiedoissa mainitaan,että tiheämpi välitys antaisi dynossa 10-15 hp "liian vähän".
Onko kellään faktaa asiasta,kiinnostaa tietää ?
Samaten kiinnostaisi mikä perä oli Kimmolla ja Samilla ?

Mm. täällä aiheesta : http://www.camaro5.com/forums/showthread.php?t=368121
ja täällä . http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... mbers.html

Here's the reason, I'm quoting Patrick G on LS1Tech.com:
"Higher ratio gears will give you lower chassis dyno numbers for a strange, but logical reason. In essence, the DynoJet calculates hp based on the time it takes to spin up the 2800lb roller assembly. It's basically work divided by time and rpm. Think about this: If you car is at idle in neutral and you stab the throttle, it will take time to accelerate to redline...let's say 1.1 seconds. Now let's say it takes 8.2 seconds for your car to accelerate the DynoJet from low speed to top speed with 3.23 gears and 7.3 seconds with 3.73 gears. Dyno printout says 355 rwhp with 3.23 gears and 346 rwhp with 3.73 gears...why?

Think aabout this: In the 8.2 seconds it takes to spin the rollers with 3.23 gears, it would still take the motor about 1.1 seconds to overcome its own inertia (idle to redline). There's about 13.4% of the work used just to accelerate the motor itself. With 3.73 gears, the time to reach redline decreases to 7.3 seconds. Divide the 1.1 seconds into the 7.3 seconds and you will see that overcoming the internal engine inertia costs 15.1% of the work with 3.73 gears. There is less hp available during this time period to spin the rollers so the DynoJet will read a slightly lower hp figure. Make sense, or did I lose you?"

aSSe kirjoitti:Joo toki :
- 311,2 PS/6110 rpm
- 429,4 Nm/4335 rpm

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 20 Syys 2015, 22:07
Kirjoittaja Niki
Mulla on välityksenä 3.55.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 20 Syys 2015, 23:39
Kirjoittaja Jarvis
En kyllä täysin ymmärrä tuota logiikkaa. 15HP vakiossa olisi n. 5% tehohäviö. Samalla perusteella rengaskoon muutos vaikuttaisi tehoon. Ja varmasti molemmat vaikuttaa mutta oletan vaikutuksen olevan häviävän pieni. Pyöräkoon muutoshan on samalla tavalla hitautta/inertiaa lisäävä/pienentävä muutos.

Toisekseen tehoa ei käsittääkseni mitata ajan funktiona vaan pyörimisnopeuden. Se kuinka nopeasti pyörät saavuttaa pyörimisnopeuden ei suoranaisesti vaikuta tehoon. Voisihan sitä kaasuakin painaa hissukseen silti saavuttaen maksikierrokset, jossain kohtaa kierrosaluetta sitten tulee huipputeho ulos.

Eli minusta välitys vaikuttaa vain hieman häviöihin, mutta ei muuta. Toki tiheä perä antaa enemmän "voimantunnetta", ja päinvastoin mutta ei se teho siitä juuri miksikään muutu.

tämä nyt oli sitten lego-insinöörin sunnuntai-illan punaviini pohdintaa. Joku joka tietää kertokoon totuuden.... ;)

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 20 Syys 2015, 23:45
Kirjoittaja Jarvis
Mulla pitäisi olla myös 3.55

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 21 Syys 2015, 14:39
Kirjoittaja aSSe
SS Motors käytti kaikilla 4.vaihdetta.Mitä tiheämpi välitys,sitä enemmän dynorullien kierrosluvun muutos hidastuu.Voisiko tätä kautta tulla sitä eroa?

Oli miten oli- tehoa kuitenkin tarttis lisää:)

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 22 Syys 2015, 07:57
Kirjoittaja Firebolt
Siirsin tämän omaksi aiheekseen, ei muuta kun lisää keskustelua kun sitä näyttäs tulevan!

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 22 Syys 2015, 11:48
Kirjoittaja balez
Manuaalissa mulla vedetty aina 4vaihteella.. automaateissa 3 vaihteella kikckdown irti

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 22 Syys 2015, 11:57
Kirjoittaja Jarvis
Samoin aina nelosella, manuaali.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 22 Syys 2015, 22:09
Kirjoittaja Mexico65
Tarkoittako tämä sitä, että parhaan dynotuloksen saamiseen tarvitaan sopiva perävälitys? Perävälitystä muutamalla voidaan vaikutta dyno tuloksiin.
Kuulostaa uskomattomalta.
Eli sama vaikutus pitäisi olla jos dyno ajetaan eri vaihteilla, silloinkin välitykset muuttuu.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 00:53
Kirjoittaja Topias74
Nätisti laulaa....voi prkl.... :shock:

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 09:13
Kirjoittaja Firebolt
Eli dynoon perävälitys 5.jotain ja konttorille papereita näyttämään, vähän se saattas ihmetyttää kun huiput on 140 km/h :lol:

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 12:53
Kirjoittaja Jarvis
tossa jo pohdin aikaisemmin lego-insinöörin logiikalla aikaisemminkin...mutta kun kerran ajetaan vaihteella 4 niin eikös silloin välitys ole ns. suora, jolloin perävälitys on tavallaan poissa pelistä?

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 18:48
Kirjoittaja Jarvis
aivan mietin väärää murikkaa voimansiirrossa.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 21:17
Kirjoittaja Power_boat
Eikö se juuri sen takia ajeta 4. vaihteella että se on yleensä suora. Ikään kuin perävälitys olis poissa pelistä häiritsemästä tulosta. Eli heittoa jää sen verran mitä laatikosta tulee.

Jos moottorin teho on vaikka 300hv ja sellaiseen autoon vaihtaa perävälityksen niin paljonko se moottorin teho silloin on???
Veikkaisin että 300hv, olenko oikeassa??

Mä seurasin joskus tota dynohommaa sen verran että kun täällä seudulla oli kaksi pajaa jotka niitä teki niin antoivat hieman eri tulokset. Jolloin kävi tietysti niin että tuli mun mielestä ns. hevosvoima bongareita, eli oli tieto kumpaan dynoon kannatti mennä jotta sai mahdollisimman paljon voimaa autosta. Mä en oikeen ole sitä asiaa ymmärtänyt.
Mutta löytyy SS-motorsin vierestä kyllä dyno jossa voi dynottaa vain pelkän moottorin, siis irtomoottori pukkiin ja siitä tehot lapulle.

Anteeksi jos kommenttini eivät aivan koske tätä kyseistä aihetta, tää on vain pohdintaa ja omia huomioita. Mun mielestä se on se persedyno joka mittaa parhaiten tuon perävälityksen vaikutuksen, eli ns. miten se auto irtoaa viivalta. Eikö se ole juurikin sitä 1/4 maili hommaa, eli kenellä kiihtyy parhaiten??

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 23 Syys 2015, 21:39
Kirjoittaja Mexico65
Power_boat kirjoitti: Jos moottorin teho on vaikka 300hv ja sellaiseen autoon vaihtaa perävälityksen niin paljonko se moottorin teho silloin on???
Veikkaisin että 300hv, olenko oikeassa??
Näin minäkin päätelin.
MUTTA?