Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Millä ja mistä kohtaa olisi hyvä mitata kardaanin nivelien kulmia? Autossa AOD ja 8" perä. Onko noissa osissa jossain kohtaa sellaisia kohtia jotka olisi vaakasuorassa osaan nähden?
Auton alla tutkailin lootaa, kardaania ja perää, ja näyttäisi siltä että molemmat nivelet kallistuu samanlailla. Autossa ilmenee tärinää joka ehkä nopeuden noustessa vaan kasvaa. Kardaani on uusi teetetty, uusilla nivelillä ja renkaat ja vanteet on tasapainossa.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 11:54
Kirjoittaja JYK-90
Ite mitannut pinionin kulmia öljypohjasta ja casen pohjasta. Standardi öljypohja taitaa olla sen verran kupera, ettei siitä saa luotettavaa tulosta, mutta 8 tuumaisessa casen alapinta on samansuuntainen välityksen akselin kanssa. Lyhyt kulma-asteikolla varustettu vesivaaka/vatupassi on kätevä työkalu.
Vaikka pinionin kulma olisikin väärin, ei se välttämättä aiheuta tärinöitä. Ainoastaan sen että ristikot ei kestä.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 12:10
Kirjoittaja Topias74
Kiitoksia tiedosta. Täytyypä mitata kun joutaa auton alle!
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 13:47
Kirjoittaja Mexico65
Tästä on vähän vaikea kirjoittaa niin käykää Googlettamassa.
Jo kieliongelmia niin katsokaa kuvia.
Hakusanaksi:
"pinion angle"
Eiköhän tuolta löydy sopiva vastaus.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 17:06
Kirjoittaja Pappacosworth
Kardaani irti, http://www.aliexpress.com/item/2-IN-1-F ... 6,201409_2
tuo siihen. Pyöritetään ja piirretään laserin rajat esim pahville joka on loodan perässä. Esim 4 pistettä 90 asteen välein ja rasti niistä, siinä on keskipiste. Sivusuunnan saa tuolla hyvin kohdalle. Mittaa korkeusero lattiasta, ja keskipiste pitää olla sen verran korkeussuunnassa ylempänä.
Tremeciltä saa myös puhelimeen softan jolla voi mitata kulmat. http://tremec.com/menu.php?m=154
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 17:26
Kirjoittaja Firebolt
Tämänki on varmaan moni jo nähny mutta laitetaan kuitenki:
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 10 Syys 2015, 23:53
Kirjoittaja Uniflo
Onko vanteen ja pyörän navan välissä väljää? Eli keskittyykö vanne pyörän napaan vai pyöränpultteihin? Minulla tärinät häipyvät (miltei kokonaan ), kun sorvasin "rinkulat" vanteen keskiöön. Nyt vanteet keskittyvät pyörän napaan.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 11 Syys 2015, 06:25
Kirjoittaja Topias74
Rinkulat kyllä uupuu!
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 25 Syys 2015, 09:13
Kirjoittaja tomeri
Ei kai earlyssa mitään rinkuloita?
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 25 Syys 2015, 11:22
Kirjoittaja Firebolt
Samat asiat niihin pätee olkoot auto uus tai vanha.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 25 Syys 2015, 12:05
Kirjoittaja Antti66HT
Joo, onhan se parempi jos keskusta keskittää, mutta monella on ihan kartiomuttereiden avulla keskitetty, eikä mitään ongelmia ole. Oikein on tietty, jos napa keskittää.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 28 Syys 2015, 09:33
Kirjoittaja tomeri
Väärän otsikon alla jankkaan, mutta ei esim. Magnum 500:sissa ole kuin yksi "keskireikä" ja siinä on se ponikiekko. Hämärän mielikuvan mukaan mulla on navat sen verta elämää nähneet, ettei niihin mikään rinkulat sopisikaan.
Edit: toki nuo vanteen muodot teoriassa voisivat "keskittää", mutta kyllä rengasliikkeessä tasapainottivat nimenomaan pultin rei'istä?
Re: Kardaanikulmien mittaus
Lähetetty: 28 Syys 2015, 12:03
Kirjoittaja Firebolt
Joo ei kaikki vanteet ole keskireiästä keskittäviä, mutta parhaimman lopputuloksen kuitenkin saa jos ne voi keskittää niillä. Olkoot auto edelleen uus taikka vanha. En itekkää oo käyttiksissä keskireiän suhteen mitään miettiny ku on ollu kierot vanteet ja tarpeeks iso keskireikä että vanne menee paikoilleen, mutta en puhukkaan parhaasta lopputuloksesta tässä tapauksessa.