Sivu 1/2

Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 18:03
Kirjoittaja jus1
Viime kesästä ollut omistuksessa Mustang 4.6GT -96. Ongelmana on ohjauksen levottomuus. Hakee tietä koko ajan ja tekee ajosta levotonta ja pitemmän päälle viheliäistä. ET:t ja suunnat tarkistettu Vianorilla. Mikä olisi seuraava askel ongelman poistamiseen? Simpukasta kenties? Onko Kokkolan seudulle jenkkiautoihin erikoistunutta korjaamoa tms, tietääkö kukaan?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 18:08
Kirjoittaja Firebolt
Ei oo simpukkaa ton ikäsessä. Onko alustaltaan ihan vakio? Mitkä renkaat autossa on?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 19:51
Kirjoittaja jus1
Jahas, ei siis simpukka. Autossa on alustasarja ja renkaat on 245/45/17 ContiContactSport, ulkosivuistaan jo kylläkin kulunneet.
Olisiko renkaat syyllisiä?
En paljoa tiedä jenkeistä vaikka ajokortti ollut jo vuodesta 1969!

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 21:38
Kirjoittaja musfire
jus1 kirjoitti:Jahas, ei siis simpukka. Autossa on alustasarja ja renkaat on 245/45/17 ContiContactSport, ulkosivuistaan jo kylläkin kulunneet.
Olisiko renkaat syyllisiä?
En paljoa tiedä jenkeistä vaikka ajokortti ollut jo vuodesta 1969!
Jos renkaat kuluneet epätasaisesti, niin auraus ei ole ollut kohdillaan. Kun nyt on säädetty kohdilleen. niin onko ajotuntuma muuttunut?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 22:07
Kirjoittaja Jukka
Jos pyöränkulmat on säädetty niin oletettavasti olet saanut jonkinlaisen mittauspöytäkirjan siitä?
Laitas arvoja siitä tänne niin ihmetellään porukalla?

Mitä sinne alustaan on laitettu?
Mites rengaspaineet?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 10:06
Kirjoittaja hannu
Ratti-akselin väljyys. Saattaa pahimmillaan aiheuttaa juurikin nuo ongelmat, epätasaisesti kuluneiden renkaiden lisäksi. Hammastangon nivelet onko jämäkät, myös sisempi ?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 11:21
Kirjoittaja jus1
Tässä on liitteenä Vianorin säätöpöytäkirja.
Siis kyllähän auto nyt pitää saada ylös ja tutkia kaikki nivelet ja ohjausakselit yms. Ilmeisesti alustasarja muuttaa ohjausgeometriaa mutta mihin päin säätöjä pitäisi tehdä?
Katselin tässä myös USA:n autokeskusteluja ja löysin tämän:
Kysyjä:I have been driving the car on the highway alot since I got my new motor in and I have found one thing that I find to be an issue and It was an issue before I put the motor in.
The front end likes to follow the grooves in the pavement on the highway and the car tends to be "darty". It is hard to explain but the car doesnt like to track straight. It tends to shoot left and then right. It is very annoying and make it alot of work to drive. I do not notice this as an issue at low speed. But in the 65+ range.
The car has the bullit suspension in it. Springs, swaybars and tokico shocks and struts. no Caster camber plates or anything else. Any ideas? I am not very familiar with suspension setup
Vastauksia:
It's a phenomenon called tramlining. Factors that make it worse:
lowered car (affecting steering linkage geometry, fix with a bumpsteer kit and/or offset rack bushings)
height of sidewall (less the worse it gets)
width of front tire general alignment issues
Look into those things.
I have SEVERE tramlining and bump steer issues with my car right now, 285s up front, very low profile, no bump steer kit, etc. Two hands on the wheel at speed!
toinen vastaus:
I was going to mention the caster camber plates as well. When the factory rubber bushings in the cc plates get worn out your struts/spindles are just all over the place.
mielenkiintoinen vastaus:
It makes sense to check your alignment, but really... if you're still running the stock cc plates you should install aftermarket cc plates and THEN get it aligned.
Fwiw, I recommend cc plates from http://www.uprproducts.com. I've been running them for years and they work great. Lifetime guarantee too.
Onko kenelläkään kokemuksia noista cc levyistä? Näyttäisi löytyvän monenlaisia. Kiitos kaikille vastaajille.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 11:51
Kirjoittaja jus1
Niin tässä se liite: Vianorin säädöistä
Ei tainnut onnistua liitteen lähettäminen mutta tässä tietoja:

