Sivu 1/3
Topiaksen 351W suunnitelma
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 07:21
Kirjoittaja Topias74
Tuli hommattua tuommoinen 351W kellari ja siitä varmaan pitäis saada jotain edullista saada aikaiseksi. Raha sanelee suurimmat ehdot projektille. Joten jotain tälläistä olen ajatellut:
- Lohkon koneistus
- Flat-top männät
- Comp cams 274Xe laahuri
- Edelbrock E-Street kannet
- Edelbrock RPM Air-gap imusarja
Tässä suurinpiirtein osat, loput kärjetöntä syttyä peltisarjaa ym.ym.
Kansiin tietty kohdistukset ja pientä rosojen siloittelua.
Onko muilla minkälaisia kokoonpanoja, ja miten niissä on voimaa ja vääntöä ja käytöstä katukäyttöön.
Saa ja pitää kommentoida!

Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 12:04
Kirjoittaja Antti66HT
Miten on auton käyttötarkoitus? Matkakilometrit vuodessa? Mutkaan vai suoraan ajoa?
tuo nokka on paperilla hyvä all-around nokka, mutta toisaalta, kevyessä autossa et välttämättä tarvitse alavääntöä tolkuttomasti.
Onko automaatti vai manuaali? Jos automaatti, niin minkälainen stall?
a
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 12:22
Kirjoittaja Topias74
Katukäyttöä, ja matka-ajoa. Joskus slalomia kun pääsee. Automaatti AOD ainakin aluksi ehkä normaali turbiinilla, sitten ehkä joku 2000-2500 turbaani, kunhan moottorin luonne tulee selville.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 09:16
Kirjoittaja Topias74
Ei taida porukkaa kiinnostaa pienen rahan moottorit...

Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 11:05
Kirjoittaja Fastback
Topias74 kirjoitti:Ei taida porukkaa kiinnostaa pienen rahan moottorit...

Juu ei kiinnosta. Sadasosasekuntisukupolvelle 24h tarkoittaa ikuisuutta. Kaverit ei välttämättä heti vastaa, vaan odottavat parempaa hetkeä. Tätä forumia lukee useita ukkoja kenellä on rakenettuja w moottoreita. Yrittäisin malttaa edes hetken ja odottaa, jos joku vaikka kertoisi omasta moottoristaan.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 11:16
Kirjoittaja Topias74
Eiku tietoja pöytään heti nyt! Niin. No minä oon aina ollu vähän hätäinen.....
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 14:26
Kirjoittaja Fastback
Topias74 kirjoitti:Eiku tietoja pöytään heti nyt! Niin. No minä oon aina ollu vähän hätäinen.....
Joo, aatteleppa jos tää olisi myyntipalstalla ja vuoteen kukaan ei vastaisi niin niin... niin sehän poistettaisiin automaattisesti. Jkl:n paikallismeetissä JLS:ää hiasta kiinni niin tulee jotain dataa 351w erillaisista versioista.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 15:01
Kirjoittaja Topias74
Joo viimeistään vappuna jos näkisin sitä, niin kyselen kyllä.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 19:27
Kirjoittaja Mexico65
Kyllä kiinnostaa kunhan jotain tapahtuu.
Alkutilanne on sulla kunnossa ja osat valittu vääntävään katumoottorin juuri sopivasti. Loppu riippuu siten sinusta tai koneen rakentajasta ja siitä miten asiat huomioidaan ja tehdään.
Omalta osaltani projekti etenee näin.
Lohko koneistamoon ja jatketaan sitten kun sen saat takaisin.
Itse hain lohkon eilen noin 2 kk se sillä matkalla oli.
Poraus + hoonaus perus hinta, työ tehtiin annettujen ohjeiden mukaan ja kai koneistaja laittoi siihen jotain omiakin.
Nokka laakereiden asennus, perus kauraa koneistajalle.
Runkopukki muutos + akselilinjan korjaus AR poraus + hoonaus, ilmeisen hankala työ kun maksoi paljon.
Taka stefan muutos yksi osaiseksi, ko. koneistamolle perus työtä.
Kampiakselin hionta oikeaan välykseen, oli lähtökohtaisesti hieman paksu kauloiltaan, onneksi onnistui kokeneen koneistajan toimesta, ettei tarvinnut hioa alikokoon. Siihen olin kyllä varautunut alikoko laakereilla.
Pesu kai kuului jotenkin hintaa koska sitä ei oltu eritelty.
Edessä dekkitason tarkastus ja sen jälkeen dekkitason hionta oikeaan korkeuteen.
Tästä ehkä opiksi se, että joku tehdas uusi tai aftermarket koneistettu lohko saattaa olla hinnaltaan edullisempi, kuin tuollaisen 50 vuotta vanhan lohkon koneistaminen ihanne mittoihin.
