Sivu 1/3

Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 27 Joulu 2014, 16:20
Kirjoittaja simppa 73
Haluaisin kuulla kokemuksia kytkimistä. Teholuokka olisi n 550hp koneelta ja vääntöä reilu 700Nm. Vakio kytkin sanoo sopimuksen irti aika nopeasti, eli se menisi päivitykseen. Tavoite olisi pitää auto kuitenkin ns katuautona, eli en haluaisi mitään kisakytkintä. Kenen valmistamia olette käyttäneet ja millaisia? Olisi kiva kuulla kokemuksia, hyviä ja huonoja...

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 27 Joulu 2014, 21:28
Kirjoittaja Gunwold
Pikainen haku s197 kytkimiin niin valinnanvaraa on, noilla sinun spekseillä kyllä katselisin kaksilevy kytkimiä jolloin hintaa tulee >1000€, mutta on varaa sitten vaihtaa ahtimeen tiukempaa hihnapyörää..itselläni on Specin super twin P-trim joka silkinpehmeä likkeelle lähtiessä, pitää (relu 600hp) ja on äänetön. Asennus on helppo, pelkkä pulttaaminen annettuihin momentteihin ja ulkoisesti laadukkaamman (tukevamman) oloinen kuin McLeodin tuote. Ongelmat alkavatkin kun vaijerin tai hydrauliikan asennus tehdään epätarkasti, itse laitoin Tilton hydrauli painelaakerin ja samalla keskitin kytkinkopan jossa oli niin paljon heittoa että ihmettelen miksi en aiemmin ollut sitä tehnyt. Mitä kytkintä muuten GT500 käyttää?..

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 27 Joulu 2014, 22:09
Kirjoittaja simppa 73
Kyllä se taitaa olla ainoa vaihtoehto tuo kaksilevykytkin. Haluan kuitenkin pitää poljinvoiman kurissa. Kiitos muuten Kaaralle hyvistä vinkeistä ( pitkä puhelu tuossa äskettäin :D ).

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 29 Joulu 2014, 22:00
Kirjoittaja mutkanen
Näyttää todella hyvältä paketilta. mutta yksi kysymys, onko nuo nyloc muttereita? Paljonkohan kytkinpaketissa on rata käytössä lämpöä kun nyloceilla kesto kummiskin reippaasti alta kahdensadan.

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 29 Joulu 2014, 23:45
Kirjoittaja kari gt
laita metalliset ovaali lukkomutterit ei tartte liiman kanssa pelata on testattu :peukku:

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 22:51
Kirjoittaja Fastback
Alkuperäiseen kysymykseen, niin eniten käytännön kokemusta lienee Futuragella. Wilho reenaili Futuran kanssa pitkään ja hartaasti aikas samoilla tehoilla. Kuka Wilhoa tuntee niin auto sai sikaa ihan tosissaan. Siellä antautui kytkin jos toinen. Sais Futurage valoittaa mitä touhuili ja millä kalikoilla päätyen mihin.

Sitten mitä tulee noin yleisesti kytkimiin ja mihin vain kalikoihin, niin on ihmisiä ketkä saavat tykinkuulankin rikki paljainkäsin hiekkalaatikolla. Täällä hiekkalaatikolla on McLeodin streettwin kestänyt ansiokkaasti, eli tuplalevyinen kytkytin. Tälläisellä amerikan pojat ajavat 9s katuvessoissa joka tarttee n. 900-1000 hv. Moottorijarrua ei pahemmin tarvita drag touhuissa mutta tökerösti tehdyt kytkimet tuntuvat toimivan siinä. En lähtisi ihan liikaa hifistelmään asian kanssa, kaikista asioista saa hankalia kun tarpeeksi yrittää.

Metallisia ovaali lukkomuttereita voi itsekin tehdä, täytyy sitten vaan muistaa punnita osat kaikki, ettei mene kytkinpaketti epätasapainoon.

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 23:05
Kirjoittaja kari gt
Fastback kirjoitti:
Metallisia ovaali lukkomuttereita voi itsekin tehdä, täytyy sitten vaan muistaa punnita osat kaikki, ettei mene kytkinpaketti epätasapainoon.
Minusta on tullut ainakin niin laiska etten viitti euron osia ruveta tekee haen tuosta naapurista tuommoiset tekeleet ,en tarkoita et jos joku haluaa värkätä se on hieno homma :peukku:

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 23:31
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Tähän topiikkiin vois myös muut tulla mukaan.
kaara91 kirjoitti:Tällähän tää tulikin kuitattua. Tietäjä astui kuvaan .Ei tarvii laittaa enää mitään, Näähän on vain mun ongelmia . HYVÄÄ UUTTA VUOTTA MUILLE PUURTAJILLE.
Juuri pyysit muita mukaan ja jos vastaus ei ole omaan mieleen niin hihat palavat. :funnypost: Tämmöinen kaltaiseni ei niin kokenut US-Ford rakentaja vaan pysyy tavarassa joka on todettu toimivaksi ja sitä yritin sanoa etteivät ihmiset tee asiasta liian hankalaa. Kokeneet konkarit voivat sitten esittää ja mittailla mitä tykkäävät, sillä vähän kuin kutsuin Futuragea topiciin. Futurage jumppasi rajusti n.550-580hv alueella erilaisten vauhtipyörien ja kytkimien kanssa. Topicin otsikko ( S197 ) pitää vaan muita paitsi S197 äijiä tehokkaasti loitolla, sitä kannattaisi muokata vain tyyliin "mikä kytkin 550hv tehoille" voisi tuoda muitakin kommentoimaan.


