Sivu 1/1

Kysymyksiä Toploaderista

Lähetetty: 06 Touko 2005, 23:22
Kirjoittaja taksu
Iltaa!

4-lovinen Toploaderi aiheuttaa hieman päänvaivaa.
Laatikko menee aina välillä hieman kummallisesti jumiin.
Yhtäkkiä jos on esim. peruuttanut ja laittaa hetkeks vapaalle ennen ku laittaa ykkösen ja lähtis ajaa eteenpäin niin ei löydy enää mitää vaihteita.
Lisäksi keppi jää sellaiseen asentoo, että siinä asennossa ei ole koskaa mikää vaihde päällä ei edes vapaa.
Keppi ei yksinkertaisesti suostu liikkumaan mihinkään asentoon.
Lääke on olemassa eli purkaa kepin sisäpuolelta irti ja sitten siirtää ruuvarilla sellaista tankoa eri asentoon lootan sisällä.
Kun sen saa paikalleen ja laittaa kepin takaisin niin taas pelaa.

Missä vika?
Onko kenties joku palautinjousi kuoleentunut?
Kukakohan tuon osaisi esim. Pirkanmaalla korjata?
Ja ennen kaikkea mistä tuollainen vika voi yhtäkkiä ilmaantua?

Kiitokset kaikille vastauksista ja vaivannäöstä!

Mikko

Lähetetty: 07 Touko 2005, 00:20
Kirjoittaja GT-350
Siis siinä vaiheessa jumiutuu, kun "laitat vapaalle". Tapahtuuko muualtakin kuin pakilta laitettaessa?

Toploaderissa on kolme tankoa vaihdelaatikon sivulla; yksi pakille, yksi 1-2:lle ja yksi 3-4:lle. Ne kaikki on shifterin alla säädettäviä. Tapauksessasi veikkaan että pakin tanko on muutaman millin pielessä eikä estä pakille laittoa mutta kun luulet vaihtavasi pakilta vapaalle niin liikerata ei ihan riitä ja pakin siirtäjä jää hiukan päälle estäen sivuttaisliikkeen kepiltä. Tähän kun lisää todennäköisen väljyyden itse shifterimekanismissä niin jumissahan se on.

Eli taas tarvitaan perinteistä Mustangin pura/kokoa -työkalua eli 1/2" kiintoavainta ja auton alle könyämistä. Siellä kun hetken mietit kumpaan suuntaan tarvitsee säätää että pakilta pois heitettäessä siirtäjä liikkuu hieman enemmän niin ehkä tuo ongelma ratkeaa. Tai sitten ei.

Vika voi yhtäkkiä ilmaantua siten, että siirtäjän ja tangon liitoksen hoitava erikoispultti/mutteri -ratkaisu on menettänyt kierteitä ja tai löystynyt muuten vaan.

Re: Kysymyksiä Toploaderista

Lähetetty: 07 Touko 2005, 18:30
Kirjoittaja Kopekka
[quote="taksu"]Iltaa!

4-lovinen Toploaderi aiheuttaa hieman päänvaivaa.
Laatikko menee aina välillä hieman kummallisesti jumiin.

8) Jos rajusti käsitelty auto, niin katsoppa ensin että laatikko on kytkinkopassa kunnolla kiinni. Sitten vaan linkkitankojen takapäästä säätömutterit löyhälle ja säätöreikään n 6mm tappi kaikkien brackettien läpi. Säätömutterit kiinni ja tappi pois ja eikun koeajolle.
Täältä löytyy ohjeita shift linkage adjust kohdasta 8) http://www.classictiger.com/techtips/to ... opldr.html

Lähetetty: 09 Touko 2005, 14:06
Kirjoittaja Antti66HT
SHifteri vika, eli kulunut taikka säädöt pielessä...

Mielestäni ei mikään syy vaihtaa Toploaderia alta pois, loistava laatikko.

Lähetetty: 14 Touko 2005, 19:50
Kirjoittaja taksu
Kiitokset kaikille vastanneille.
Ongelma ei vielä ole täysin poistunut, mutta parhaillaan selvittelyt menossa.

Lähetetty: 14 Touko 2005, 22:45
Kirjoittaja GT-350
"Sitten vaan linkkitankojen takapäästä säätömutterit löyhälle ja säätöreikään n 6mm tappi kaikkien brackettien läpi. "

Tämä juttu on shop manuaalin ohje säätää linkit kohdalleen. Voi toimia jos kulumia ei ole paljon mutta ainakaan täälläpäin säädöt eivät mene lähellekkään tuolla tavalla. Eli älä ihmettele jos ei mene kohdilleen.

Lähetetty: 21 Kesä 2005, 01:10
Kirjoittaja Antti66HT
Ite oon pruukannu säätää noi vivut laatikko irti, tai sitten kaveri vaihtaa vaihteita... Eli ite ollaan alla ja katellaan ja säädellään...

