Sivu 1/1
Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 15 Loka 2014, 13:32
Kirjoittaja Mustang -71 429
Onko kukaan vaihtanut cjponypartsin akselia Musseen???
Onko kellään käyttö kokemusta???
Vaikuttaako kuin paljon hallittavuuteen???
http://www.cjponyparts.com/rod-and-cust ... /RCK107-V/
Jarmo
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 15 Loka 2014, 15:05
Kirjoittaja Arto65FB
Rod & Custom on siis valmistaja ja CJPony myy sitä. Kyseessä näyttäisi olevan Mustang II -etupäästä kopioitu tuote. Erittäin yleinen rodikäytössä ja muissa kustom-jutuissa, esim. earlyn ohjauksen, jarrujen ja moottoritilan muutoksissa. Mutta eihän tuon MII geometria parasta ole. Tukivarret, vaikkakin A-mallia, ovat melko lyhyet. Alkuperäisissä ongelma oli lisäksi camberin säätö, jota oli muutaman kerran jälkeen vaikea pitää halutussa säädössä. Liekö tuossa R&C mallissa korjattu.
Onko se parempi kuin orgistyyppinen ohjaus? No, syytä olisi. Vähintään 2899,99 syytä. Jos kaikki on väljää ohjauksessa (ja rumpujarrut), niin palaisihan sitä rahaa orgisohjauksen kunnostamiseen (ja rumpujarrujen muuttamiseen levyiksi).
Mutta kyllä tuollaisilla MII-etupäillä on ajeltu Suomessakin ripeästi.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 15 Loka 2014, 19:23
Kirjoittaja clark
Moi,
Tässä RC-107 asennettuna -69 musseen. En tiedä ajotuntumasta vielä, mutta asennus meni mutkattomasti -69 musseen. Osat olivat todella mittatarkkoja. Säätötapakin näkyy kuvasta. Hammastanko tuntuu jämäkältä noin pukilla ja pyörii välyksettä ja siloisesti.
Ja joo, noita moottoripukkeja vahvistetaan kun keretään.. mutta tuommoisena ne tulivat RC:n toimesta 4.6:seen.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 16 Loka 2014, 10:06
Kirjoittaja Mustang -71 429
Nyt tuota asennettua akselin kuvaa katsoessa tulee heti mieleen että kuinka öljypohjan kanssa käy???
Tohon ei varmaan mahdu paikoilleen "front" malli vaan sumppu siirrettävä akselin taakse???
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 16 Loka 2014, 10:53
Kirjoittaja clark
Näin on.
http://rcmotorsportsinc.com/rc-107-adju ... n-package/
Please note: All MII suspension designs require the use of the rear/double sump car style pan for these systems. Due to the ‘’front steer’’ design this is required no matter the manufacturer. If you need help locating the correct pan just ask, we probably have it on the shelf!
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 16 Loka 2014, 15:56
Kirjoittaja Antti66HT
Käsittääkseni tuo Mustang II tyyppinen etuakseli ei ole ajettavuudeltaan mitenkään parempi, mutta tarjoaa tilat, esim. isolohkon asennukseen early malleihin.
Mahtaako täyttää katsastajan vaatimukset isolohko auton etu-akselistolle. Nimimerkistä päättelin että isolohko mielessä? Isokoppaan en kyllä tuollaista laittaisi.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 16 Loka 2014, 16:51
Kirjoittaja Arto65FB
Antti66HT kirjoitti:Käsittääkseni tuo Mustang II tyyppinen etuakseli ei ole ajettavuudeltaan mitenkään parempi, mutta tarjoaa tilat, esim. isolohkon asennukseen early malleihin.
Mahtaako täyttää katsastajan vaatimukset isolohko auton etu-akselistolle. Nimimerkistä päättelin että isolohko mielessä? Isokoppaan en kyllä tuollaista laittaisi.
Katsastajaa kiinnostaa tapaukset, joissa otetaan akselistoa jostain toisesta autosta itse. Silloin pitää näyttää akselipainot otetusta autosta ja kohdeautosta. Tämä on ns. tehdasvalmiste, jonka valmistaja määrittää 65-73 Mustangiin eikä valmistajan sivuilla ainakaan kielletä isolohkon kanssa. Sikäli tulkitsen sen kelpaavan.
Ajettavuudesta, no, on siinä hammastanko-ohjaus, jos jotain positiivista keksii. Levyjarrut on pienemmät kuin earlyssa. Geometria, hmm, laittaa niin jäykkää jousta, ettei sillä ole väliä.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 17 Loka 2014, 17:32
Kirjoittaja J Kom
clark kirjoitti:Moi,
Tässä RC-107 asennettuna -69 musseen. En tiedä ajotuntumasta vielä, mutta asennus meni mutkattomasti -69 musseen. Osat olivat todella mittatarkkoja. Säätötapakin näkyy kuvasta. Hammastanko tuntuu jämäkältä noin pukilla ja pyörii välyksettä ja siloisesti.
Ja joo, noita moottoripukkeja vahvistetaan kun keretään.. mutta tuommoisena ne tulivat RC:n toimesta 4.6:seen.
2014-09-07 Etuakselisto esikasattuna 2.jpg
Tänään tuli pihaan samanlainen paketti, saa -66: seen tilaa 351 ja paremmille pakosarjoille
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 17 Loka 2014, 20:25
Kirjoittaja clark
Etupäätä on syytä vahvistaa, jos auto tulee reippaaseen käyttöön (kuten originaalejakin jousitorneja)
Tästä ketjusta löytyy esimerkki kuvien kanssa, jonka tapaista olen itsekin toteuttamassa:
