Sivu 1/1
Tehostin pois?
Lähetetty: 05 Elo 2015, 16:06
Kirjoittaja Salmja1
65:sen ohjaustehostin on vuotanut korjaussarjasta huolimatta enemmän tai vähemmän.
Pajalla ehdotettiin, että tehostimen vois ottaa pois. Onko mielipiteitä?
Millaiseksi tuo ajaminen muuttuisi? Renkaat on 225 leveät, uudet on kyllä tulossa pian, voiko niiden valinnalla vaikuttaa, vai pitääkö tilata kokonaan uusi tehostin?
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 05 Elo 2015, 20:27
Kirjoittaja poikelin
Joskus muinoin 67:sta heitin tehostajan pois ja samalla simpukalla ei ajanu erkkikään. Hommasin tiheemmän simpukan ja vaihdoin grantin rinkulan orkkikseen - sitten homma toimi.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 05 Elo 2015, 20:34
Kirjoittaja Topias74
Mulla 67 ilman tehostinta mutta grantin ratilla. Koko on varmaan jotain 14", vähän on raskas pienessä nopedessa ja parkkiksella, mutta maantiellä menee kuin juna kiskoilla. Vähän sellainen miesten malli.

Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 05 Elo 2015, 20:36
Kirjoittaja Homer65
Alkuperäinen tehostinsysteemi on syvältä. Pari vaihtoehtoa tulee mieleeni:
- vaihda hammastanko, tehostimella tai ilman
- uudenlainen tehostettu simpukka
- uusi tehostamaton simpukka
Itse päädyin, narukätisenä, tehostettuun hammastankoon!!
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 06 Elo 2015, 17:04
Kirjoittaja Salmja1
Kiitoksia neuvoista. Haluan kyllä sen orkkisratin säilyttää, joten täytyy vielä tuumailla pajalla. Nyt tuntuu, että ei ehdi tehostinöljyä edes lisätä sitä tahtia, kun sitä ulos valuu.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 06 Elo 2015, 17:56
Kirjoittaja Antti66HT
Kokeileppa hakutoimintoa. hakusanaksi vaikka borgeson tai hammastanko.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 06 Elo 2015, 18:45
Kirjoittaja PeteP
Kysyppäs piruuttaan tuolta hintaa sarjalle ..
http://abspowerbrake.com/newproducts.html#
Sivun alhaalla on ohjaukseen ...
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 07 Elo 2015, 23:06
Kirjoittaja Salmja1
Sieltäpä sitä infoa saa, kun osaa vaan oikeilla sanoilla hakea
Panin sähköpostia/kyselyä tuosta tehostinsetistä, mutta eipä taida Suomen markkinat kiinnostaa kun ei vastausta kuulu. Tarkoituksena on säilyttää poni sellaisena cruisailuautona. Tehostettu simpukka vai hammastanko -pähkäily jatkuu. Asia ratkeaa johonkin suuntaan.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 09 Elo 2015, 07:45
Kirjoittaja Firebolt
Mikäli autolta ei halua sen enempää mitä tehtaalta on joskus saanut, voisi ihan simpukan vaihto olla järkevä vaihtoehto. Siis samanlainen, "uusi" ehjä tilalle, ei tarttis muokkailla ja mittailla ja mikäli joskus tahtoo museoida olis alkuperänen. En tosin tiiä noista borgesoneista sun muista et paljonko eroaa kun mullei moista ole.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 24 Syys 2015, 21:43
Kirjoittaja Salmja1
Otettiin sitten se orkkis tehostaja kokonaan pois ja ei tuo ajelu ainakaan maantiellä huonolta tuntunut. Eihän sillä radalla pärjäisi, mutta kun peruskruisailu riittää, niin ihan ok ratkaisu. Ainakin itellä vielä voimat riittää ratin pyörittelyyn, vaikka onhan se paikallaan vähän jäykkä. Uudet renkaat varmaan vielä muuttaa tuntumaa paremmaksi.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 25 Syys 2015, 12:00
Kirjoittaja Arto65FB
Salmja1 kirjoitti:Otettiin sitten se orkkis tehostaja kokonaan pois ja ei tuo ajelu ainakaan maantiellä huonolta tuntunut. Eihän sillä radalla pärjäisi, mutta kun peruskruisailu riittää, niin ihan ok ratkaisu. Ainakin itellä vielä voimat riittää ratin pyörittelyyn, vaikka onhan se paikallaan vähän jäykkä. Uudet renkaat varmaan vielä muuttaa tuntumaa paremmaksi.
