Jos vesi on takapyörän etupuolella olevassa kotelossa, sinne on tosiaan aika hankala päästä. Rakenne on jotenkin järjenvastainen, siellä on nimittäin jollain vaahtomassalla kiinni muovinen välipohja, jonka alapuolelle ei pääse muuten kuin ottamalla takaneljänneksen kylkiverhoilun irti, turvavyön rullan pois ja ko. aukosta käsin pääsee repimään sen välipohjan pois (palasina).
Olen purkanut ko. levyt pois kahdesta s197:sta ja molemmissa levyn päällä oli hiekkaa ja vaahto oli kosteaa, siis takasen kaari vuoti molemmissa vettä + hiekkaa ko. koteloon ja siksi siellä pohjalevyn saumasssa oleva mitätön vedenpoistorako oli tukossa. Sillon tällöin myös ruostesuoja-aine on noita ohuita vedenpoistorakoja kotelosta ulos valuessaan tukkinut, varsinkin jos kotelossa on ollut pölyä, jota ei ole saatu pois ennen suojausta.
Toinen autoista oli ammattiliikkeessä ruostesuojattu ja eivät olleet näköjään päässeet mistään kotelon alaosaan, vain välipohjan yläpuolella oli kotelosuoja-ainetta. Levyjen poisto ei mielestäni lisännyt melua, vaikka lienevätkin sinne rengasmelun takia laitettu? Kaaren saumat kävin läpi korimassalla, eli eivät vuoda enää. Luulen, että 10 vuoden päästä isossa osassa s197:ja on ruosteongelmia takapyörän etupuolella. Itseasiassa sama ongelma on nyt nähtävissä lähes kaikissa 95-2000 mallin Explorereissa - samassa paikkaa.
Toinen mielestäni kyseenalainen rakenne on palopellin kotelossa. Sen pohjan vedenpoistoaukoissa on halkaistut kumikupit, joiden tarkoitus lienee toimia pölysuojana. Ne kuitenkin keräävät tuulilasin säleiköstä läpitulevan moskan ja tukkeutuvat aikaa myöten. Otin ne myös pois ja ruostesuojasin kotelon, koska muuten sinnekin kertyy vettä, joka lopulta tulee raitisilamasuodattimen läpi vasemman puolen jakatilaan. Pari viikkoa sitten vaihdoin raitisilmasuodattimen ja kotelossa ei ollut mitään, koska sade pääsee huuhtomaan sieltä lehdet ja neulaset pois nyt kun kumit ovat poissa reikiä tukkimasta.
Amerikan foorumien mukaan osassa s197:sta vuotaa etupilari/etulokasuojan sauma vettä suoraan sjb:n ja oven etupuolella olevien liittimien päälle... onneksi sellaista Mustangia en ole vielä livenä nähnyt. Aikoinaan yhteen Mazdaan tosin lahoi reikä juuri siihen kohtaa, mihin tuulilasin vesi etulokarin sisällä tippuu, reikä oli nätisti moottorinohjausboksin takana