http://eleanorinspired1967mustangfastba ... EFI3Pl_t8E
MII etupään hankintapäätös kypsyi 7 vuotta edellisen isolohkomussen tulppia ja pakosarjoja sormet verillä ruuvattuani, että seuraavassa jousitornit eivät enää ahdista.
No nyt on pikkukone, mutta moniventtiilikansilla äärimitta leveyssuunnassa vastaa silmämääräisesti isolohkon mittoja.
Aftermarket jarrusettejä saa MII spindlelle ihan siinä missä muihinkin, ostaa sellaiset kun tarvitsee joko muualta tai setin mukana optiona.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 19 Loka 2014, 21:48
Kirjoittaja Fastback
clark kirjoitti:Etupäätä on syytä vahvistaa, jos auto tulee reippaaseen käyttöön (kuten originaalejakin jousitorneja)
Tästä ketjusta löytyy esimerkki kuvien kanssa, jonka tapaista olen itsekin toteuttamassa:
http://eleanorinspired1967mustangfastba ... EFI3Pl_t8E
MII etupään hankintapäätös kypsyi 7 vuotta edellisen isolohkomussen tulppia ja pakosarjoja sormet verillä ruuvattuani, että seuraavassa jousitornit eivät enää ahdista.
No nyt on pikkukone, mutta moniventtiilikansilla äärimitta leveyssuunnassa vastaa silmämääräisesti isolohkon mittoja.
Aftermarket jarrusettejä saa MII spindlelle ihan siinä missä muihinkin, ostaa sellaiset kun tarvitsee joko muualta tai setin mukana optiona.
Mustang II tyylisistä jousituksista sen verran, että valmistajia riittää.
Heidts, on toimiva paketti ja sitä saa esim. Us-Partsilta kotimaasta kustannustehokkaalla hinnalla. Heidtsin keulassa pitää huomioda, että sitä saa kahdella leveydellä ja kannattaa ottaa se levein vaihtoehto, muuten menee vanteet todella sisälle. Tietysti jos haluaa megalomaanisen miinus merkkisen et:n etuvanteisiin niin sitten kannattaa ottaa se kapeampi versio.
http://www.heidts.com/
Martz Chassis:
http://martzchassis.net/
TCI, Total Cost Involved, suomessakin soviteltu ja löytyy tanarille oma setti.
http://www.totalcostinvolved.com/
Art Morrison Enterprises, tämän rankkaisin ykköseksi. Tämä on myös kaikista vahvin rakenteellisesti - been there done that. En tosin ole varma, onko AME:lla Mustang merkkikohtainen keula, jonka saisi täällä katsastettua.
http://www.artmorrison.com/homepage2.php
Mitä tulee '71-'73 korimallin Mustangin jousitorneihin, niin pitää oikein kysyä, että miksi sellaiseen pitää vaihtaa mustang II tyylinen keula? Ajo-ominaisuuksia se ei varmasti tuo kummemmin lisää toimivaksi tehtyyn alkuperäiseen nähden. Leveyttä jos tarvitsee, niin vakio '71-'73 jousitornien väliin mahtuu 4,6 litran 32 valve Cobra moottori ja 429 Boss. 5,0 coyote menee myös.
'71-'73 mustangista tulpat vaihtelee kyllä ihan passelisti, jopa paikallisen K-marketin pihassa... 429/460 moottorin kanssa jos haluaa pakosarjat isoilla primääreillä niin silloin lieväksi ongelmaksi tulee kummaltakin puolelta 1-2 ja 5-6 primäärien veto alatukivarsien alta. Tämä rajoittaa maavaraa ja jos haluaisi vetää auton tonttiin niin primäärit ovat turhan lähellä maan kamaraa. Ford Power Train Apllications tekee 429/460 pakosarjoja 1 3/4" primääreillä, ovat mallia tri-y ja niillä saa jäätävän maavaran. Primääri on tosin vähän pieni, mutta sellaisilla ajellaan kotimaassakin +600hv tehoilla. On kai niillä yli 800 kaakkiakin otettu jossain. Pienet ne on silti. Meikäläisen aivokopassa muhii ajatus, jossa keula laitettaisiin Mustang II tyylillä jotta voisi tehdä peltisarjat järkevästi isolla maavaralla. Toisaalta jumppaan nähden hyöty on pieni, mutta kutkuttaisi se auton tonttiin veto nyt kun 11s vartilla on korkattu. Isot vanteet ja auto tonttiin - grand touring tyyliin.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 20 Loka 2014, 10:32
Kirjoittaja Topias74
Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 20 Loka 2014, 11:06
Kirjoittaja Firebolt
Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
Onhan se noinki, mut kannet vie vaan oman tilansa kuitenki, mutta mukavampi tehä sellanen missä on sitä tilaa

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 21 Loka 2014, 08:50
Kirjoittaja clark
Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
vielä kun joku tunnustaisi olevansa oikea mustanaamio, niin tämä on paketissa

Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 21 Loka 2014, 13:45
Kirjoittaja Topias74
Re: Mustangin etuakselin vaihtaminen???
Lähetetty: 21 Loka 2014, 22:24
Kirjoittaja Pertti
clark kirjoitti:Topias74 kirjoitti:Eikös siinä moni/neliventtiilikannessa tulppa ole keskellä palotilaa, joten tulpanvaihto on helppoa suoraan kannen päältä.
vielä kun joku tunnustaisi olevansa oikea mustanaamio, niin tämä on paketissa

Mustanaamio on satuolento!
Minä olen Batman
