Sivu 1/2
Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 09:29
Kirjoittaja tohtori
Otetaan tällänen teoreettinen tilanne, että veisi katsastukseen katalysaattoreilla varustelun auton jossa on täys työ pitää kierrokset paikallaan pakokaasumittauksen aikana jolloin pakokaasuarvoja ei saada katsastuksen vaatimalla tavalla mitattua. Sitten jos tälläseen tapaukseen hakee päästölaput muualta niin onko katsastuksessa tarkistusmittaukseen joutuminen kuinka todennäköistä? Ja kuulostaako katsastussedän korvaan epäilyttävältä sanoa "mittautin pakokaasuarvot etukäteen muualla koska niiden mittaaminen tässä katsastustilanteessa kestää turhan pitkään"
Tässä teoreettisessa tilanteessa autona on 1991 vuosimallinen gt musse 347 strokerilla ja prochargerin ahtimella.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 09:34
Kirjoittaja Make67
Tyhmä kysymys: Jos on autoliikkeen/-korjaamon pakokaasumittaustodistus alle 3kk vanha, minkätakia sitä tarttis jotenkin selitellä katsastuksessa? Vai vaikuttaako ahdin jotenkin asiaan???
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 09:47
Kirjoittaja Ville K
Kyllä niillä oikeus on tehdä tarkastusmittaus jos epäilevät vilunkia, muttei tietenkään oikeutta velottaa siitä. Eikä kannata selitellä mitään, päästöt on katottu etukäteen ja sillä sipuli.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 11:48
Kirjoittaja Kiesi
Ite oon hakenu joka katsastukseen päästölaput muualta Sierraan. 10 vuoden aikana on tainnut 1 leimamies mitata ne katsastuksessa uudestaan.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 11:56
Kirjoittaja Topias74
Kannattaa selvittää syy miksi on täysi työ pitää kierrokset paikallaan, kyllähän se pitäisi saada käymään tasaiseen! Tietysti tehty taas yksi "viri" auto joka vilungilla saatu leimattua! Kannattaa semmonen auto mikä menee päästöistä heittämällä! Nim. Kokemusta on!

Kun ei tiedä koneen speksejä niin huono arvailla mikä syy, voi olla ihan sähkö/bensa puolella tai sitten liian kireä nokka-akseli. Jos on liian kireä nokka, niin voiko sitä vaihtaa hiukan löysempään vai ei. Kysymyksiä riittää.......
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 21:16
Kirjoittaja Fastback
En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.
Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 22:23
Kirjoittaja Firebolt
En nää tossa mitään muuta huonoa kun sen ettei käy kunnolla. Eli jos autossa on tyhjäkäynti, ja päästölaput ei oo "liian hyvät" nii ei ne konttorilla sitä viitti tarkastaa. Ite en oo kertaakaa oman auton päästöjä joutunu mittauttamaan konttorilla, Aspenin kanssa inssi kehu että melkei raakana tulee putkesta mutta menkööt, kun ei kerta vaadita ton parempia...
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 01 Loka 2014, 22:33
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.
Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
missä ihmeessä sä käyt oikeen autos leimaamassa

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 02 Loka 2014, 06:44
Kirjoittaja Fastback
Galaxie61 kirjoitti:Fastback kirjoitti:En mä tekisi tästäkään liian hankalaa. Moni uudempi auto ei täytä lain kirjaimia jos niitä viritellään. Siellä ylittyy jo 7kg/kw lennossa monesti jo ennenkuin alkaa pakokaasumittauksessa kakoa. Jos ei kykene viriteltyä modernimpaa autoa saamaan leimalle, niin sitten on syytä ajaa uudemmilla vakioilla kuten edellä kerrottu tai vanhoilla jotka eivät ole pakokaasupäästöjen piirissä.
Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
missä ihmeessä sä käyt oikeen autos leimaamassa

Kyl määki Turuus.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 02 Loka 2014, 12:56
Kirjoittaja r.z.
Kyl määki Turuus.
Ainakin täällä meilläpäin on noilla päästölapuilla tehty niin valtavasti vilunkia että ihan joka kerta nykyään mitataan vaikka olis lappu mukana. Sitä ei vaan tarttee maksaa jos on jo aiemmin mittauttanut.
Vähä- tai vähempipäästöisessä laitteessa pitää hiukan osavalinnoissa huomioida myös päästömittausta, mutta kyllä silti melko rallikoneen voi tehdä ilman jännitystä.
V8 Sierrakin meni päästöistä läpi. Taas. .. tokalla kerralla. Ekalla oli jääny "cooldown" -tyhjäkäyntimoodi päälle ja hiilivedyt melkein 4000.. viinalla..

