Sivu 1/1
Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 10 Loka 2014, 16:03
Kirjoittaja ToniH
Hurstin shifterit tulevat
"lower shift bootilla", onko tarkoitus käyttää sekä shifterin kumitötterö, että auton oma
pultattava bootti?
Hmmm...onko niin, että Hurstin oma tötterö suojaa shifteriä lialta kun taas tuo auton tötterö eristää lootan ja tavallaan sisustan/nahkapussukan toisistaan? Eli vähän eri tarkoitus?
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 10 Loka 2014, 16:46
Kirjoittaja ToniH
Okei, tänks. Koitan huomenna, sään salliessa, asentaa moisen ja pyrin siis tunkemaan kaikki kumit sinne sisään.
Tosiaan, öljyt - eli se silikoni lienee aika kriittinen juttu

Olen paininut aikaisemmin vain semmosten lootien kanssa, joissa vivustot "ulkoisia", eikä öljyn kanssa yleensä joudu tekemisiin shifteriä jumpatessa. No, tuli katottua pari videota ja homma vaikuttaa aika simppeliltä.
Ainiin: jossain videossa vakioshifterissä kepin ja itse shifterin välissä oli vaimennuskumi. Hurstissa on rauta rautaa vasten. Onko ko. kumi merkittävä tekijä ja vaikuttaako vain tuntumaan vaiko myös ääniin?
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 11 Loka 2014, 14:43
Kirjoittaja ToniH
Noniin, tuli jumpattua Hursti (M-7210-M) kiinni. Ei paha homma, ottaa semmoset 30-45min jos työkalut ovat käsillä. Olen nyt varsin tyytyväinen shifterin tuntumaan. Vaihdevälit lyhenivät ja kaikki epämääräisyys poistui. Ainiin, äänimaailma: meteli ei lisääntynyt eli mitään rällätystä tai resonaatioita ei ole. Mutta, nyt kuuluu sellainen vaimea...hmmm... vinkuna on huono sana mutta en muutakaan keksi. Se kuulostaa vähän samalta suorahampainen laatikko jos tiedätte mitä tarkoitan? Ääni on vaimea enkä sitä ihan heti edes huomannut, eikä se ole missään nimessä epämiellyttävä tai häiritsevä.
Lyhyt kuvaus proseduurista:
Ensin nyppästään vaihdekepin nuppi ja nahkapussukkapaneeli irti. Paneeli lähtee ihan vetämällä varovasti. Alkuun alareunasta ja sitten sivuilta. Muoviklipseillä kiinni. Takana tupakansytytin, joten sen johto irti kun paneeli on irti.
Sitten "lower boot" ja vaihdekeppi irti. Keppi irtoaa 10mm räikkälenkillä ja boot 8mm hylsyllä.
Seuraavaksi vanha shifteri irti 13mm hylsyllä. Paikka on auki ulkoilmaan, ei kantsi pudotella mitään tai ne päätyvät auton alle. Shifteri on liimattu silikonilla, joten kumivasaralla vähän sivulta koputtelua kepinjuureen niin se napsahtaa irti.
Vanhat silikonit veks, koko projektin hankalin vaihe. Pistin rätin tuohon sisään, ettei silikoninjämät päädy lootan sisään. Putsasin kuitenkin varmuuden vuoksi sen lopuksi.
Seuraavasta vaiheesta ei ole kuvaa mutta tuohon putsatulle ja vaikka alkoholilla pyyhitylle tiivistepinnalle moottorisilikonia ennen uuden shifterin asennusta.
Jatkuu...
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 11 Loka 2014, 14:51
Kirjoittaja ToniH
Uusi shifteri paikallaan. Sitä laittaessa pitää huolehtia, että auton shifterin pallon muovikuppi siirretään uuteen shifteriin. Taisivat nuo uudetkin pultit olla 13mm. Käänsin kepin toisinpäin. Orkkiksena tuo käyrä on eteenpäin eli päinvastoin kuin tehdasshifterissä. Rystyset saattavat ottaa kojetauluun. Noin päin sitä ei tartte kurotellakaan. Kepin pultit olivat tuumaisia 6-koloja. Tässä vaiheessa säädetään rajoittimet tyyliin kolmonen päälle, rajoitin kiinni keppiin ja puoli kiekkaa takaisin + lukkoon. Ja sama homma nelosella.
Ja sitten Hurstin pölysuoja paikalleen ja tässä kohtaa tulikin ainoa tenkkapåå: nippuside millä tuo suoja on tarkoitus pistää kiinni shifterin runkoon on puoli senttiä liian lyhyt. Onneksi varastosta löytyi sopivan mittaisia.
Ja tehtaan suoja paikalleen. Tämä tosiaan erottaa ulkomaailman ohjaamosta, joten se on parempi olla kunnossa. Jälkiviisaana: olisi pitänyt ostaa uusi koska noin 20v ei tee tuolle hyvää. Onneksi se on helppo vaihtaa myöhemminkin.
Ja lopuksi paneeli takas ja nuppi paikalleen. Nupin lukitusmutteri oli tuumainen, en muista - olikohan 11/16 tjsp?
Asennusjuoma unohtui mainita, sitä on syytä varata noin puolipulloa.
Eikun kovaa ajoa...
Tai siis ... seuraavaksi ohjelmassa alustan uusiminen, nyt tuntuu ajaessa kuin istuisi vesisängyssä.

Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 11 Loka 2014, 15:15
Kirjoittaja Make67
Hemmitin hyvä ja seikkaperäinen selostus vaihdosta, kiitos tästä

Tulee avoon tehtäväksi jossain vaiheessa.
Mutta yks seikka jäi epäselväks...

Asennusjuomapullon merkki/vahvuus

???
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 11 Loka 2014, 18:16
Kirjoittaja ToniH
Tuli, se on ko. shifterin asennuspuoli eli sillä puolella se oli ja sillä puolella on karhennus. Mutta, täytyy makustella tuota ja kattoa miltä tuntuu. Äkkiäkö sen puolen vaihtaa samalla kun vaihtaa tuon tehdaskuminkin, jos ei meinaa ylettää. En tosin huomannut mitään ylettämisongelmia koeajolla, kämmen lepäsi nupilla kurottamatta.
Kepin lyhentäminen? Tämä on pidempi kuin orkkis.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 13 Loka 2014, 17:53
Kirjoittaja Sine
Hieno kuvat ja seikkaperäinen selostus. Itsekin joskus miettinyt tuota Hurstin shifteriä.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 09 Touko 2018, 17:54
Kirjoittaja ToniH
Päivitys tähän hommaan. Eli Hurst on ollut kiinni pari kesää ja pelannut hyvin. Mutta, viime syksynä rupesi kuulumaan jokin särinä keskikonsolin suunnalta, joka vaimeni, kun otin vaihdekepistä kiinni. Ajattelin josko rajoituspultin lukkomutteri olisi löystynyt tms. Ja nyt keväällä ääni on vain kasvanut. Päätin siis ottaa systeemin auki ja kiristää pultit.
No, rajoituspultit olivat ihan kireellä mutta vaihdekepin alempi kiinnityspultti oli peruuttanut jo puoliksi ulos ja ylempikin oli löysällä. Se oli tähtiprikka, joka siellä särisi eikä selvästi ollut hoitanut hommaansa. Keppi liikkui eteen-taakse vaihtaessa pari senttiä mutta sitä ei ajaessa huomannut. Ihmettelin vaan, kun keppi esim. kolmosella usein liikahti itsekseen pari cm taakse ja jäi siihen asentoon.
Pistin pultit kiinni kunnolla ja ruuvilukitteen avustuksella. Samalla säädin myös rajoituspultit uusiksi ja sinnekin lukitetta väliin.
Asia siis muuten klaari mutta sekä Hurstin oma suojakumi, että Mussen alkuperäinen suojakumi olivat kummatkin nyt kunnolla riekaleina. Niputin setin takaisin ja tilasin uudet kumit, joten vielä uusiksi konsoli auki ja kumien vaihtoprokkikseen. Tosin tällä kertaa käytän jotain kuminsuoja-ainetta ja toivon, että se antaisi vähän enempi elinaikaa gummeille - no, okei se orkkissuojakumi on jo 23v mutta anyways.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 09 Touko 2018, 19:51
Kirjoittaja Homer65
Toi nykykumi on ihan perseestä. Itellä uusi käyttämätön kumi, VAIHDEKEPIN ympärillä, eka toiminnan testaus ja kumi halki koko matkalta. Ois pitäny laittaa nippuside heti kättelyssä yläpäähän.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 09 Touko 2018, 23:07
Kirjoittaja ToniH
Minua ei niinkään ihmettänyt se, että 23v kumi oli revennyt mutta se kyllä harmitti, että Hurstin 2 kesää (3-4000km) autossa ollut kumihaitari oli melkein kokonaan poikki. Ja kumi oli semmosta haperon oloista kaikenkaikkiaan. Se repeämäkään ei ollut mitenkään suoraviivainen vaan semmonen kuin koko kumi olisi muuttumassa pieniksi paloiksi.
Ja nämä laaduttomat kumit vielä maksavat hunajaa. Siitä ei todellakaan selviä muutamalla kympillä, kun kummatkin uusii. En viittinyt edes laskea mitä siitä tulee.

