Sivu 1/2

Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 21:14
Kirjoittaja Nelkku
On ollut vähän ongelmia saada kaasaria säätöihin. Onko jollakin tietoa Edelbrock osaajaa pääkaupunkiseudulla ja kenen puoleen vois kääntyä.
Voi laittaa vaikka yv:n jos ei halua julkisesti mainostaa.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 10:10
Kirjoittaja IronHorse
Jos kokeilet itse säädellä kaasaria niin linkistä vois olla apua.

http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 12:50
Kirjoittaja Nelkku
Kiitos vastauksesta qsamon harrastaja. Olen käynyt läpi tätä ohjetta, mutta nyt tuntuu siltä, että tarvitsis ulkopuolista apua, tai kokemusta. Olen kysellyt muutamilta tekijämiehiltä, mutta tuntuu olevan enemmän Holleyn osaajia. Onhan näitäkin Edelbrokin taitajia, mutta nyt tuntuu olevan "piilossa".

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 22:55
Kirjoittaja starsky
Itsellä oli viime vuonna 1405 ja periaatteessa säätö on hyvin yksinkertainen, mutta ilman AFR-mittausta voi olla vaikea.

US-manuaalikin kannattanee tankata läpi ajatuksella:
http://www.edelbrock.com/automotive/mis ... manual.pdf

-polttoaineen paine saa olla max 5.5 PSI, tai saattaa esiintyä tulvimista
-Neula ja jousisarja säätöä varten (1404 kitti on 1486)
-AFR-mittari (Innovate).

Kokeilin muutamaa eri neula/jousivaihtoehtoa ja kävin ajelemassa lenkin. Cruisen AFR-arvon sai halutuksi ja neulojen/jousten vaihto näkyi seosmittarissa ihan hyvin. Myös WOT-arvo oli kohdillaan apukuskin mukaan (luokkaa 12,5).

Kerrotko vaikka vähän minkätyyppistä ongelmaa sinulla on? Vaikka AFR-mittaria ei olisi käytössä, niin kyllä oireidenkin perusteella saadaan jotain vinkkejä annettua.

Oman kaasutimen möin pois ja syyt olenkin kertonut täällä.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 04 Touko 2015, 20:59
Kirjoittaja Nelkku
Kiitos starsky vastauksesta. Tässä ollaan menty kokoajan parempaan suuntaan kansirempan jälkeen ja kun sain laitettua tuon sun ex jakajan paikalleen.
Olen yrittänyt hakea sopivaa perusennakkoa 16 asteen nurkilta. Ainakin tuntuu parhaiten käyvän ja lähtevän käyntiin. Käynti on vähän röpöttävä tyhjäkäynnillä 850r/min, vaikka nokka on aika loiva XE256H. En tiedä onko normaali ilmiö koneen sammuttamisen jälkeen pottoainesuodattimessa alkaa pulputus ja ilmeisesti vakumi vetää sen tyhjäksi. Tosiaan AFR-mittausta minulla ei ole, joten säätö on vähän hakuammuntaa. Soppa tuntuu Ponille vielä kelpaavan rauhallisella ajolla 17-18l/100km. Varasin alustavasti dynoajan kuun lopulle josko se siitä selviäis.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 04 Touko 2015, 21:28
Kirjoittaja Corsair
Mun kokemukseni mukaan edelbrockit pakasta kohtuu rikkaalla peruskokoonpanoihin. Ainakin mulla wot afr kympin pinnassa.
toinen mistä en ole edelissä pitänyt mun kokoonpanossa oli se että jos laittaa crusen afr 14-15 nurkille tulee kiihdyttäessä laiha kohta kun toisiot aukeaa, johon saattaa olla syynä ilmaläpän liian nopea aukeminen. Suoraan laatikosta otettuna tuo 1404 ei mennyt missään vaiheessa yli afr 12 5.0 ho koneessa(ex efi).

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 04 Touko 2015, 21:56
Kirjoittaja starsky
Nelkku kirjoitti:Tässä ollaan menty kokoajan parempaan suuntaan kansirempan jälkeen ja kun sain laitettua tuon sun ex jakajan paikalleen.
Hieno juttu, moitteettomasti pelasi jakaja myös minulla. Tuohan meni minulla vaihtoon, koska piti saada TFI-jakaja , jotta EFI saa ohjattua ajoituksen.
Nelkku kirjoitti:Varasin alustavasti dynoajan kuun lopulle josko se siitä selviäis.
No tuolla laittavat seosmittarin pakoputkeen ja pitäisi säädöt kyllä onnistua.

Suosittelen kyllä lämpimästi, että hankit sen 1486-säätinsarjan. Löytynee varmaan pienellä toimitusajalla tai suoraan kerholehdessä mainostavilta toimittajilta. Neulojen ja jousien vaihto on todella nopea ja helppo toimenpide. Suuttimien vaihto vaatii kyllä kannen irrotuksen, mutta selviää ilman bensan läikytystä (itse en joutunut vaihtamaan suuttimia, riitti neulojen ja jousien kanssa pelaaminen). Ilman säätösarjaa ei tuolla dynossa saa oikein säädettyä kuin tyhjäkäyntiseokset.
Nelkku kirjoitti:onko normaali ilmiö koneen sammuttamisen jälkeen pottoainesuodattimessa alkaa pulputus ja ilmeisesti vakumi vetää sen tyhjäksi.
Onko suodatin pumpun ja kaasuttimen välissä? Mekaaninen polttoainepumppu?

Mekaaniseen puppuunhan jää jousi painamaan kalvoa lepotilaan (riipuen tietysti mihin kohtaan jakopään epäkesko pysähtyy kun koneen sammuttaa) ja paine pysyy linjassa jonkun aikaa kunnes vuotaa joko kaasuttimen kohokammion neulojen kautta kohokammioon tai pumpun läppien kautta tankkiin päin.

