Sivu 1/1
TRI-Y sarjojen teko-ohjeet
Lähetetty: 26 Huhti 2005, 23:26
Kirjoittaja Fastback
Nyt pitäisi löytyä jostain ohjeet miten tehdä tri-y peltisarjat. Kaikki data kiinnostaa, mutta eniten miten putket pitää toteuttaa sytytysjärjestys 1-5-4-2-6-3-7-8 huomioiden (vai vaikuttaako)?
Lähetetty: 27 Huhti 2005, 10:38
Kirjoittaja Arto65FB
Yhteen primääreistä 1-2, 3-4, 5-7 ja 6-8. Täysin foordismin vastaisesti sama jako käy muistaakseni molempiin sytkäjärjestyksiin.
Pituuksia en osaa arvioida, mutta esim. Nascarissa käyttävät aika pitkiä primäärejä ja sekundaareja, mutta siellähän käytettävä kierrosalue on jotain 7500-8500rpm.
Normaalit mateinkiina Tri-Yt ovat aika krouvia tekoa. Sekundaariputkeen on vain leikattu sinne päin olevat reiät ja primäärit hitsattu miten kuten niihin kiinni. Parempaa mallia saat esim Ford Powertrainin tai Doug Thorleyn Tri-Ystä. Niissä primärit yhtyvät sekundaariin kollektorien avulla.
Ikinä en muista kumpi on Dougin ja kumpi ex-vaimon avioerossa saama firma niin pistetään linkit molemmista. Oliskohan tuo eka herra Doug ja toka ex- rouva Doug.
http://www.dougsheaders.com/default.cfm
http://www.thorleyheaders.com/
FPA
http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/FPA%20index1.htm
Katopas tuolta dougsilta muuten eroa 65-73 automaatti ja manuaali -versioiden eroa, ei näytä manuaaliversio yhtä hyvältä.
Lähetetty: 27 Huhti 2005, 23:35
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Yhteen primääreistä 1-2, 3-4, 5-7 ja 6-8. Täysin foordismin vastaisesti sama jako käy muistaakseni molempiin sytkäjärjestyksiin.
Pituuksia en osaa arvioida, mutta esim. Nascarissa käyttävät aika pitkiä primäärejä ja sekundaareja, mutta siellähän käytettävä kierrosalue on jotain 7500-8500rpm.
Normaalit mateinkiina Tri-Yt ovat aika krouvia tekoa. Sekundaariputkeen on vain leikattu sinne päin olevat reiät ja primäärit hitsattu miten kuten niihin kiinni. Parempaa mallia saat esim Ford Powertrainin tai Doug Thorleyn Tri-Ystä. Niissä primärit yhtyvät sekundaariin kollektorien avulla.
Ikinä en muista kumpi on Dougin ja kumpi ex-vaimon avioerossa saama firma niin pistetään linkit molemmista. Oliskohan tuo eka herra Doug ja toka ex- rouva Doug.
http://www.dougsheaders.com/default.cfm
http://www.thorleyheaders.com/
FPA
http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/FPA%20index1.htm
Katopas tuolta dougsilta muuten eroa 65-73 automaatti ja manuaali -versioiden eroa, ei näytä manuaaliversio yhtä hyvältä.
Dougsheaders oli uusi tuttavuus. Pahuksen pitkiä primääreitä, mulla tulee ongelmaksi tilan ahtaus, pitäisi saada lyhyet primäärit. Ei Thorleylläkään isolohkolle näkynyt satseja, FPA:lla on tri-yt isolohkolle, pitänee niistä apinoida. Kuvissa primäärit menevät kaikki samalle kollektorille. Mites tuollaiset 4-2-1 tohtori y:t toimivat, kannattaako edes kokeilla? Sillä saisi lyhyet primäärit ja putket menemään pienestä tilasta.
Katsoppa Arto näitä;
http://performanceweldingheaders.com/triy.htm
------------
edit:
Kiitos Arto vastauksesta ja linkeistä!
Lähetetty: 28 Huhti 2005, 09:19
Kirjoittaja Mussemaan
Soitappas Fb kalajoen moottorivelholle.
Sillä on tietokoneella parikin pakosarjanmitoitusohjelmaa.
Kokemusta sillä on lähinnä neloskoneista, mutta mitoitti se pakosarjat vasta erääseen 600HP(dyno) 331CID SBC:hen.
Kivinummi oli ihmetelly sarjoja dynopaikalla että "jaa -nää on tehty sillä uudella systeemillä" (kuristin kollektorissa)
Eli tietämystä löytyy uusistakin "muotivillityksistä"
Kaiffari on se sama missä on käyty dynottaan mustangeja Beach Pony Partyissä.
Puh Heikkilän Simolle on
0400-543221
tai
050-3225510
Lähetetty: 28 Huhti 2005, 11:20
Kirjoittaja Mexico65
Tässä vielä lisää Tri-Y ja pitkien peltisarjojen valmistajien listaan.
http://www.stans-headers.com/
Lähetetty: 07 Kesä 2005, 18:34
Kirjoittaja Fastback
Onkos kollektorin pituudelle mitään "korkeintaoppia" olemassa tai jonkinnäköistä suuntaa antavaa tietoa? Mulla on nyt verrattain lyhyet primäärit ja n. 20 cm pitkät kollektorit. Satsit menevät juuri 1-2 yhteen ja 3-4 yhteen jne. Malli on shorty ja tri-y:n seoitus. Primäärit 2" putkea ja kollektori 3,5". Pitäiskö kollektoreja pidentää vaiko onko suurta merkitystä, koska loppuputkisto tulee samankokoista kuin kollektorikin on?