Ei tullut mieleen toi nahkasta tekeminen mutta ihan käypä idea. Mulla on '66 Land Rover Series 2A ja siinä on vetoakselin "suojakumit" tehty nahkasta (
esim. ) ja nehän kestävät vuosikaudet jopa maastokäytössä. Täytynee seuraavan kerran kehitellä joku semmonen ratkaisu tähän ongelmaan.
Nyt, kun tuli jo noi gummit tilattua niin meinaan uittaa ne
303 Aerospace protectantissa, joka ainakin kumivenepiireissä on ihan kurko-aine. Olen käyttänyt sitä veneenhoitoon ja muutamaan muuhunkin kumin/muovinhoitoon ja ainakin noin 10v kamppeet ovat pysyneet kuin uusina. Toivottavasti noi vaihdegummitkin.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 10 Touko 2018, 09:53
Kirjoittaja Homer65
Tuo nahka on itselläkin ollut suunnitelmissa. Harmi kun ei löydy vanhaa sohvaa ja voi tulla sanomista jos leikkan tosta mustasta olohuoneen sohvasta

.
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 10 Touko 2018, 11:10
Kirjoittaja Pertti
Homer65 kirjoitti: ↑10 Touko 2018, 09:53
Tuo nahka on itselläkin ollut suunnitelmissa. Harmi kun ei löydy vanhaa sohvaa ja voi tulla sanomista jos leikkan tosta mustasta olohuoneen sohvasta

.
Siihen kannattaa oksentaa oikein huolella, niin saattaa saada talliin koko sohvan

....
Re: Hurst shifteri + SN95
Lähetetty: 10 Touko 2018, 11:23
Kirjoittaja ToniH
Kyllähän jokaiselta vanhalta rokkarilta yhdet nahkahousut löytyy, jotka eivät enää keski-iässä rasvaamatta mene jalkaan? Voisi olla aika pistää ne arvoiseensa käyttöön
Noi maastoauton gaiter-nahkat ovat muuten mokkapintaista mutta en tiedä onko sillä väliä? Mutta, miksei samalla onnistuisi ihan perinteisestä purjekankaasta (kangaskaupoissa näköjään nimellä
canvas) tms. paksummasta puuvillakankaasta vedenkestäväksi vahalla tai öljyllä käsitelty gaiter. Vastaava tavara kuin öljykangastakeissa tai vaikka intin teltoissa.
EDIT 21.5. uudet suojagummit tulivat, uitin ne kuminhoitoaineessa ja pulttasin kiinni. Nyt sain stopparitkin paremmin säädettyä (pistin takastopparin vähän turhan tiukalle viime avauksella) ja vaihtaminen on taas ihan juhlaa
