Sivu 1/1
Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 04 Elo 2015, 21:46
Kirjoittaja Topias74
Eli ongelma on varmaan siinä kun sylinterit on hoonattu vakio männänrenkaille, mutta siellä on nyt molyrenkaat paikallaan. Vakio huohotus systeemillä: toisesta venttiilikopasta menee ilmanputsariin ja toisesta kopasta kaasarin kupeeseen. Kone imee öljyä ihan pöllönä, toisin sanoen savuttaa ihan älyttömästi kun polkaisee, ja myös hiukan pössyttää tyhjäkäynnillä. No minä laitoin keruusäiliön siihen kopan ja kaasarin väliin, no savutus pieneni huomattavasti, jos tulee ollenkaan, mutta pari kierrosta korttelin ympäri ja keruusäiliössä varmaan desi öljyä! Mitä nyt neuvoksi? Voiko tuon vakio huohotus systeemin toteuttaa jotenkin toisin, esim, kaasarin liitäntään tulppa ja venakoppaan pelkkä filtteri? Vai mikä olis hyvä? Kai tuo sylinteri tuosta silottuu ajan kanssa ja huohotus pienenee vai mitä?

Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 02:41
Kirjoittaja starsky
Ajoin oman nykyisen koneeni ensimmäiset 100 km kuritusmeiningillä ja sitten öljyt vaihtoon.
Suosittelen, että annat kunnolla nyt kuormaa nuo ensimmäiset 100 km myös tuolle omalle koneellesi ja katsot muuttuuko huohotustilanne. Oman lukemani perusteella sylintereiden hoonausjäljistä kuluu hyvin nopeasti terävin harja ja sen jälkeen renkaiden sovitusprosessi on ohi (renkaiden kuluminen pienenee murto-osiin alusta). Jos alku ajetaan liian nätisti, niin renkaat jäävät sovittumatta.
Netistä hakua vaikka "engine break in procedure" (älä sekoita nokan sisäänajoon).
Lisäksi tuliko sylintereiden mitat tarkistettua soikeuden ja sylinterimäisyyden suhteen? Vanha koneeni huohotti ilmanottopuolen venttiilikopan suodattimesta öljyä kurituksessa (PCV ei kerennyt imeä kaikkea huohotusta) ja nykyinen ei. Vanhassa oli koneistamon puheiden (käytin pelkässä hoonauksessa vanhan lohkon) mukaan kaikki ok, mutta soikeutta ja torvimaisuutta löytyi useita satasia purun jälkeen. Ongelmia ei ollut kyllä sievässä ajossa ja kurituksenkin sotku oli loppujen lopuksi melko mietoa.
Huohotuksen suhteen tietysti tarkista myös:
-kopan reiän alla pitää olla loiskelevy suojaamassa ylimääräisten roiskeiden kulkeutumista suoraan PCV-venttiiliin.
-PCV-venttiilin kunto
Jos tuo ilmanottopuolen kopan yläpuoli ei sinulla sotkeennu, niin suuri öljymäärä huohotuksen kautta voisi johtua ihan tuon loiskelevyn puuttumisesta.
Vaikeampina juttuina:
-Mittasitko männänrenkaiden päittäisvälykset?
-Tulihan renkaat oikein päin? (valokuvia asennusvaiheesta?)
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 08:59
Kirjoittaja SamiM
starsky kirjoitti:Huohotuksen suhteen tietysti tarkista myös:
-kopan reiän alla pitää olla loiskelevy suojaamassa ylimääräisten roiskeiden kulkeutumista suoraan PCV-venttiiliin.
-PCV-venttiilin kunto
Vaikeampina juttuina:
-Mittasitko männänrenkaiden päittäisvälykset?
-Tulihan renkaat oikein päin? (valokuvia asennusvaiheesta?)
Loiskelevyt poistettiin kopista, jotta mahtuivat rullakeinujen kanssa paikalleen. Tätä mietin jo aiemmin, että voi olla yhtenä syynä öljyn imemiseen. Unohtui sanoa Topiakselle; Tarkista että onko keinuvivun öljyreikä juurikin kopan PCV-reiän kohdalla. Jos on niin aina kun venttiili on kiinni, tulee öljysuihku keinuvivusta suoraan PCV-imuun. Tämä selittäisi miksi öljyä kertyy keräyssäiliöön noin paljon.
Itse en vielä ole ihan vakuuttunut että pelkästään hoonaus/molyrenkaat olisi syynä. Vaikkakin toinenkin esimerkki aiheesta tältä kesältä on, jossa siis rautarenkaille hoonaus ja sitten tulikin molyrenkaat.
Moottori ei tee enemmän alipainetta kuin perusmoottori, todnäk. vähemmän nokan arvoista johtuen. Eli näkisin että öljy "johdetaan" huohotuskiertoon edellä kuvatulla tavalla. Ja huohotus pitää olla, jotta kosteus ja palokaasut poistuvat öljytilasta. Eli ei kannata
Ylimmän puristusrenkaan (yhden) välys mitattiin, oli vähän yläkanttiin, muistaakseni 0,70 mm. Ohjearvo 4,03"x0,0045=0,0181"=0,460 mm.
Kun minulta on kysytty sisäänajosta, tai vaikka ei kysytäkään, olen neuvonut olemaan säälimättä konetta. Eli normaalia ajoa tasanopeutta ja yli 3/4 kaasua välttäen. Perusteena juurikin tuo männänrenkaiden hioutuminen alkuvaiheessa.
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 12:45
Kirjoittaja Topias74
Ei ole nostaja suoraan huohotin reijän kohdalla, mutta molemmat on kyllä vieressä. Vois olla kokeilemisen arvoinen juttu vaihtaa loiskelevylliset kopat ensin! Jos tuo high-volume öljypumppu kerta roiskii koppaan asti öljyä, niin siitähän on helppo kaasarin imuroida se öljy polttoon!