Jo kotitallissa tuli tehtyä erilaisia puhdistus ja muutostöitä lohkoon muutaman illan verran.
Eli karkeasti kustannukset lohkon osalta seuraavat:
-vanha lohko 500€ + omat työt ja työ välineet ja aineet.
-lohkonkoneistus rakennuskuntoon (pelkkää koneistamista) noin 1800€.
Lohko valmis kasausta varten 2300€.
Harkitkaa vielä sitä aftermarket lohkoa kun tuo oikein koneistettu vanhan lohkon hinta näyttää turhan korkealta.
Minun on pitäydyttävä niissä sääntöjen osalta.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 11:47
Kirjoittaja Topias74
Kun tämä on keskustelupalsta, niin sillä ajattelin että aiheesta voisi keskustella muidenkin kanssa kenellä kyseinen moottori projektina tai jo autossa. Että minkälainen kokoonpano toisilla on ja miten siihen on päädytty. Saisi omaankin suunnitteluun toisenlaisia mielipiteitä, ajatuksia ja näkökulmia! Eikös hyvä suunnittelukin ole hyvästä moottorin rakennuksessa, vai saako siitä puhua vasta kun kone on kasausvaiheessa? Olisi kiva tietää muutenkin että kenellä se jo on autossa, että miten se moottori käyttäytyy ja myös muut osat kuten vaihdelaatikko ja perävälitys, sekä missä korissa motti kiinni. Nämä on taas tietysti myös sellaisia asioita mistä kaikki eivät halua puhua, eihän muille voi paljastaa omia lukemia! Mutta voihan siitä sen kertoa mitän kokonaisuus toimii!
Välillä tuntuu että nykyään täällä keskustelupalstalla on aika negatiivinen tunnelma. Ammutaan alas aika nopeasti tylyillä vastauksilla!
Vastaukset olis kiva olla rakentavia ja pohtivia, eikä sellaisia että kunhan kasaat sen niin jutellaan sitten, kun motti on dynossa ja 500hv saavutettu niin alkaa kiinnostaan!
Jos moottori vasta lattialla niin kuin mulla, niin ei siitä tarvii/saa vielä puhua!
Ja tuohon Mexicon viestiin hiukan vastatakseni, että ei se lohkon perus mittaukset ja koneistukset varmaan noin paljon maksa, jos auto katukäytössä ja satunnaisesti vedetään slalomia, niin varmaan riittää että lohko koneistetaan tehtaan arvoihin. Mutta kilpavehkeissä homma on toinen, niin kuin mehikolla on!
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 11:57
Kirjoittaja Antti66HT
Joopa joo. Itellä on noita 351w koneita pari ollut, mutta enpä ole tähän vielä ehtinyt mitään kirjoittamaan.
Enpä ehdi vastaisuudessakaan. Kokeile vaikka haku toimintoa.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 11:58
Kirjoittaja Topias74
Sun eka viesti oli hyvä aloitus!

Enkä ole vaatimassa että tähän on pakko kirjoittaa, mutta olisi kiva noista jutella!
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 12:36
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Katukäyttöä, ja matka-ajoa. Joskus slalomia kun pääsee. Automaatti AOD ainakin aluksi ehkä normaali turbiinilla, sitten ehkä joku 2000-2500 turbaani, kunhan moottorin luonne tulee selville.
Tuo katu käyttö on aika laaja käsite.
Hieman täsmenystä kaipaisin.
AOD laatikko OK + turbiini.
Perävälitys?
Renkaat?
Jonkinlainen tavoite tehon ja väännön suhteen pitäisi lyödä lukkoon. Arvioni 350 - 400 hp / 5300 - 5700 rpm, +500 Nm / 2500 rpm and up to 550 Nm / 4000 rpm.
Noilla hiluilla tuohon pitää päästä, huolellisella rakentamisella ja oikean laisilla apulaitteilla jotka toimivat oiken ja tukee tavoitetta.
Oikein toimiva sytytyslaitteisto (akku, laturi, virranjakaja, puola, sytytys johdot, tulpat, sähköjohdot / johdotus) ja oikein toimiva polttoaine järjestelmä (putkisto, pumppu, kaasutin, ilmanpuhdistin), pakoputkisto (pakosarjat, putkisto, äänenvaimennus) ja jäähdytys järjestelmä.
Hyvin monesti nämä jälkimmäiset unohtuu kun rakentamisessa keskitytään vain moottoriin.
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 13:01
Kirjoittaja Topias74
Katukäyttö= myös arkikäyttö töissäkäynti, kauppareissu, mukavasti. Pientä tormuutusta välillä.
