Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Lähetetty: 22 Kesä 2015, 23:05
Moron,
Tuli tuossa muutama vuos sitte vaihdettua c4 tilalle TKO500 ja samalla tuli investoitua hydraulisee kytkin settiin (# MCL-14005-30). Wilwoodin 3/4" pääsylkky ja mcleodin hydr. painelaakeri. Kytkimenä centerforcen dual friction. Sillosen 289 perässä toimi hienosti kunnes jo ensimmäisen kesän jäljilt painelaakeri alko vuotaan. No, sarjan mukana tuli varatiivisteet (o-renkaat). Ei muuta ku laatikko irti painelaakeri osiks ja uusil helyil takas kasaa. Isoin o-rengas oli sökö, kuin ilman voitelua olisi lyöty kasaan. Pelas taas moitteetta, kunnes taka-akselin vaihdon (tiheempi välitys, lukko yms) jälkeen ilmeni omituisuus kytkimes. Silloin tällöin harvakseltaan kytkin tuntui kuin siinä olisi ilmaa. Muutaman kerran polkimen tyhjää pumppailtua, kytkin taas ok. Ei vuoda, neste ei häviä mihinää, polkimelle toppari laitettu, painelaakerin välys paineasetelmaan ohjeen mukaan ym ok jo alun alkaen. Myös vetojousi laitettu kytkinpolkimelle helpottaakseen pääsylkyn männän palautumista. Uuden koneen myötä omituisuus lisääntynyt. max kierrokset 289:n n.5000 347:n 6300. Alkuun oletin että ongelma liittyisi vaihtamiseen korkeammilla kierroksilla, muttei aina niinkään ja välillä ongelma tulee esiin myös ihan rauhallises ajos. Kokeiltu vaihtaa kytkin nesteeksi dot3 dot4 sijaan ja pariin kertaan tehnyt omituisuutta myös tämän jälkeen. Mcleodille laitoin viestiä asiasta ja he sanoivat että painelaaakeri ei sovi centerforcen paineasetelman punnusten kanssa. Kysyin että kierroksilla lisääntyvä paineko on liikaa laakerille niin vastasivat että ei liity paineeseen vaan ne painot ottaa vastaan. Irrottamalla painot asetelmasta pitäs toimia oli ohje tai sitten vaihtaa mcleodin kytkin ja paineasetelma. Mcleodin sarjan ohjeissa ei ollut mitään mainintaa sopivuusongelmista ko kytkimen kanssa. Mutta esim nyt löytyy summitin verkkosivuilta maininta ettei hydr. painelaakeri sovellu vastapainoasetelmien kanssa. Mutta centerforcen punnukset paineasetelman levyjousen sakaroissa ei ole lähelläkään paineaakeria ,ne ei ainakaan fyysisesti pääse kosketuksiin.
Kysymys kuuluu, että mikä hitto tuon aiheuttaa? Onko vaihtoehdot siirtyminen normikytkinhaarukkaan ulkosel työsylinteril, toisen valmistajan painelaakeri (Tiltonin painelaakerin tiivisteet vissiin huulitiivisteit eikä o-renkaita = kestää paremmin painetta?), vaijerikytkin? Vai onko ongelma pääsylinterissä? Sekin kerran purettu ja tarkastettu. Rupeaa ideat loppuun.
Tuli tuossa muutama vuos sitte vaihdettua c4 tilalle TKO500 ja samalla tuli investoitua hydraulisee kytkin settiin (# MCL-14005-30). Wilwoodin 3/4" pääsylkky ja mcleodin hydr. painelaakeri. Kytkimenä centerforcen dual friction. Sillosen 289 perässä toimi hienosti kunnes jo ensimmäisen kesän jäljilt painelaakeri alko vuotaan. No, sarjan mukana tuli varatiivisteet (o-renkaat). Ei muuta ku laatikko irti painelaakeri osiks ja uusil helyil takas kasaa. Isoin o-rengas oli sökö, kuin ilman voitelua olisi lyöty kasaan. Pelas taas moitteetta, kunnes taka-akselin vaihdon (tiheempi välitys, lukko yms) jälkeen ilmeni omituisuus kytkimes. Silloin tällöin harvakseltaan kytkin tuntui kuin siinä olisi ilmaa. Muutaman kerran polkimen tyhjää pumppailtua, kytkin taas ok. Ei vuoda, neste ei häviä mihinää, polkimelle toppari laitettu, painelaakerin välys paineasetelmaan ohjeen mukaan ym ok jo alun alkaen. Myös vetojousi laitettu kytkinpolkimelle helpottaakseen pääsylkyn männän palautumista. Uuden koneen myötä omituisuus lisääntynyt. max kierrokset 289:n n.5000 347:n 6300. Alkuun oletin että ongelma liittyisi vaihtamiseen korkeammilla kierroksilla, muttei aina niinkään ja välillä ongelma tulee esiin myös ihan rauhallises ajos. Kokeiltu vaihtaa kytkin nesteeksi dot3 dot4 sijaan ja pariin kertaan tehnyt omituisuutta myös tämän jälkeen. Mcleodille laitoin viestiä asiasta ja he sanoivat että painelaaakeri ei sovi centerforcen paineasetelman punnusten kanssa. Kysyin että kierroksilla lisääntyvä paineko on liikaa laakerille niin vastasivat että ei liity paineeseen vaan ne painot ottaa vastaan. Irrottamalla painot asetelmasta pitäs toimia oli ohje tai sitten vaihtaa mcleodin kytkin ja paineasetelma. Mcleodin sarjan ohjeissa ei ollut mitään mainintaa sopivuusongelmista ko kytkimen kanssa. Mutta esim nyt löytyy summitin verkkosivuilta maininta ettei hydr. painelaakeri sovellu vastapainoasetelmien kanssa. Mutta centerforcen punnukset paineasetelman levyjousen sakaroissa ei ole lähelläkään paineaakeria ,ne ei ainakaan fyysisesti pääse kosketuksiin.
Kysymys kuuluu, että mikä hitto tuon aiheuttaa? Onko vaihtoehdot siirtyminen normikytkinhaarukkaan ulkosel työsylinteril, toisen valmistajan painelaakeri (Tiltonin painelaakerin tiivisteet vissiin huulitiivisteit eikä o-renkaita = kestää paremmin painetta?), vaijerikytkin? Vai onko ongelma pääsylinterissä? Sekin kerran purettu ja tarkastettu. Rupeaa ideat loppuun.