Sivu 1/2
V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 11:51
Kirjoittaja SN95GEETEE
Tervehdys,
Tällainen automaatti GT V8 -95 tuli viime syksynä hommattua ja pientä huoltoakin jo tehtiin eli vaihdettiin ilmansuodatin, sytytystulpat, öljyt+suodatin koneeseen. ”Huollon” jälkeen auto käynnistyy normaalisti niin kylmänä kuin kuumanakin mutta tyhjäkäynti pompsahti tasolle 1150 – 1350 rpm. Ajamaan lähdettäessä kun peruutteli tallista ulos ei probleemia mutta kun tuuppasi D:n päälle ja nosti jalkaa jarrulta niin sammui miltei joka kerta (ikäänkuin tukehtui) , kännistyi kuitenkin samantien normaalisti ja otti kierroksia, varovasti jalkaa kaasulle ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen ei enää sammu pysähdyttäessä, tyhjäkäynti kuitenkin noissa aiemmin mainituissa lukemissa. Eikä tässä vielä kaikki, rupesi sytyttelemään
CHECK ENGINE valoa ajon aikana, muuten kaikki tuntuu pelaavan ihan normaalisti. Auto laitettin talviteloille marraskuussa eikä ole sen kummemmin vielä vikaa tutkittu, jos sitte Vapuksi

”virittelisi” kuntoon .... jotain tsekkauslistaa kaipailisin mistä lähteä vikaa etsiskelemään ?
Leimallakin tuli käytyä ja läpi meni, tosin huomautuksella, että takasumuvalo ei toimi, eihän se voi toimiakaan kun ei sellaista ole autoon ikinä laitettukkaan ... ensi syksynä se viimeistään pitää olla tai eivät leimaa enää luvanneet. Edellisillä omistajilla (2) ei ollut ongelmia takasumarin kanssa katsastuksessa, aina oli leima tullut ilman ko. valoa. Olisko tähän jollakin hyviä neuvoja/vinkkejä mistä piuhat fiksuimmin vetää ja virrat ottaa takasumarille ?
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 13:01
Kirjoittaja Rita GT
Hei.En osaa nyt juuri tähän neuvoa mutta meillä Lahdessa on aktiivinen toiminta ja paljon Sn.nää,ota alueyhteyshenkilöihin yhteyttä Samuel tai Kari.Yht.tiedot löydät alue osastosta.Varmaan saat heti paljon hyviä neuvoja ja tarvittaessa apua kädestä pitäen.Samoin mukaan toimintaan mars/mars.t.Rita
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 13:26
Kirjoittaja jyge
Jos Check Engine valo loistaa niin vikakoodien lukuun.
Autosta löytyy OBD2-portti, joskin toimii vain V6-malleissa (tämä siis '94-'95).
Kasikoneinen kertoo tilastaan "paperiklipsiperiaatteella".
Jos englanti sujuu, niin vaikka näillä ohjeilla:
http://www.allfordmustangs.com/Detailed/445.shtml
Töpseli on pelkääjän puolen jousitornin kupeessa.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 13:34
Kirjoittaja Firebolt
Olisko joku alipaineletku murtunu ja alkanu vuotaan? Käykö varmasti kaikilla?
Onko auto katsastettu ennen vai jälkeen vian ilmenemisen, millaset päästöt siitä tuli?
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 21:13
Kirjoittaja kari gt
tuntus jotenkin loogiselta et huollon yhteydessä olisi tapahtunut jotan joku alipaine letku saanut siipeensä . Tuo tyhjäkäynti moottori kannattaa kyl putsata niin kuin tuossa Kaara jo mainitsikin .Ja jos tarviit ohje kirjaa niin multa pitäis löytyä, niin saat sen lainaa kyllä sieltä löytyy ohje arvoja et pystys mittailee eri sensoreita.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 21:58
Kirjoittaja Pertti
Lainaan ketjua...
Voiko -96 cobrasta ottaa vikakoodit samalla tavalla vilkutellen kuin tuossa edellä on neuvottu?
Pistoke on vissiin sisällä sulakerasian lähellä ja erilainen.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 22:04
Kirjoittaja Firebolt
Pertti kirjoitti:Lainaan ketjua...
Voiko -96 cobrasta ottaa vikakoodit samalla tavalla vilkutellen kuin tuossa edellä on neuvottu?
Pistoke on vissiin sisällä sulakerasian lähellä ja erilainen.
Jos siinä toi pistoke löytyy nii eiköhän se toimi tuolleen, Cobrassa kuitenki sama johtosarja kun normi GT:ssä?
