Sivu 1/5
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 09 Helmi 2015, 15:30
Kirjoittaja jls
Nyt sohasit kaara muurahaisenpesää. Tässä on oikeesti mielenkiintoinen aihe. Suodattimellahan luvataan parhaat tehonousut autoihin, ainakin lehtien mainoksissa

Sen lisäksi, että löydetään optimi suodatin, se tarttee vielä saada mahtumaan pellin alle.
Omassa on 14x3 paperielementti. Valitettavasti tuonkin sovittaminen 65-65 pellin alle 351w moottorin kanssa on hitusen haastavaa. En raaskinu modata konepeltiä, joten suodattimen alla on corveten repro drop base lautanen, joka pudottaa reilun tuuman. Tästä seuraa ahdistusta heti suodattimen sisäpinnan jälkeen, joten laitoin hatuksi lautasen, joka kohoaa ylöspäin vastaavassa kohtaa kuin drop base nousee. Tämä mahtui pellissä olevan "scoopin" sisään. Varmaan kuva ois kiva, mutta ei löydy just ny. En tiedä minkä verran ahdistaa, mutta sen verran virtaa, että voi tähän topicciin kommentoida
Mulla on myös 3" K&N ja saman firman suodattimellinen kansi päälle, mutta en oo viittiny alkaa löträämään öljyjen kanssa, joten tyytynyt paperiseen.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 09 Helmi 2015, 16:48
Kirjoittaja Topias74
Just tuo tuli mullakin mieleen että mitä hyötyä on isosta poikkipinta alasta jos se ei läpäise ilmaa tarpeeksi, ja tarvittaessa nopeasti?
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 09 Helmi 2015, 17:31
Kirjoittaja Galaxie61
jos ei hiekkatiellä ajele niin ihan hyvin riittää joku harva racemalli, radalla ei sitäkään.
aikasemmissa kärpäsensilmissä käytin tosi tukkoisien superloonien tilalla suodatinkangasta.
siitä menee ilma läpi melko olemattomalla vastuksella.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 09 Helmi 2015, 17:44
Kirjoittaja Firebolt
Noissa öljyttävissäkin on sit vastusta ihan erimalliin, jos vertaa samaa suodatinta öljyllä ja kuivana. En oikeen oo tajunnu miks esim. K&N suodattimia pidetään ainakin moottoripyörissä "race" suodattimina, vaikka ne on ihan muuta.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 09 Helmi 2015, 20:18
Kirjoittaja porttari
Itse olen ollut noiden paperisten suodattimien kannalla, vaikkakin niitä kuluukin hiukan enemmän käytössä. Vaikka se öljy tuleekin noissa esim. K/N putsareissa mukana keräämässä likaa, niin monesti se öljy sitten sotkee paikkoja pitemmän päälle. Toisinaan kotelomallista riippuen, kun tekee suuremman ilmanoton, niin vakiosuodatin(kin) riittää pitemmälle.
Ahdetuissa ei kannattaisi käyttää niitä haitarimallisia putkia ilmanottopuolella. Sillä tyypillä on huono tapa tehdä haitallisia pyörteitä, johtuen sisäpuolen spiraalimallisesta pinnanmuodosta. Tietysti mitä suurempaan kokoon mennään, sitä vähemmän sitä todennäköisesti ilmaantuu, mutta yhtä kaikki, itse suosin aina sileäseinämäistä putkea. Kokemusta ei ole ns. remmiahtimien kanssa, mutta perinteisen pakokaasuahtimen kanssa sitäkin enemmän tuosta pyörteilystä kokemusta. Paine ei tahdo nousta kunnolla, vaikka hukkaportti olisi kiinni.
Eräässä harrastepelissäni n. 20v sitten ihmettelin, kun paine ei nouse päälle kilon ei sitten millään. Otin lopulta suodattimen haitariputken veks, niin paine pomppas päälle 2 kilon

. Sen jälkeen tein sileän imuputken, niin samalla suodattimella pelasi hienosti. Ja ainahan sitä voi mittailla imukotelosta vaikka alipaineita kun vetää läpät selällään, jotta tuleeko pumppaushäviöitä siltä osastolta.
