Sivu 1/2
SOPEVA VÄLITYS?
Lähetetty: 08 Touko 2005, 13:42
Kirjoittaja PeteP
Napsahti tuossa mieleen nyt kun auto muuten iskussa,että jos vaihtaisi peräruuvia tiuhempaan.. nykyinen vissiinkin 3.00 Ajatuksena olisi esim. 3.55 miten paljon tuo sitten vaikuttaa kierroksiin matkanopeudessa?? ja kulutuksen lisääntymisenä?? vai olisiko järkevämpi valinta tuosta väliltä,kas siinäpä pulma

Re: SOPEVA VÄLITYS?
Lähetetty: 08 Touko 2005, 14:19
Kirjoittaja Fastback
Selväähän on, että kierrokset nousevat ja bensankulutus kasvaa matka-ajossa koska kierroksia on enemmän. Toisaalta saat hubaa koko rahan edestä. Kiihtyvyys on jotain ihan uutta. Paljonko sun turbiinin stallspeed on ja mikä rengasprofiili taka-akselilla? Välitystä jos vaihdat niin sitten kannattaa harkita jo löysempää turbiiniakin. Jos matka-ajoa et paljoa harrasta niin kerrasta vaan härski turbiini esim. 3000rpm. Ottaa jenkua iloisesti vasten turbiinia ja lähtee joutokäynnilläkin etiäpäin. Bensankulutus taas nousee löysemmällä turbaanilla, mutta kaikki hauska maksaa.
Täältä voit vertailla välityksen merkitystä kierroslukuun;
http://50chevy.freeservers.com/Tire_Height_Changes.html
Tässä hyvä laskuri kierrosluvulle eri vaihteilla, välityksillä ja rengaskoolla;
http://www.project33.com/tiresize.cfm#trans_rpm
Lähetetty: 08 Touko 2005, 16:57
Kirjoittaja GT-350
Peränvälitys vaikuttaa suoraan suhteessa kierroslukuun. Helppo esimerkki; jos tietyllä nopeudella ennen oli tasan 3000rpm 3.00-välityksellä niin samalla nopeudella 3.55-välityksellä jengaa on 3550.
Itse en suoraan alleviivaa että kierrosluvun kasvaessa varmasti kulutus kasvaa. Riippuen monesta osatekijästä (esim. nokka) tiuhemmalla perällä voi päästä samaan tai alle kuin harvalla perällä, koska käyntinopeus on nopeudessa optimaalisempi koneelle. En näistä mitään tiedä mutta on tuossa ajeltu joka päivä työmatkaa ja tarkkailtu matka-ajossa kolmosella (1:1) ja nelosella (0.73:1) kulutusta, vakuumiarvoja ja A/F-arvoja silmä kovana; esim. maltillisissa nopeuksissa (n. 100km/h ja sitä luokkaa) en ole havainnut ainakaan kovempaa kulutusta vaikka ajan suoralla vaihteella, verrattuna ylivaihteeseen. Kolmosella jengaa n. 2000, ylivaihteella n. 2500, mutta kolmosella selvästi enemmän alipainetta ja kevyempi kulku. Tää nyt on tälläinen kokemus. Olen vaihtamassa laatikkoon, jossa on viitonen 0.80 ja peräksi on tulossa 3.55 (nyt 3.08), sittenhän näkee mihin suuntaan mennään. Hauskuuskerrointa tulee aikakin ämpärillinen lisää, toivottavasti kulutusta ei...
Lähetetty: 08 Touko 2005, 21:29
Kirjoittaja PeteP
Hooo Fastback takaisin maanpinnalle