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 02 Loka 2014, 13:36
Kirjoittaja tohtori
Fastback kirjoitti:Vaikka sulla on pakokaasupäästömittauslaput mukana konttorilla niin mittaus tehdään lähes poikkeuksetta ja jos arvot ylittyvät niin hylsy tuli.
Niin joissain paikoissahan mittarit näyttää kokoajan päästöjä kun on se tursake siinä putkessa kiinni vaikka päästöjä ei ollakkaan mittaamassa. Vissiin toisaalla päästöjä mittaavat systeemit laitetaan erikseen päälle.
kaara91 kirjoitti:100hp litratehoon ei tarvita ahtimella välttämättä moottoriin mitään sellaista, joka muuttaisi pakokaasupäästöjä laittomiksi jos säädöt vaan on tehty oikein. Eriasia on jos nokka-akseli on valittu liian rajuksi tai väärän lainen
Kehottaisin perehtymään tai kääntymään osaavan kaverin tai firman puoleen, jos säädöt ei ole kunnossa. Muutoinkin pieleen säädetty kone ei tuota suunniteltua tehoa ja ajettavuuskin on sitä myötä samaa laatua.
Helpompi sanoa vissiin suoraan, että kyseessä on nettiautossa oleva punanen "pikkasen" viritetty musse. Kävin autoa koittamassa ja hyvin se omaankorvaan kävi ja päästöihin liittyen kuulemma nokat eivät ole ongelma ja säädötkin on tehnyt kuulemma ammattilainen. Ajettavuudesta ei nyt hirveesti osaa sanoa kun sitä pääsi vain koittamaan parkkipaikalla mutta vähän vaikee se oli liikkeelle saada ilman sutimista tosin osittain johtuen on/off kytkimestä mut ei se edes mun kädessä kertaakaan sammunut. Kyseiseen laitokseen oli sen verran euroja laitettu (kansiollinen kuitteja), että luulis nyt säätöjenkin olevan kunnossa mutta jokuhan tässä nyt mättää jos kerran monen mielestä päästöt eivät pitäisi olla ongelma.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 02 Loka 2014, 16:53
Kirjoittaja Topias74
Ainahan ne tehot kiinnostaa, mutta siitä voi tulla pitkä tie siihen että auto olisi helposti leimattavissa. Miksei myyjä leimaa itse autoa? Itse olen tuon down-virittämisen tehnyt vaihtamalla nokan miedompaan ja sorvaamalla männistä 2 milliä pois puristusten vähentämiseksi, ja tehot NOUSI 8hv!!!! Tosin autoon tuli samalla 10mm suurempi kaasuläppä. Mutta sen jälkeen autosta tuli sellainen joka menee päästöistä heittämällä, normaali 98 bensalla.
Noissa uudemmissa päästöautoissa kannattaa tehdä huolella ja ajatuksella virittäminen, että pysyy päästöt kurissa, mutta hauskuus säilyy!

Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 02 Loka 2014, 23:16
Kirjoittaja tohtori
Topias74 kirjoitti:Ainahan ne tehot kiinnostaa, mutta siitä voi tulla pitkä tie siihen että auto olisi helposti leimattavissa. Miksei myyjä leimaa itse autoa? Itse olen tuon down-virittämisen tehnyt vaihtamalla nokan miedompaan ja sorvaamalla männistä 2 milliä pois puristusten vähentämiseksi, ja tehot NOUSI 8hv!!!! Tosin autoon tuli samalla 10mm suurempi kaasuläppä. Mutta sen jälkeen autosta tuli sellainen joka menee päästöistä heittämällä, normaali 98 bensalla.
Noissa uudemmissa päästöautoissa kannattaa tehdä huolella ja ajatuksella virittäminen, että pysyy päästöt kurissa, mutta hauskuus säilyy!

Myyjä sanoi, että voi hoitaa seuraavan katsastuksen ihan hyvin mutta seuraavana vuonna on sitten taas sama juttu. Eli kyl tää nyt näyttää vähän siltä, että joko myyjä tekee asialle jotain tai sitten auton saa käydä ostamassa joku kuka itse laittaa sen kuntoon.
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 17 Loka 2014, 14:36
Kirjoittaja musseGT
Tyhmä kysymys: Pitääkö 2005 V8 GT mallista ottaa molemmat eli obd+pakokaasutesti katsastuksessa?
Re: Pakokaasumittaus katsastuksessa
Lähetetty: 17 Loka 2014, 15:01
Kirjoittaja stangrider
1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissä, pitää maksaa OBD ja pakokaasumittaukset, joo.