Kuinka kauan pulputus kuuluu? Voisiko olla, että kohokammioiden polttoaine kiehuu ja pulputus on kiehumisen ääni. Omaan laitoin viime kesänä kaasuttimen alle puukuituisen eristimen ja kaasutin oli ajon jälkeen huomattavasti viileämpi. Nykyinen etanolipitoinen polttoainehan kiehuu alemmassa lämpötilassa kuin vanha lyijytavara. Kokeilehan ajon jälkeen miten kuuma kaasutin on. Imusarja johtaa erittäin hyvin lämpöä ja kun ajo loppuu, niin loppuu jäähdyttävä ilmavirtakin ja lämpö leviää melko nopeasti padasta kaasuttimeen ilman eristepalaa.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 04 Touko 2015, 23:04
Kirjoittaja Nelkku
On mulla tuo kitti ja kokeillut muutamilla neuloilla, tosin huonoilla tuloksin. Täytyy hitsata holkki putkeen labdaa varten, niin ei tarvitse perstuntumalla.
Täytyy mittailla kaasuttimen lämpötiloja. Pulputtaa sen aikaa, kun suodatin on tyhjä 6-8s.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 05 Touko 2015, 14:23
Kirjoittaja starsky
Nelkku kirjoitti:Pulputtaa sen aikaa, kun suodatin on tyhjä 6-8s.
Onko suodatin pumpun ja kaasuttimen välissä?

Valuuko bensa siis takaisin tankkiinpäin kun auton pysäyttää?

Varmaan olet katsonut, että tankin korkki ei ole liian tiivis ja tankkiin muodostu alipainetta ajossa? Sehän selviää kun pysäytyksen jälkeen avaa bensatankin korkin - ei pitäisi kuulua imaisuääntä.

Sitten penkkisäätöä odotellessa kannattaisi kyllä ehkä mittailla polttoainepainetta, ettei ole yli 5,5 PSI. Lisäksi vakuumivuotojen tarkistus.

Säädithän sytytyspuolen sillä perinteisellä tavalla, että virranjakajan vakuumiliitin irti ja max ennako jonnekin 35 asteen tienoille (jotain 3000 rpm kierroksilla).

Sytyn säädön perusohje vaikka http://www.torinoproject.com/tech/ignition.htm

Vakuumimittari helpottaisi myös diagnosointia. Mittarithan saa piiloon vaikka hanskalokeroon, jos ei halua niitä näkyville.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 08 Touko 2015, 00:01
Kirjoittaja Uniflo
Mulla oli aivan vastaava "pulputus" ongelma. Välillä lämpimänä käynnistyskin vaati pitkän starttailun. Kerran sitten otin kaasuttimen kannen auki pulputuksen kuuluessa ja kas. Näkymä oli, kuin olisi katsonut kiehuvaan vesikattilaan... Tuuman muovinen korotuspala kaasuttimen alla poisti ongelman.

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 08 Touko 2015, 00:12
Kirjoittaja Pertti
Tuuman taitaa tarkoittaa Tuumacid, eikä tuuman korkeaa eristyspalikkaa...

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 08 Touko 2015, 23:18
Kirjoittaja Uniflo
Pertti kirjoitti:Tuuman taitaa tarkoittaa Tuumacid, eikä tuuman korkeaa eristyspalikkaa...
Kyllä se meikäläisen korotuspalikka on tuuman paksuinen. Ohuemmallakin olisi luultavasti kiehumisesta päässyt eroon, mutta kun kerran pellin alle mahtui...

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 09 Touko 2015, 11:34
Kirjoittaja ak72
Hieman asian vierestä, kannattaako bensafiltteri olla ennen mekaanista pumppua vai kaasarin ja pumpun välissä?

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 09 Touko 2015, 11:43
Kirjoittaja Antti66HT
Painepuolella, eli pumpun jälkeen.

Sähköpumpuilla joskus käytetään esi suodatinta, jossa vähempi virtaus vastusta. Omassa 100 myyn suodin ennen pumppua ja 10 myyn suodin pumpun jälkeen. Mekaaniset pumput eivät ole kovin hyviä imemään, mistä syystä suodatin pumpun jälkeen.

a

Re: Edelbrock 1404 säätöihin.

Lähetetty: 11 Touko 2015, 23:03
Kirjoittaja Nelkku
starsky kirjoitti:
Nelkku kirjoitti:Pulputtaa sen aikaa, kun suodatin on tyhjä 6-8s.
Sitten penkkisäätöä odotellessa kannattaisi kyllä ehkä mittailla polttoainepainetta, ettei ole yli 5,5 PSI. Lisäksi vakuumivuotojen tarkistus.

Säädithän sytytyspuolen sillä perinteisellä tavalla, että virranjakajan vakuumiliitin irti ja max ennako jonnekin 35 asteen tienoille (jotain 3000 rpm kierroksilla).

Vakuumimittari helpottaisi myös diagnosointia. Mittarithan saa piiloon vaikka hanskalokeroon, jos ei halua niitä näkyville.
Taas mennään parempaan suuntaan. Laitoin tuon "bakeliitti" lämyskän, niin käynnistys on parempi ja tuntuu vaikuttavan myös käyntiin (vai tuntuuko se vaan?). Tiputin ennakkoa tuohon 35:n ja nyt vaikuttaa kohtalaiselta. Polttoainepaineet heiluu 5 PSI:n nurkilla. Kuun lopussa menee Poni penkkiin, niin pääsee tarkistamaan vielä kaasarin.