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 22:40
Kirjoittaja Pappacosworth
96 malli on eec-5 ohjainlaite, ei saa yhdistellä johtoja. Mutta halvalla saa obd-testereitä joilla homma hoituu. Esim IKH myy, suomennettua mallia
http://www.ikh.fi/tuotehaku/OBD
Kaikista koodeista ei tule kuin numero tuollakaan ,mutta manuaalista sitten loput.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 19 Helmi 2015, 23:17
Kirjoittaja Pertti
Kiitokset Korvalle!
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 24 Helmi 2015, 16:02
Kirjoittaja SN95GEETEE
Joo noi vikakoodit tietty vois ensitöikseen luetuttaa (missä tää Lahdessa onnistuis ?) heti kun auto otetaan ajoon tuolla huhtikuun loppupuolella (on talvisäilössä paikassa, jossa ei remppaa tehdä). Tuo Jygen mainitsema ”paperiklipsiperiaate” ei sano mulle mitään.
... ja sitten noiden alipaineletkujen kimppuun. Mielestäni kone kävi kyllä kaikilla pytyillä ja tyhjäkäyntivika ilmeni vasta katsastuksen jälkeen, päästöt katsastajan mukaan kohdillaan tai ei ainakaan niistä mitään huomauttanut, rapsa auton hanskalokerikossa. Kävin kyllä tankilla ennen katsastusta ja silloin ekan kerran kiinnitin huomiota korkeaan tyhjäkäyntiin mutta konttorin pihalla/sisällä hallissa kone taas kävi ihan normaalikierroksilla, CHECK ENGINE valo ei palanut vielä tässä vaiheessa.
Mites toi tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, onko paha rasti ? Niin ja missä se ihan noin fyysisesti on, löytyiskö jollakin vaikka kuvaa aiheesta ?
Vaikuttaako nää kaikki em. myös siihen, että kone sammahteli kylmänä liikkeelle lähdettäessä ?
Akku irroitettu 30.11.2014 eli silloin kun auto talviteloilleen jätettiin -> muisti varmaankin tyhjentynyt eculta ?
Mites MAF , se kannattanee myös varmaan tarkistaa/puhdistaa ?
Voiko takasumariin napata virrat etusumareiden katkaisijalta, toimiiko oikein, jotta katsastusinssikin on tyytyväinen ? Onko parempia konsteja ?
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 24 Helmi 2015, 17:57
Kirjoittaja PeteP
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 24 Helmi 2015, 22:32
Kirjoittaja stangrider
Etusumareiden kytkimen voi käyttää takasumariin, joka on pakollinen, etusumarit eivät ole.
Tai sitten laittaa siihen kolikkosyvennykseen oman kytkimen takasumarille, niin toimii molemmat.
Kytkimessä pitää olla merkkivalo.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 13:45
Kirjoittaja tomeri
Liekö tämäkin jo EU:n jyräämää, samassa kokoelmassa puhutaan ajovalojen pesureistakin pakollisina ja takavalopakosta huomiovalojen kanssa.
"29 §
Takasumuvalo
1. Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti. Takasumuvalaisimen on oltava vähintään 0,25 m ja enintään 1,00 m korkeudella auton vasemmalla puolella. Takasumuvalaisimen etäisyyden jarruvalaisimesta tulee olla vähintään 0,10 m.
2. Takasumuvalon tulee näkyä vähintään 5° ylös- ja alaspäin sekä 25° sivuille päin.
3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.
4. Takasumuvalon tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti.
5. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava merkkivalo.
"
Edit: Heti löytyi ainakin päivitys seuraavalta vuodelta (-88)
" 29 §
Takasumuvalo
3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta. Jos autossa on etusumuvalot, saa takasumuvalo olla kytkettynä siten, että se toimii vain etusumuvalojen toimiessa.
"
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 26 Touko 2015, 20:08
Kirjoittaja SN95GEETEE
Mitä kaikkea täytyy purkaa/irroittaa jotta saa tuon tyhjäkäyntimoottorin irti puhdistusta varten ? Alempi ruuvi näyttäis olevan hieman hankalassa paikassa.
Re: V8 tyhjäkäynti
Lähetetty: 26 Touko 2015, 21:00
Kirjoittaja Topias74
Se on hankala, mutta kyllä sen varmaan sieltä ilman muuta purkamista saa pois, ainakin cobrassa sai, vaikka on hieman erimuotoinen imusarja.