Pvc-venttiili on uusi, ja tuntuisi toimivan.
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 14:15
Kirjoittaja Mexico65
Venttiilikopat joissa on loiskelevyt käyttöön.
Pitäisi terveessä koneessa toimia hyvin PVC venttiilin kautta imusarjaan ja toisesta kopasta avoin korkki tai vastaava.
High-volume pumppu, EI lienee syytä käyttää.
Minulle ja monelle muulle syntyi vain ongelmia high-volume pumpun käytöstä.
Tuo hoonaus hieman ihmetyttää. En ole koskaan edes ajatellut koneistavan lohkoa ilman, etten olisi toimittanut käytettäviä osia koneistamoon. Lisäksi olen aina lukenut asennus ohjeet enne vienti ja tehnyt niistä omat päätelmät. Osat ja tavoite välykset laakereille ja männille sekä hoonaus ohje. Männänrenkaiden katkosvälin teen aina itse.
Eli koenistamoon aina mukaan vähintään käytettävät osat ja paperit niistä!
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 15:12
Kirjoittaja Topias74
Täytyy kyllä myöntää että en tiennyt sitä että hoonauksia on erilaisia. Konehan tuli mulle osina ja oli valmiiksi porattu ja hoonattu niin en ajatellut että jotkut osat ei käviskään tämän kokoonpanon kanssa. No aina oppii uutta! High-volume pumppuun päädyttiin sen takia koska laakerivälykset olivat yläkantissa. Outoa sinänsä koska kampurakin oli vissiin hiottu ja laakerit uusia. No, toiset kopat koneeseen ja katsotaan sitten jatkoja. Hyvä tästä vielä tulee....

Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 16:03
Kirjoittaja ak72
Täältä kans ääni loiskelevyille venakopissa, omassa autossa oli imuvenat niin paksun öljysen "tervan" peitossa että huhhuh kun oli matalat venakopat eikä peltiläpyskät mahtunu koppiin. Nyt mulla loiskelevyt sekä keruusäiliö ja siitä letku kaasariin. Hyvin pelittää !
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 05 Elo 2015, 17:12
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Täytyy kyllä myöntää että en tiennyt sitä että hoonauksia on erilaisia. Konehan tuli mulle osina ja oli valmiiksi porattu ja hoonattu niin en ajatellut että jotkut osat ei käviskään tämän kokoonpanon kanssa. No aina oppii uutta! High-volume pumppuun päädyttiin sen takia koska laakerivälykset olivat yläkantissa. Outoa sinänsä koska kampurakin oli vissiin hiottu ja laakerit uusia. No, toiset kopat koneeseen ja katsotaan sitten jatkoja. Hyvä tästä vielä tulee....

Lue tämä (syytä monen muunkin lukea).
“Why does an engine with standard parts run better than one with all of the latest tricks, gizmos and gadgets?”
"Why does an engine with standard parts run better than one with all of the latest tricks, gizmos and gadgets? It’s usually because the builder took care of the basics with good cylinder seal, correct clearances, and a properly matched induction system. If you want technology for technology’s sake, my advice is to buy a cell phone."
http://rehermorrison.com/tech-talk-48-t ... ngs-apply/
Lisäsin vielä tämän.
http://www.hastingsmfg.com/Master_Catalog_Pdfs/P7-9.pdf
Re: Huohottaa tai jotain!!
Lähetetty: 06 Elo 2015, 14:37
Kirjoittaja Topias74
Tais loppua savutus kun vaihdoin venttiilikopat jossa se loiskelevy. Katsotaan huomenna antaako katsastus-setä hyväksytty-leiman?