Muutenkin suosin ilmanottoa vaikka jäähdyttimen vierestä tms. erilliseen koteloon, tai miksei vaikka johdettuna alkuperäistyyppiseen putsarikoteloon. Suotta sitä kuumaa ilmaa konetilasta imettää koneeseen. Kaasarivehkeet ainakin menee entistä rikkaammalle kuumassa.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 10 Helmi 2015, 10:37
Kirjoittaja Mexico65
Noin 500 hp kone tarvitsee 14" halkaisija (aikalailla yleinen halkaisija) ja 3.0 - 3,5" (4.0" max) korkean filtterin kun kierroksilla (6500 rpm) ja läppä / läpät levällään, kun koneen tilavuus on 300 - 350 cid.
Air Filter Facts
http://www.knfilters.com/filter_facts.htm
Mulla on tuollainen 14" ja 3" korkea K&N filtteri ja se riittää hyvin tuohon ++400 hp moottoriin jonka max. kierrokset on 7000 rpm.
Yleisesti ei ole väliä suodattimen merkillä ja mallilla kunhan se ei ahdista eli siitä kulkee tarvittava ilmamäärä läpi niin, ettei se aiheuta alipainetta suodattimen ja kaasuläpän / -läppien väliin tai suodattimen ja ahtimen väliin.
Dynossa kun olen mitannut niin oikein mitoitetulla suodattimella ei ole vaikutusta moottorin max. tehoon.
Mutta kuumaa ilmaa ei kannata ehdoin tahdoin tarjota koneelle.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 10 Helmi 2015, 13:18
Kirjoittaja Mexico65
kaara91 kirjoitti:Ainakaan MAF ilmamäärämittareiden kanssa ei voi käyttää öljyttyjä suodattimia. Rasvaa kulkeutuu ilman mukana kuumalanka mittariin ja seokset menee pieleen.
Tästä lienee voidaan olla joko samaa mieltä tai siten ei.
Olen eri mieltä ainakin K&N filttereiden osalta.
Katsokaa noi videot niin voi käsitys muuttua.
http://www.knfilters.com/maf/massair.htm
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 10 Helmi 2015, 21:01
Kirjoittaja Homer65
Mulla on tuommoinen 14" x 3tai4 K&N sekä K&N X-treme, kansi suodatin. Kuinka usein niitä pitäisi huoltaa, siis pestä ja öljytä?
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 10 Helmi 2015, 22:22
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Mutta kuumaa ilmaa ei kannata ehdoin tahdoin tarjota koneelle.
Samaa mieltä, jos mahdollista niin oli se sitten caravellen, transitin tai hiacen suodin niin pois kuumasta. Yleensäkin näiden meidän tanarien konehuoneet on tiiviitä kuin kassakaapit, sisään pakkautunut ilma ei pääse ulos kunnolla. Tähän voisi suunnitella ritilöitä konepeltiin riittävän kauas tuulilasin patopaine alueesta, siten että kuuma ilma pääsee pois konehuoneesta. Tai voi jättää konepeiton ja cowlin välisen kumihuulitiivisteen pois niin vähän pääsee kuuma ilma paremmin pois. Tai sitten tekee ilmanoton siten, että saa imuilman otettua ulkoilmasta.
Amerikan poijaat kun puuhaavat blowerien kanssa niin eräs suurimmista blower pajoista sanoo, ettei alle 2000 mailin vuotuisen katuajon kanssa tarvita ilmanputsaria, pelkkä verkko riittää pitämään isommat murkulat pois koneesta. Kisa-ajossa ei putsareita käytetä koskaan. Myös prochargereille saa imuaukon kattavia verkkoja, tuppaa käytännössä niissä putsarit rajoittamaan möyhyä.