eekäkö ajatus oli et haetaan hieman kiihtyvyyttä,kuitenkaan että matka-ajomukavuus kärsii, eli edelleenkä pikapyrähdys kilpuria ei rakenneta, jaa toisaalta kun tuo perä tietyssä nopeudessa pikkasen ääntää,niin tulisi sekin korjattua, (turpiini on tuossa nyt TCI lauantain erikoinen, n.2000 tartunta) Joo ehkä kuitenkin kompromissi ratkaisu paras, eli hieman kolmen päälle, mitä nyt sitten saatavia välityksiä on? pitee tuumailla..
Lähetetty: 08 Touko 2005, 21:45
Kirjoittaja TK
Itse vaihdoin 3.55 :n pois ja tilalle tuli 3.25.
Kierrokset olivat 100 km/h 3.55 -> ~3100 ja nyt 3.25 -> 2850
Laatikkona C4 ja renkaat 205/65-15 . turbiini 2400 rpm.
Lähetetty: 09 Touko 2005, 06:38
Kirjoittaja Mussemaan
Mulla sama, angaran miettimisen jälkeen päädyin tuohon 3.25 välitykseen.
Näin jälkeenpäin ajatellen tein oikean ratkaisun.
Vaikka turbiini on vakio, niin pidot takarenkaissa ei riitä lähellekään paikoiltaan lähdöissä. Silti matka-ajokaan ei ole huudattamista.
Todellista huippunopeutta auto kulkee 218km/h ennen kuin rajoittaja tulee vastaan.
Tietysti tilanne on eri jos aletaan kiusata autoa slickseillä kelloa vastaan oikein liimaradalla.
Lähetetty: 09 Touko 2005, 06:56
Kirjoittaja Fastback
Mussemaan kirjoitti:Mulla sama, angaran miettimisen jälkeen päädyin tuohon 3.25 välitykseen.
Näin jälkeenpäin ajatellen tein oikean ratkaisun.
Vaikka turbiini on vakio, niin pidot takarenkaissa ei riitä lähellekään paikoiltaan lähdöissä. Silti matka-ajokaan ei ole huudattamista.
Todellista huippunopeutta auto kulkee 218km/h ennen kuin rajoittaja tulee vastaan.
Tietysti tilanne on eri jos aletaan kiusata autoa slickseillä kelloa vastaan oikein liimaradalla.
Vakio turbaani ottaakin hyvin kiinni alhaalta ja vaikka mussemanin autossa on kiristelty cleveladi ei se ole mitenkään ihmeellistä ettei saa pitoja. Ei löysää limppua käytetä pelkästään paikalta lähtöön. Kaupunkinopeudestakin kun kaasun polkaisee pohjaan niin kierrokset nousevat heti stallin tuntumaan (esim. 3000rpm) ja sitten poistutaan. Jokainen kierroslukumittari omaava tietää sen eron mitä hubaa saa 1500 rpm vs. 3000 rpm. Mielestäni löysiä limppuja kammoksutaan suotta, erään mestarin pikkulohko käyttökikotin sai n. 4000 stallin ja auto muuttui kuin taikaiskusta. Lähtee matalilla kierroksilla ja kone jaksaa nostaa hyvin nopeasti kierrokset vasten turbiinia. Meno on sen mukaista.
Lähetetty: 09 Touko 2005, 07:54
Kirjoittaja Mussemaan
Juu, näinpä.
Oma koneeni kun alunalkaenkin rakennettiin alaväännöt kiikarissa.
Eli ei voi ihan suoraan verrata esim 302 koneeseen.
Ja kevyt koppa rullaa niin herkästi että auto liikkuu kaupungissa ihan inhimillisillä kierroksilla vaikka nimellinen stalli olisikin korkeammalla.
Lähetetty: 09 Touko 2005, 12:12
Kirjoittaja surmanajaja
noin vähän off-topic,. mistäs saisi halvimmalla/nopeasti uuden turbiinin, ajattelin kaivaa ladosta vanhan mustini viiden vuoden tauon jälkeen, ja sen vakioturbiini ei tule enää soveltumaan uudelle koneelle, tarve olisi C4 70-luvun alun laatikkoon noin 2500rpm momentinmuuntimelle.
Lähetetty: 09 Touko 2005, 13:14
Kirjoittaja PeteP
Juu ei 289 motin alaväännöillä kovin herkästi gumi sula.. tuo 3.25 tuntuu varsin järkevältä, ja nuo Fastbackin antamat linkit oli hyvät tsekata, esim. ajattelemallani rengasmuutoksella nousisi satasen vauhissa kierrokset n.100rpm ja 3.00-3.25 vaikutus n 200rpm laskurin mukaan. Alunperin ajatuksena oli turpiiniksi laittaa B&M-holeshot 2400 mutta kun sain ton nykyisen sopivasti käytettynä,niin ostinpa sen. Kieltämättä kiehtovaa olis kokeilla eri kompinaatioita, jos olis ylim.tuohta millä mällätä

Lähetetty: 10 Touko 2005, 12:20
Kirjoittaja Fastback
Tähänkin keskusteluun voisi sanoa jotain manuaalista ja 5:stä vaihteesta. Tämäkin menisi taas manuaali vs. automaatti osastoon, joten sanotaan näin yleisesti, ylivaihdevaihteisto olisi oiva lisävaruste autoon kuin autoon. 3,55 välityskään ei olisi mikään paha esim. 0,67 ylivaihteella (aod wideratio) välitykseksi tulee 2,38.
Lähetetty: 10 Touko 2005, 12:38
Kirjoittaja Make67
Tämähän on itsellä aikomuksena, tulevana viikonloppuna vaihtuu 8" perään 3.55

välitys ja joskus enstalven aikana AOD(vm -89) ceenelosen tilalle

. Sittenhän noiden kulutusten ja kierrosten pitäis pysyä taas inhimillisinä!

Lähetetty: 10 Touko 2005, 14:08
Kirjoittaja PeteP
Totta horisette! ylivaihde olisikin oiva,tiuhan perseen kaa, saisi kiihtyvyyttä kivasti ja matkaakin ajelis ilman että kone pauhaisi. Nyymannin Peeterillä olisi käytetty 3.55 ratastus etullisesti, jos joku kaipaa..
Lähetetty: 11 Touko 2005, 18:31
Kirjoittaja musse67
Ylivaihde on ihan kiva. Mulla aod:llä ja 3.55 perävälityksellä satasen vauhdissa kierrokset tasan 2000.
Lähetetty: 11 Touko 2005, 21:19
Kirjoittaja mercstang
musse67 kirjoitti:Ylivaihde on ihan kiva. Mulla aod:llä ja 3.55 perävälityksellä satasen vauhdissa kierrokset tasan 2000.
Jep, aod, 3.73, n. 2400 kiekkaa satasessa (nonlockup 2400 holeshot).