Vas.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -1.21 -1.5 -1.21 -
caster 3.08 3.08 2.39
auraus 0.07 0.12 0.00

Oik.etu Nykyinen ennen ohjearvo
camber -0.28 -0.30 -1.21 0.09
caster 3.01 3.01 2.39 4.09
auraus 0.08 0.13 0.00 0.15



Etu
Nykyinen Ennen Ohjearvoalue
Camber-ero -0.53 -1.2 -0.45 0.45
Caster-ero 0.07 0.07 -045 0.45
Kokonaisauraus 0.15 0.25 0.00 0.30
Toivottavasti joku kommentoi arvoja?

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 13:02
Kirjoittaja hannu
Onko autossasi CC-platet, ellei ole, niin hanki heti kun on kerran madallettukin. Auttaa säädöissäkin !

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 14:08
Kirjoittaja jaro55
Perän tuentaa kannattaa myös tutkia ettei väljää löydy sieltä.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 14:40
Kirjoittaja jus1
Joo noista cc plateista. Asennus on ilmeisesti aika simppeli ammattilaiselle. Mikä niiden perimmäinen tarkoitus oikein on?
Miten siinä hommassa edetään kun ne on asennettu? Suuntaus mutta miten? Mikä on se pointti miksi ne on tärkeät juuri alustasarjan kanssa?
Kuullostaa mielenkiintoiselta.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 15:36
Kirjoittaja Firebolt
Nimikin sen sanoo, eli camber/caster plate, iskarin yläpäätä siirtämällä voidaan säätää noita arvoja. Madalletuissa autoissa ei enää ole vakio alusta kun kaikki alustan palikat ei ookkaan enää sillä paikalla kun niitten pitäs olla. Eli kun tolppaa kallistaa taakseppäin caster suurenee, ja suuntavakaus paranee, ohjauksesta toki tulee jäykempi hitaissa vauhdeissa. Camber säätö taas tulee kun tolppaa siirretään sivuttais suunnassa, moottorin puolelle negatiiviseen päin ja toiseen suuntaan positiiviseen. Camber arvon tulee olla negatiivinen.

Alunperin cc plateissa ei oo mustangin tapauksessa yhtä paljoo säätövaraa kun näissä jälkimarkkinoilla olevissa.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 12:39
Kirjoittaja jus1
Kyselin paikalliseltä korjaamolta ja he sanoivat en Mustangeissa on ollut näitä samoja ohjausongelmia ja he ovat saaneet niitä ratkaistua. Tottakai, kun alustaa lasketaan niin ohjaus vaatii hienosäätöä, ei mennä enään vakioarvoilla, Sanoivat että käyttävät prikkoja jousen yläpään tukipisteen säätöön säätöön. Kuten cc-platet? Auto pannaan pukille ja laserilla katsotaan kulmat jonka jälkeen prikoilla säädetään jousen yläpään kiinnitystä. Prikat korvaavat c-platet todennäköisesti? Vai suositteletteko hankkimaan cc-platet? Maksaa 100- 200 €.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 14:17
Kirjoittaja Arto65FB
jus1 kirjoitti:Sanoivat että käyttävät prikkoja jousen yläpään tukipisteen säätöön. Kuten cc-platet? Auto pannaan pukille ja laserilla katsotaan kulmat jonka jälkeen prikoilla säädetään jousen yläpään kiinnitystä.
Tuota, eikös ne yläpäät ole kolmella pultilla kiinni, miten niitä prikoilla säädetään keskelle ja taakse.

Re: Mustang GT4.6 ohjaus hakee koko ajan

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 19:16
Kirjoittaja jus1
niin, tuo kyllä pitää selvittää