Mun tanari käyttää 14 x 4 KoNna putsaria extreme airflow katon kanssa, niin putsarin poistolla ei varttimaililla ollut minkäännäköistä vaikutusta loppunopeuteen tai aikaan. Lienee toimiva tuo KN, silloin tehoa oli takapyörillä tuon otsikon verran. KoNna suodattimella on jotkut huolto-ohjeet, mutta mä olen kerran kesässä tai kerran kahdessa kesässä pessyt suodattimen ja sprayannut uudet ölpät putsariin - ei ole kertaakaan valittanut.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 10 Helmi 2015, 23:43
Kirjoittaja porttari
Jatkan vielä tuosta spiraaliputkesta. Siis varsinkin laitteissa, joissa pakokaasuahdin, se saattaa aiheuttaa suurta harmia ilmenemällä mm. huonosti nousevana ahtopaineena, tai sitten se ei edes nouse riittävälle tasolle mille säädetty hukkaportista tai jollain sähköisellä ohjauksella tms.
Miksei voisi oireilla myös procharger yms. vastaavanlaisilla remmivetoisilla ahtimilla ( joista ei kyllä mitään suurempaa kokemusta)
Se minkä huono suodatin saa ainakin ajan kanssa aikaiseksi, on mm väljistyneet venttiilin ohjaimet, syöpymiä istukoissa ja venttiilien lautaspinnoilla, kuluneet venttiilin varret, kuluneet männänrenkaat jne. Huollan useampaa kilpurin kantta vuoden mittaan ja melkein joka kerta osaan sanoa, onko putsarit olleet käytössä vaiko eivät. Siitäkin huolimatta, että kisat ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla, niin kuluminen näkyy ja tuntuu

Tunteehan sen jossain kohtaa persdynollakin ja ohivuotomittaus sen lopulta paljastaa, jos sen uskaltaa ruuvata kiinni mitatakseen... Todennäköisesti kulumaa edesauttaa myös korkeat kierrokset taistelutilanteessa

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 00:07
Kirjoittaja porttari
Juu juu. ilman muuta sileää. Taisin vain toistaa lisää aikaisempia kirjoituksiani ja lisätä jotain uutta, joten no hätä

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 11:12
Kirjoittaja Fastback
Metallisihtejä saa myös tiuhemmalla silmäkoolla, 1mm x 1mm on turhan iso vielä. Tuollaisella pykälää tiheämmällä ajellaan aika kovaa pohjanmaan lakeuksilla ja vasta 1000 hv tienoilla alkaa verkko ahdistamaan ahtimen kanssa. Vaparimotti ei ime yhtä raskaasti mitä tuollainen ahdin, eli vaparina alkaa kuristamaan taatusti aikaisemmin. En aliarvoisi kilvanajajia ikinä sanomalla, että kilvanajo on helppoa vaikka kuinka olisi maksaja. Jos sitä tarvitsee ison putsarin, niin raskaan kaluston puolelta esim. FH12-16 putsarit on n. 100e ja siellä riittää sitten läpäisykykyä 16 litran iskutilavuudelle 750hv/3500 Nm edestä – riittänee paineistetulle pikku pimpulalle. Halkaisijaa n. 40cm ja pituutta vähän enempi, tämän voisi vielä kovalla tahdolla saada jonnekin soviteltua. Teoriassa kaikki on mahdollista, käytännössä käytettävissä olevat tila tai tahtotila muokata&pilkkoa autoa sanelee 99,999% ehdot joilla mennään. Tuosta jäljelle jäävä 0,001 % tekee omat ratkaisunsa. Uskoisin tälläi veikkaamalla että meillä normi harrastajille riittää se 14x3 putsari tai joku KoNnan kartiosuodatin aika pitkälle. Eihän tuo hiacen suodatin kallis ole, eli ihan käyttökelpoinen kapistus näihin hommiin - mitenköhän sen saisi 4150 kaasarin katolle
Keväisin kun hiekkapöly lentää, niin ei mikään pakota minua silloin ajamasta siellä kuorma-auton takapuskurissa nielemässä hiekkaa. Melko kyrpiä ovat kun tahallaan koukkivat pientareilla.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 13:16
Kirjoittaja ikk
Mexico65 kirjoitti:kaara91 kirjoitti:Ainakaan MAF ilmamäärämittareiden kanssa ei voi käyttää öljyttyjä suodattimia. Rasvaa kulkeutuu ilman mukana kuumalanka mittariin ja seokset menee pieleen.
