Sivu 1/1
Veroprosentti vuosimallin 2014 jenkkituonnissa?
Lähetetty: 23 Kesä 2015, 05:54
Kirjoittaja Genti
Terve,
Miten autoveroprosentti määräytyy vuosimallin 2014 autossa, joka tuodaan Yhdysvalloista Suomeen vuonna 2016? Tehon ja painon suhteesta, vai?
Jos toisi esimerkiksi Jeep Cherokee 2.4 L bensakoneella (tiedot suuntaa antavia):
Power 137 kW
Curb Weight 1828 kg
Gross Vehicle Weight 2291 kg
Verotusarvo varmaan tulee Nettiauton ja Mahti-tietokannan mukaan, mutta yritän selvittää miten veroprosentti lasketaan nykyään uudehkoissa autoissa.
Re: Veroprosentti vuosimallin 2014 jenkkituonnissa?
Lähetetty: 16 Joulu 2015, 15:43
Kirjoittaja Raitzi
Genti kirjoitti:Terve,
Miten autoveroprosentti määräytyy vuosimallin 2014 autossa, joka tuodaan Yhdysvalloista Suomeen vuonna 2016? Tehon ja painon suhteesta, vai?
Jos toisi esimerkiksi Jeep Cherokee 2.4 L bensakoneella (tiedot suuntaa antavia):
Power 137 kW
Curb Weight 1828 kg
Gross Vehicle Weight 2291 kg
Verotusarvo varmaan tulee Nettiauton ja Mahti-tietokannan mukaan, mutta yritän selvittää miten veroprosentti lasketaan nykyään uudehkoissa autoissa.
Katsotaan ensiksi mikä on teho/painosuhde. Eli tuossa tulee 137/2291, eli 0.0598. Tämä on alle 0.15, joten vero katsotaan tullin taulukosta painon kohdalta. Jos taas tehoja olisi niin että suhde ylittyy, niin laskennallinen CO2 luku(painon kohdalta luettu) kerrotaan 1.5 ja katsotaan prosentti uuden CO2 arvion kohdalta. Siellä tullin paperissa on ohje, josta tämän voi täsmentää(jos muistin jotain väärin). Sanottakoon vielä että jenkkiautojen ilmoitetut CO2 lukemat eivät ole käytössä Suomessa koska mittaustapa on erilainen kuin Euroopassa.
Re: Veroprosentti vuosimallin 2014 jenkkituonnissa?
Lähetetty: 10 Helmi 2016, 19:55
Kirjoittaja baumann
Moi,
Miten niin USA:n ja EU:n CO2 arvot poikkeavat toisistaan? Kuitenkin kysytään sitä COC todistusta ja sitä ei ole kuin yksi, se minkä saa auton mukana. USA:ssa tämä on USA:n COC todistus. Tämän kai hyväksyy EU:kin? Ei kai auto voi tuottaa eri määriä CO2 kaasuja eri maailman osissa? USA:ssa ollaan tietääkseni aika tarkkoja näistä ympäristöasioista, etenkin CA osavaltiossa. Sen vuoksi esim. uudemmat Musset täyttää CA arvot vaikka ne myytäisiin muualla. FORD yrittää tällä näyttää esimerkkiä.
Terveisin,
Baumann
Re: Veroprosentti vuosimallin 2014 jenkkituonnissa?
Lähetetty: 11 Helmi 2016, 09:26
Kirjoittaja Raitzi
baumann kirjoitti:Moi,
Miten niin USA:n ja EU:n CO2 arvot poikkeavat toisistaan?
EU:n ja jenkkien testisykli on erilainen.
Re: Veroprosentti vuosimallin 2014 jenkkituonnissa?
Lähetetty: 05 Elo 2016, 14:39
Kirjoittaja baumann
Moi,
kaikkein helpoin tapa on katsoa mitä on jo maksettu veroa samanlaisesta autosta jonka joku muu on tuonut. Tiedot löytyy Tullin sivuilta. Siellä on PDF - muodossa kaikkien tuotujen autojen verot viime vuosilta. Myöskin ihan Suomen maahantuojalta saattaa löytyä tieto kyseisen auton CO2 päästöistä ja jopa suoraan veron määrä. Minun juuri tuodun pari vuotta vanhan Mustangin vero oli aika lailla sama kuin minkä Ilta-sanomat oli uuden Mustangin veroksi antanut aiemmassa lehtiartikkelissa - miinus laskennallinen ikä-alennus per vuosi (eihän niitä vuosia tosin montaa ollut ehtinyt kertyä). Tulli oli ottanut mukaan myös Suomessa jo myytyjen V6 mallien hintoja ja sitten vertaillut V6 ja V8 hintojen eroja ja sitten päätteli kuinka paljon enemmän V8 saattaisi maksaa jos sellainen olisi ollut Suomessa myynnissä. Vero oli huima - monen pikkuauton kokonaishinta.
Terveisin,
Marc Baumann