Auto 67Ht
Perävälitys 3,5
AOD-automaatti ja turbiini aluksi vakio, muutetaan tarpeen vaatiessa oikealaiseksi kunhan moottorin luonne selvillä.
Peltisarjat 1 5/8 lähdöillä puolipitkät käytetään näitä jos saadaan ne käymään, muutetaan jos eivät sovi.
Magnaflow 2 1/2 putkisto X-llä alusta loppuun.
Kaasutin 600 cfm holley vakuumi toisiolla, oli 351 cleven päällä, uudehko, tai hyllyssä joku vanhempi olisko 650 double pumper!
Jäähdytys järjestelmä vakio, paitsi Flex-a-lite 17" ropeli, tullaan päivittämään griffinin alusyylärillä jos tarve vaatii. Ja lisäksi flekti etupuolelle, manuaalikäytöllä tarvittaessa.
Sytytys ehkä durasparkilla jos ne toimii, jos ei niin päivitetään uutta toimivaa!
Bensapumppu vakio tai holley, molemmat hyllyssä. Bensalinja tarpeeksi iso.
Renkaat 235-45-17 joka nurkassa tällä hetkellä.
Teho tavoite juuri sama mitä minäkin suunnitellut, käytän vertailuna Edelbrockin 351W top-end kitin tehoarviota, ja miinustan siitä Amerikan lisän!
Re: 351W Rakennelmat
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 13:17
Kirjoittaja starsky
Ei muuta kun nyt otsikko muotoon "Topiaksen 351W" ja porukkarakentelumeininkiä kehiin.
Kyllä kerholaisilta saa vinkkejä rakenteluun, kun kerrot mitä olet koneelta haluamassa ja tosiaan etenet rauhallisessa tahdissa.
Tässä tulee toista konetta rakentavan harjoittelijan jutustelua tähän sekaan. Enempi koneita rakennelleet ovat jo tuossa kyselleet tarkempaa detaljitietoa, joten minun jutut tähän kevennyksenä.
Mitäs osia sinulla nyt on tallin lattialle hankittuna jo valmiiksi, onko kaikki aloitusviestissä oleva lattialla vai pelkkä lohko?
Muutama sana noista listalla olevista:
Topias74 kirjoitti:- Lohkon koneistus
Missä mitoissa lohko tällä hetkellä on? Varmaan peruskäyttöön riittää poraus/hoonaus + dekkien oikaisu, kustannuksia tulee varmaan luokkaa 700€ (dekit yhteensä noin 300€ ja poraus noin 50€/reikä).
Topias74 kirjoitti:- Flat-top männät
- Comp cams 274Xe laahuri
Eikös nokan kanssa tähdätä dynaamisessa puristussuhteessa jonnekin 8,5 luokkaan, eli männät varmaan valitset sen mukaan mihin laskelmissa pääset staattisen puristuksen suhteen.
Nokan luonne varmaan näkyy tästä listasta:
http://www.compcams.com/Technical/DynoSheets
Tuossa listassa oleva xe268:n käyrä ainakin on melko lähellä edellisen koneeni tehomittausta, joten luulisi noiden muidenkin antavan osviittaa asioihin.
Sanoisin kuitenkin, että hommaa jo tässä vaiheessa rullanokka ja kaikki full-roller rojut, niin ei tarvitse hermoilla nokan sisäänajossa. Hintaa tullee lisää laahurikamoihin nähden varmaan 1k€, mutta jos meinaat ajella konella pitkään ja kuritus on kuitenkin mielessäsi, niin ei ole enää parin vuoden päästä sitten päässä se rullakamoihin vaihtoprojekti.
Topias74 kirjoitti:- - Edelbrock E-Street kannet
Minullahan meni näissä se studi poikki, eli vaihda heti kättelyssä ne järeämmät studit tilalle.
Lisäksi kansitöiden tekijältä viestiä 600 km:n jälkeisen kannen tarkistusremontin tiimoilta: kaikki venttiilit olivat ohipuhaltaneet + kaikki ohjurit olivat liian tiukat ja piti väljentää + jouset olivat liian löysät 5500 rpm. kierrätykseen (oli lukot hakanneet varren uran reunaa).
Itselle tulee noihin nyt mm. tuplajouset. Kanavia sipaistu + venttiilit nyt tiiviit. Full rollerit eivät toivottavasti enää katkaise studeja jne. Jos olisi vaan 2013 laittanut sen 500-1k€ kansiin lisää rahaa, niin ehkä olisi välttänyt konerempan (+ olisi hankkinut full rollerit).
Topias74 kirjoitti:- - Edelbrock RPM Air-gap imusarja
Tämä on minullekin nyt tuossa hankittuna.
Voi kiinnostaa lukea:
http://www.mustangandfords.com/parts/m5 ... omparison/
http://www.hotrod.com/cars/project-vehi ... fold-test/