Tästä lienee voidaan olla joko samaa mieltä tai siten ei.
Olen eri mieltä ainakin K&N filttereiden osalta.
Katsokaa noi videot niin voi käsitys muuttua.
http://www.knfilters.com/maf/massair.htm
Ainakaan omien kokemusten mukaan MAF:n likaantuminen ei ole ongelma. Olen muutaman kesän ajellut tuollaisen öljyttävän suodattimen kanssa ja ainakaan mitään dramaattista vaikutusta ei ole ollut. Itsekin ehkä mielummin käyttäisin paperielemnttiä mutta laiskuus sellaisen sovittamiseen on vienyt voiton.
Muuten kaikki merkit loistavaan topikkiin on ilmassa, odotan jo mielenkiinnolla ensimmäistä F16 putsarisovellusta Mustangissa

Muistuikin mieleen eräs katalysaattoreihin liittyvä dynohomma, uskaltaiskohan sen postata...
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 15:18
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Jos luitte alusta asti huolella
kaara91 kirjoitti:Et vastannut kysymykseeni. Onko tuo sinun 14X3in putsari race mallia vai normaali puuvillainen katuputsari. Mites siellä motarilla vältät rekkoja. Ainakin mun 30km motariosuudella työmatkalla joutuu vähintään 10-15 rekkaa ohittamaan joka päivä. Se pöly ja hiekka lenttää muuallakin kuin takapuskurissa. Kyllä ne hiacen putsarit saa kaasarikoneeseenkin. Kuten aiemmin mainitsin molempien venttiilokoppien päälle makaavaan asentoon sopivalla hatulla kaasarista. Raskaan kaluston filtterit on oikein mitoitettuja. 750hp kuorma-auto tarvitsee saman verran ilmaa kuin 750hp harrastetanari.Siksi tässä sitä putsarin poikkipinta-alaa yritetään hakea lisää tehokkaaseen suodattimeen.
Anteeksi, en aina lue kirjoituksiasi huolella. Korttiinassa on normaali pellavainen KoNna putsari ja siipimutteri earlystä. Tuo linkkien lepakonsiipi putsari on alun perin johdettu rintapellistä lävitse, josta se on kauhonut ilman ritilöiden lävitse eli samasta tilasta josta otetaan ilma sisään ja missä on tuulilasinpyyhkijöiden vivustot. Tuota on käytetty nascarissa jo ammoisina aikoina ja se on sekä ilmansaannillisesti että aerodynaamisesti hyvä ratkaisu. Inkoossa on tuollainen ratkaisu juuri duunailtuna vähän järeämmällä tekniikalla olevaan Galaxiehen. Tuo että, kaasari eristetään& nostetaan cowl konepeiton sisään on myös toimiva ratkaisu jota sitroletti on käyttänyt malleissaan maailmansivun. Vastaavanlaista toteutusta olen ajatellut corttiinaani, eli tuo boss 9 scooppi konepeitto siirtyisi tallin seinälle vähän kuin lätkänpelaajien paidat jäädytetään kattoon. Cowlpeitto käyttöön ja siihen alle sopiva pelti joka eristää imuaukot kuumasta konehuoneen ilmasta ja ilmanotto tapahtuu vain tuulilasin edestä cowlin sisään.
Offtopic: eli jos lähdet 7 min aikaisemmin töihin niin voit ajaa nopeudella 80 kmh 120 kmh sijaan, siten ei tarvitse ohittaa yhtään kuorma-autoa ja bensankulutuskin on pienempi. Jos nopeuden lasku ei sovi birraan, niin ensimmäinen raju vesisade yleensä putsaa tienreunat, jos sen verran malttaa odottaa.
Tää olis makea , voisin kuvitella miltä se näyttää kahdeksalla hiacen suodattimella
http://www.ebay.com/itm/Ford-SB-260-289 ... 2a42609036
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 15:59
Kirjoittaja Galaxie61
mä nauran vieläkin noille mopopojilta tulleille persdynokommenteille, varmaan paikkaansapitävää ja uskottavaa tietoa.
yhtä tarpeellista kun formula asioitten mainostaminen täällä, tai onhan nekin jonkilaisia autoja.