Viimeks säädin laatikko irti, kun oli muutenkin purettuna (tai sitten ei oo kavereita :oops: )

Jos shifteri on kulunut kovasti, niin kuin omani, nin ei paljon säätö auta...

Lähetetty: 21 Kesä 2005, 08:04
Kirjoittaja Tapsa
Väljät kepin helat usein aiheuttaa liikaa klappia = lyhyt liikerata
joihinkin tarvikekeppehin saa korjaus sarjaa (hurst) ainakin
jos kepin vivustojen keskitys ei onnistu em tapilla (vapaa asento)
kannattaa katsoa vielä onko vipu itse päässy pyörähtämään siirtäjä
akselilla (kierteet pettänyt yms) muuten on vain säätö sessiot tehtävä
jos sillä saa toimimaan

Lähetetty: 21 Kesä 2005, 16:39
Kirjoittaja MONTTU
Sama vika meikäläisellä, shifteri on niin väljä että "vanha" vaihde jää hiukan päälle ja uusi ei suostu kytkeytymään. Jos tähän "välitilaan" joutuu niin mikään vaihde ei halua mennä päälle, ei edes se vanha. Tosi kivaa ruuhkassa.
Autolla voi ajaa kun vetää kakkoselta kolmoselle niin että käy melkein ykkösen kautta ( vastus tuntuu jo ). Sama kolmoselta kakkoselle päin, melkein nelosen kautta että kolmonen kytkeytyy irti.
Hurstia tilaukseen, muu ei auta.

Lähetetty: 08 Elo 2005, 11:08
Kirjoittaja Heppa-Höperö
Kuinkas ootte saaneet jumiin menneen vaihteen vapautettua?
Jäi Forssan Pick-nickiin tulo "kesken" kun Hämeenkyrössä jämähti kakkonen totaalisesti jumiin.
Vettä tuli kuin aisaa enkä mennyt alle tutkimaan tilannetta, vaan luovutin ja ajelin takaisin kotitalliin 60-70 km/h, onneksi on kolmosen perävälitys..

Ei oo vielä huvittanut tutkia tilannetta tarkemmin, hävetköön nyt Ruuna hetken tekemisiään. Mutta kun katsastuskin olisi edessä tällä kuulla niin jotain kai tarttis tehdä... eli vinkkejä vastaanotetaan. Onko edessä laatikon pudottaminen paikaltaan, vai saako vaihteen jotenkin vapautettua ulkoapäin vipuja vääntelemällä?
Ruunassa on Hurstin shifteri ja vapaan löytyminen on ollut jo jonkin aikaa hankalaa, eli nähtävästi se ei ole ollut ihan nappisäädöissä.

Lähetetty: 08 Elo 2005, 11:33
Kirjoittaja Arto65FB
Heppa-Höperö kirjoitti:Kuinkas ootte saaneet jumiin menneen vaihteen vapautettua?

Onko edessä laatikon pudottaminen paikaltaan, vai saako vaihteen jotenkin vapautettua ulkoapäin vipuja vääntelemällä?
Ruunassa on Hurstin shifteri ja vapaan löytyminen on ollut jo jonkin aikaa hankalaa, eli nähtävästi se ei ole ollut ihan nappisäädöissä.
Avaat laatikon kyljessä olevat siirtäjätankojen vivut ja sitten vaan väännät siitä nysästä asennon keskelle (ja pakkivivun pois pakilta, jos nyt siellä sattuisi olemaan).

Hurstissa on reikä shifterin alaosassa. Kun asennat vivuston takaisin, tökkää tikku tuohon reikä ja sitten säädät vivuston pituudet siten, että vaihteen ollessa vapaalla tikku menee siihen reikään.

Mikäli tankojen puslat ovat huonokuntoisia ja lukkojouset väsähtäneet, niin hanki Pit Pack joko teräs- tai nylonpuslilla.
http://store.summitracing.com/default.a ... p&N=400134

Mikäli siirtokampaan tuleva "reikälevy" tai siihen tuleva tappi ovat kuluneet, niin niitä saa Hurstilta
http://go.mrgasket.com/ProductDetails.a ... election=3
http://go.mrgasket.com/ProductDetails.a ... election=3

Mikäli itse shifteri on kulahtanut, niin Mark Toploaderheavenista on tehnyt ohjeet sen kunnostamiseen, mutta nyt niitä ei näkynyt hänen sivuillaan. Liekö mrgasket vaatinut niiden poistamista? Sieltä löytyy kuitenkin seuraava Fordin omaan shifteriin ohjeet, niitä soveltamalla voinee päästä johonkin tuloksiin.
http://www.toploaderheaven.com/diagnosi ... oblems.htm

Lähetetty: 08 Elo 2005, 11:40
Kirjoittaja Heppa-Höperö
Suuret kiitokset kattavasta vastauksesta!
:D