Sivu 1/1

Käyntiongelmaa

Lähetetty: 05 Syys 2014, 19:22
Kirjoittaja tomeri
Aloitan nyt uuden ketjun, vaikka tuohon Outo ääni alle jo omia vaivojani menin sotkemaan.

Oireet:
- kierrosten mukaan muuttuva naputus/tikitys/sutsutus :)
- käynti ei juurikaan muutu tulpanjohto irroittamalla (kahdella eri pytyllä kokeiltu)
- pakoputkesta tulee satunnaisesti poff ääniä
- kone vääntää kuitenkin nätisti ja ottaa kierroksia kiltisti, ehkä alakierroksilla hiukan huonommin.

Jollakin foorumilla neuvottiin kokeilemaan satasen setelillä laittamalla se putken suulle. Jos venttiili palanut, niin menee rikki aika pian. Kokeilin ihan paperilla ja molemmissa putkissa on selkeästi välillä imu. Pari tulppaa veivasin auki, näyttivät kovin puhtailta (ehkä liiankin, kävisikö laihalla).

Kuulostaako venttiilivialta? Molemmilla puolilla on oma putki eli vikaa olisi useammassakin pytyssä? Vai voiko joku muu aiheuttaa tuollaisen "imusykäyksen" pakoputken päähän. Auto menee tosiaan Niemensivulle ensi tiistaina, mutta olisi kiva etukäteen arvailla mitä kaikkea menee uusiksi. Kannen iästä tai kunnosta ei ole mitään tietoa, mitään lyijyn korviketta ei edellinen (ei-tekninen) omistaja ole käyttänyt. Ja en kyllä minäkään (ehkä 2000 mailia ajanut) eli olisiko kannen vaihto edessä? Mitä luokkaa tuollainen operaatio voisi kustantaa, kannattaako alkaa säästämään jo uuteen koneeseen, koska alakerrankaan kunnosta ei ole mitään tietoa myöskään?

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 05 Syys 2014, 21:15
Kirjoittaja tomeri
Kauppareissulla tuli tunnusteltua käyntiä taas, ja matalilla kierroksilla tasakaasulla on pieni vetää - ei vedä tunne. Jos venttiilit vuotaa, niin pitäisikö käynnin olla tasaisen huonoa?

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 05 Syys 2014, 21:37
Kirjoittaja tomeri
Tuossa on kärjetön systeemi (Pertronix?, ainakin puola on), mutta tuo kuulostaisi siinä mielessä hyvälle, että tulpanjohdot on vaihtolistalla eli sähköongelmaa olen toisaalta itsekin uumoillut. Mutta se alipaine pakoputken suulla?

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 09 Syys 2014, 14:58
Kirjoittaja tomeri
Väliaikatieto. Ei ole venttiili/lejä mennyt eli puristukset ok. Ajoitusmerkkejä ei kuulemma ole ja "viasta" ei vielä mitään hajua. Sepolla on tosin omanlaisensa tapa kommunikoida eli eiköhän se siitä kuntoon vielä tule :wink:

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 14 Syys 2014, 14:16
Kirjoittaja tomeri
Toivottavasti tätä kitinää joku jaksaa lukea :)

Tulpat, tulpanjohdot, puola ja Pertronix vaihdettu, muut paitsi toi Pertronix saattoivat vaihtokunnossa ollakin. Tyhjänkäynti ehkä vähän siistiytyi, mutta mutta...

Jakaja on juurtunut koneeseen, joten sytytyksen ajoitus on mallia kiinteä (ja ne ajotusmerkit on hukassa, ilmeisesti myös dampperista). Uutena oireena alkoi paukutella putkeen aika kovasti pidemmän pintakaasulla ajelun aikana cruising jonossa. Ilmeisesti sytkän säätö pitäisi saada sitten kuntoon. Onko väliaikaisia kikkoja saada vähän lisää ennakkoa vai pitääkö kokeilla liuotushoitoa ja lopulta elimensiirtoa kirurgisin toimenpitein jakajalle? Jakaja toki pitää irti saada, mutta luultavasti ei ehjänä liikahda. Joku on aiemmin jo taltannut siihen juureen aika vekin.

Taistelu jatkuu....

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 14 Syys 2014, 22:17
Kirjoittaja Firebolt
Ei ne viat kotkaamalla lähe, sieltä sitä vikaa kannattaa ettiä mistä on jo valmiiks kotkattu. Talvi on tulossa, jos vaan jaksat linkuttaa lumiin asti niin tee niin, muussa tapauksessa alat tutkimaan heti mikä vaivaa...

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 09:33
Kirjoittaja tomeri
Kyllä sillä loppukesän ajelut ajelee.

Kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on kokemusta juuttuneen jakajan irroituksesta; suoraan ylös (jonkinlainen ulosvedinviritys) vai pyöräyttämällä (putkitongit kiinni ja voimaa)? Liuotushoito jo aloitettu "crc:llä".

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 12:16
Kirjoittaja tomeri
Niemensivu kertoi kerran joutuneensa pilkkomaan koko jakajan, kun ei muuten irronnut. Ei liene kuitenkaan tavallisin ongelma :)

Edit: jos kylmää sitten jakajan jalkaan? Ei taida silti vielä yksi kylmäspraypullo paljoa vaikuttaa.

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 14:01
Kirjoittaja Firebolt
tomeri kirjoitti:Niemensivu kertoi kerran joutuneensa pilkkomaan koko jakajan, kun ei muuten irronnut. Ei liene kuitenkaan tavallisin ongelma :)

Edit: jos kylmää sitten jakajan jalkaan? Ei taida silti vielä yksi kylmäspraypullo paljoa vaikuttaa.

Pyytää kaveria päästään hiilidioksidi sammuttimen tyhjäks jakajan päälle samalla ku ite renkuttaa jakajaa irti, kumpi lähtee eka, jakaja vai sormet...

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 15:30
Kirjoittaja tomeri
Siinä olisi sitten äijä, putkitongit, jakaja ja motti yhtä puuta...

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 22:32
Kirjoittaja Galaxie61
jokunen kiinni kasvanyt jakaja onntullut vastaan. yleensä lähtee kun auttaa putkipihdeillä. kerran oli niin tiukassa ettei irronnut putkipihdeilläkään.
vanhempi herrasmies neuvoi että lämmitä vaikka kuumailmapuhaltimella juuresta ja sulata kynttilää väliin pyörittelemällä sitä kynttilää jakajan reijän ympärillä, anna jäähtyä ja kokeile uudestaan pihdeillä. oli yllättävän toimiva neuvo.
mutta jos kone käy niin ei tarvii erikseen lämmitellä millään, ajaa vaan koneen kuumaksi ja kynttilä käteen..

Re: Käyntiongelmaa

Lähetetty: 16 Syys 2014, 09:16
Kirjoittaja tomeri
Kiitos ideoista, pitääpä kokeilla eri kikkoja. Tuota on joku jo koittanut aikaisemmin jollakin meisselillä/taltalla enempikin tangentin suuntaan naputella, lastu aluillaan. Toivottavasti se siitä lähtee ehjänä.