Simpukoissa oli kolme tunnistuslätkää HCC-AX, -AT ja AW. AX on nopea tehostamaton, välitys sama kuin tehostetussa AW:ssa ja AT on tehostamaton ja hidas. Tiedä sitten onko noilla preloadien eroilla mitään väliä. Mutta tehostimen pois jättäminen AW-simpukasta ei pitäisi tehdä autosta mahdotonta ajaa.
HCC-AT Manual, 19:1, 4 5/8 Steering wheel turns, 4-5 in-lbs worm bearing preload, 9-10 in-lbs total preload
HCC-AX Special Manual, 16:1 3 3/4 Steering wheel turns, 4-5 in-lbs worm bearing preload, 9-10 in-lbs total preload
HCC-AW Power, 16:1, 3 3/4 Steering wheel turns, 3-4 in-lbs worm bearing preload, 8-9 in-lbs total preload
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 25 Syys 2015, 14:48
Kirjoittaja IronHorse
Salmja1 kirjoitti:65:sen ohjaustehostin on vuotanut korjaussarjasta huolimatta enemmän tai vähemmän.
Pajalla ehdotettiin, että tehostimen vois ottaa pois.
Kuulostaa kyllä aika kummalliselta että otetaan vuotava osa pois niin sittempä ei enää vuoda???
Oliskohan ohjeena moottorin öljynvuotongelmaan että otetaan mootori pois niin ei vuoda??

Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 25 Syys 2015, 16:57
Kirjoittaja Salmja1
Tarkennusta, eli pois otettiin tehostimen hihna ja nesteet valutettiin pois. Simpukan tyyppiä en tajunnut katsella tai kysellä, mutta niinkuin totesin, ilmankin tuntuu perusajossa pärjäävän.
Re: Tehostin pois?
Lähetetty: 26 Syys 2015, 21:38
Kirjoittaja Mexico65
HCC-AX Special Manual 16:1, toimii erinomaisesti radalla quick steer kitin + roller bearing kitin kanssa. Joo on se hieman raskas jos joutuu ajamaan liian hitaasti.
Eikä se vielä takaa kovin nopeaa ohjausta (noin 3 kierrosta laidasta laitaan) niin kuin nyky autoissa, mutta kaikkeen tottuu. Casterin kun pitää kohtuulisena niin jotenkin jaksaa käännellä. Muutoin tuo on yllättävän tunnukas ja tarkka, eikä simpukassa ole vielä yli50 vuoden jälkeen ole havaittavissa välystä (huollettu ja rasvattu ohjeiden mukaan). Ohjauspyöränä MOMO 14" nahka malli + Snap-Off ratin pika kiinnikke.
STEERING SYSTEM
QUICK-STEERING KIT
The Quick-Steering Kit was originally installed on 1965 & 1966 Shelby Mustangs. Consisting of a longer Pitman Arm and Idler Arm, they increased the "throw" or travel the steering box imparted to the centerlink, increasing the movement of the steering linkage in relation to steering wheel rotation. All of these cars came equipped with the 16:1 quick-ratio steering boxes with no power steering. It was designed so the driver had to turn the steering wheel only a small amount to steer the car while racing on a road course.
The Quick-Steering Kit is still available and installation is a common modification for people wanting to increase their steering ratio. Keep in mind, on a 16:1 ratio steering box like the Shelby Mustangs used, the turning effort will be very hard and make parking and slow maneuvering an unpleasant task. It was designed for use at speed where small movements of the steering wheel were all that was needed to negotiate a roadcourse. It was never intended for everday use and parking lot trolling.