Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Tuli käynnisteltyä mustii pelkillä peltisarjoilla ja moottori tuntui tosi kierrosherkältä.
Oliko se harhaa kovan äänen takia, vai pitääkö hommata isompaa putkistoo?
Moottorihan on muuten varmaanki vakio 289
-pala
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 03 Tammi 2015, 19:08
Kirjoittaja FFreak
Mulla oli piristetyssä 302:ssa 2" putket. Vaihdoin 2,5" putkiin ja ero oli selvä, että vanhat ahdisti. Uskoisin, että nykyisillä pärjään aika pitkälle.
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 19:42
Kirjoittaja jls
Vaikea sanoa, kun ei tiedä minkälaiset putket siellä on. Lähes vakiolle 289:lle pitäis riittää pari ohutta pilliä, jos vaimentimet ei oo ihan tukossa. 2" tuplaputkilla kulki reipas 300 heppanen 351w ihan mukavasti, hyvin virtaavilla vaimentimilla.
Ilman putkistoa kuulostaa kyllä ärjymmältä.
EDIT: Korjattu kirjoitusvirheitä.
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 21:28
Kirjoittaja Fastback
Ympäripyöreästi sanottuna, virtausta vastustava putkisto rajoittaa koneen hengitystä. Kun putkisto ei rajoita moottorin hengitystä, niin ollaan hyvässä tilanteessa. Putkistoa pystytään muokkaamaan ja virittämään lukemattomilla tavoille moottorille juuri täydellisen optimaaliseksi, mutta harvalla on tarvetta - hyöty tulee pro stock tason kilpavehkeissä. Useasti pelkillä pakosarjoilla ajaminen tuntuu todella räyhäkkäältä, kun meteli huumaa korvia. Putkiston ollessa tukkoinen ja ahdistava, niin sen poistaminen johtaa usein siihen, että kun seos karkaa pytystä vähän totuttua nopeampaa niin kone menee laihalle. Tämä on yleistä vaparikoneissa joissa on vapareille tyypillisesti overlappia enempi tai vähempi eli pako- ja imuventtiili ovat yhtäaikaa auki. Tämä johtaa voiman tunteen lisääntymiseen kun on JYTINÄÄ mutta laihalle menevä motti menettää tehoaan. Näin minä asian näen.
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 21:51
Kirjoittaja Galaxie61
tulee näistä 289 putkista mieleen fairlane kyseisellä koneella. 4 tuuman putket, rautakannet ja kulki jotain 11 sekunnin paikkeille muistaakseni.
ei ahdinta eikä ahdasta putkistoa
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 23:19
Kirjoittaja Antti66HT
Jos kaasuttimena ei ole edelbrock, voi tietty hyvällä tuurilla liian rikkaalla oleva konekin päästä peltisarjoilla oikealle seos alueelle. Tällöin tuntuu varmasti räyhältä
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 09:54
Kirjoittaja Mexico65
Minä ole vähän ajatellut, että tuo pakoputkisto on vähän sama asia kuin imuputkisto (putki, ilmanpuhdistin). Eri asia on sitten pakosarja ja imusarja. Pakoputket toimii hyvin kun ei ahdista ja imuputki / putsari toimii hyvin kun ei ahdista. Mutta jos konetta ajatellaan niin todellinen merkitys on imusarjalla ja pakosarjalla. Ne molemmat ovat suuresti riippuvaisia nokka-akselista. Tuossa edellä jo vähän viitattiin vaparikoneen viidenteen tahtiin. Hyvin tai oikein toimiva pakosarja, imusarja ja nokka-akseli yhdistelmällä saadaan aikaansaa sopivan imu ja palautus pulssin pakotahdin ja imutahdin väliin overlapin alueelle. Seos imaistaan ensin pakosarjaan ja lopuksi osa palautuu takaisin sylinteriin, näin saadaan aikaan yli 100% täytös (ahto). Tuo asia on ilmeisen hankala laskea tai mitoittaa koska siitä puhutaan ja kirjoitetaan hyvin vähä harrastaja piireissä.
Hyvä 2 1/2" tuplaputki riittää oikeanlaisilla vaimentajilla 500 - 600 hp koneelle, oli sitten koneen tilavuus 289 tai 500 cid. Lisäksi tuota 2 1/2" putkea on hieman helpompi taivutella sopimaan auton alle.
PS. ääni ja jytinä ei kerro mitään koneen teho muutoksesta, ja tuo persdyno on osoittautunut lähes yhtä hyväksi mittapuuksi kuin Esson Baari.
Re: Putketko ahdistaa?
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 10:35
Kirjoittaja PaLa
Moikka,
Kävin mittailemassa noita putkia ja pakosarjojen loppu on 65mm ja putkien pää eri vaiheiden jälkeen 45mm. En jaksa ny alkaa muutella tuumiks.
Välissä on joku läpivirtaava vaimennin. Nämä putket on joskus tehty tuolla Ameriikassa hitaamalla, varmaan jostain putkenkappaleista mitä on sattunu löytymään.
Tarkotuksena olis nyt talven aikaan vaihtaa.
Tiedossa onkin ollut että ei pelkillä putkilla ihmeitä tehdä, mutta varmasti tuo paremmaksi tulee, kun loppuosankin vaihtaa suuremmaksi ja jotkut virtaavat vaimentimet.