----
edit:
Mitä tulee noihin lukkomuttereihin niin joo, vähän jumppaa on, mutta jos tilanne on se, että nyt ja heti pitää tallissa sellainen tehdä, niin helpompi on tehdä itse kuin lähteä hakemaan seuraavana aamuna jostain traktorikaupasta.

Re: Mikä kytkin ( S197 )?

Lähetetty: 31 Joulu 2014, 06:14
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Tällähän tää tulikin kuitattua. Tietäjä astui kuvaan .Ei tarvii laittaa enää mitään, Näähän on vain mun ongelmia . HYVÄÄ UUTTA VUOTTA MUILLE PUURTAJILLE.
siellähän sä olit jo ekoissa viesteissä tietämässä.
:lol:

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 31 Joulu 2014, 09:47
Kirjoittaja jls
Earlyssä katurenkailla tuntuu kestävän ihan perus yksilevyiset, kuten Centerforce Dual Friction em. teholuokassa.
Tietenkin S197 on painavampi ja varsinkin jos pitoa löytyy, niin voi olla, että kaksilevyinen on ainoa järkevä vaihtoehto.

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 31 Joulu 2014, 15:04
Kirjoittaja Antti66HT
Itsellä kokemusta muun muassa FMS:n HD asetelmasta, joka toimii mainiosti 300hv tehoilla, olematta liian raskas käyttöinen. Centerforcet ja moni muukin toimii noilla tehoilla tietty.

Anderson motorsportin yksi levyistä kokeilin joskus 400 hv tehoilla, en pitäinyt. Raskas käyttöinen ja luistoominaisuudet vähän on/off.

RST on ollut nyt vähän kilometrit ja muutaman vuoden, mutta hyvin on toiminut. Viimekesänä oli ongelma, kun vaihtui Toploader toiseen, ja sisääntulo akseli olikin lyhyempi... Sisemmän levyn boorit eivät ottaneet oikein kantaakseen. Tämä korjattiin levyn käännöllä, jonka jälkeen toimi mainiosti :)

Tarkastuksessa RST:säs ei näkynyt mitään kulumisen tai väsymisen merkkejä.

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 01 Tammi 2015, 19:50
Kirjoittaja Homer65
Otin tuohon Astron T5.n, McLeodin RXT paketin, laatikkovalmistajan suosituksen mukaan. Käyttökokemuksia ei ole, eikä asennuksestakaan vielä. Vanhan C4.n purku on meneillään. Mullahan on öörlissä huikeat +400hp ja 570N vääntöä.

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 01 Tammi 2015, 21:45
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:Otin tuohon Astron T5.n, McLeodin RXT paketin, laatikkovalmistajan suosituksen mukaan. Käyttökokemuksia ei ole, eikä asennuksestakaan vielä. Vanhan C4.n purku on meneillään. Mullahan on öörlissä huikeat +400hp ja 570N vääntöä.
Jumaleissööööön, syvänmeren hoomeriko siirtymässä manuaaliin??? :peukku: Ei huono päätös, varttimaililla se on hitaampi ja ehkä mutkaradallakin, mutta mikään ei voita sitä äijämäisyyden tunnetta kun hämmentää tuollaista +400hp/570Nm kovalla kepillä. Niitä kovia keppejä saattaa tulla kaksikin, mutta sitten vaan tarkkana kummasta kouraisee kiinni kun täytyy pykältää. Ei välttämättä huono valinta tuo Astron preparoima T5 tuollaiseen höyhenen kevyeen keijukaiseen :wink:


Ilman kytkintä ei manuaaliauto lähde oikein liikkeelle helpolla. Kytkin on hyvin tärkeä komponentti, niitä onneksi saa hyviä eri valmistajilta ihan mihin vain käyttöön.

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 02 Tammi 2015, 19:20
Kirjoittaja mutkanen
Muistakaa sisään ajo. Mcleodin sivuillakin puhutaan jopa 700 mailin sisäänajosta ennen kunnon kuormitusten kohdistamista kytkinpaketille koska silloin vasta levyt vastaa koko alalta vauhtipyörään.

Re: Mikä kytkin yli 500hp tehoille?

Lähetetty: 02 Tammi 2015, 21:15
Kirjoittaja Antti66HT
Ei o vielä mun kytkimellä ajettu noin paljon ;) (Eli sisäänajossa)