Oikea vastaus palkitaan...
Lähetetty: 11 Heinä 2014, 01:48
Nyt loppuu veivuu, eli Mustangin rassaaminen lopullisesti, ellei tähän asiaan saada viimeinkin jotain rotia. Kyseessä on siis 64 1/2 Musse, kutoskoneella (kone on -68).
Auto on ollut minulla vajaa kolme vuotta ja koko ajan on vaivannut sama asia. Kone sammuu yhtäkkiä, aivan kuin joku sammuttaisi sen virta-avaimesta. Virrat jää päälle, mutta auto ei lähde käyntiin, ainakaan hetkeen. Jos sen saa käyntiin, saattaa ajo jatkua vaikka pari viikkoa, ennen seuraavaa "kohtausta".
Paljon on autoon tehty, tähän asiaan liittyen uutta osaa on vaihdettu mm:
- virranjakaja
- puola
- virtalukon pohja
- tulpat vaihdettu useasti
- tulpanjohtoja vaihdeltu
- kaasari on uusiotuote, joka on vielä varmuuden vuoksi huollettu viime viikolla
- solenoidi uusittu (tällä hetkellä kiinni vanha)
- startti
- maajohdotusta lisätty, uusittu, vaihdettu jne.
Ajoitusta on säädetty useammankin miehen voimin, ja tunteja on palanut. Kipinä tulee jakajalle, ja aina tulpille saakka. Tulpat kastuvat, joten bensaakin kone saa.
Paras arvaus mitä asiantuntijat ovat heittäneet, on nokkaketjun löystyminen, joka aiheuttaa ajoituksen heittelemisen. Jos nokalta on vielä hampaita poikki, aiheuttaa se kuulemma mm. koneen sammumista yllättäen.
Kone on viime talvena aukaistu ja sen pitäisi olla kunnossa (kampiakselin laakeri, männänrenkaat ym.). Vaihdelaatikko on peruskorjattu eli senkin pitäisi olla kunnossa. Laatikolta kuitenkin puuttuu tällä hetkellä allipaineletku koneeseen, sekä johdotus kokonaan (takavaloille ja käynnistyksen esto vaihde päällä). Noiden ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ko. ongelmaa, näin minulle on kerrottu.
Olisi hienoa, jos joku keksisi ongemalle jonkin syyn. Voi tietysti olla, että en ole osannut laittaa ajoitusta kohdalleen, joka sitten aiheuttaa koko ongeman. Tätä kuitenkin epäilen, koska tälläkään hetkellä kone ei edes lupaile käynnistymistä, vaikka starttaakin ihan hyvin. Ajoitusta on käännelty kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin suuntiin.
Paras oma arvaus on, että johdoissa on vikaa. Johdotus on pääosin pirun vanhaa, ja niille ei ole tehyt oikeastaan mitään. Auton on kasannut sen edellinen omistaja, voi olla että jotain on tehty päin mäntyä. Mutta kuten kerroin, kipinää tulee ihan perille saakka...
Suuria palkkioita en lähde lupailemaan, mutta jos joku tietää ongelmaan syyn, lupaan tarjota kaljan Jyväskylässä heinäkuun lopulla...
Tänään vein auton pajalle, jossa kone on laitettu. Katsotaan, löytyykö tarinalle sieltä piste... toivottavasti.
Auto on ollut minulla vajaa kolme vuotta ja koko ajan on vaivannut sama asia. Kone sammuu yhtäkkiä, aivan kuin joku sammuttaisi sen virta-avaimesta. Virrat jää päälle, mutta auto ei lähde käyntiin, ainakaan hetkeen. Jos sen saa käyntiin, saattaa ajo jatkua vaikka pari viikkoa, ennen seuraavaa "kohtausta".
Paljon on autoon tehty, tähän asiaan liittyen uutta osaa on vaihdettu mm:
- virranjakaja
- puola
- virtalukon pohja
- tulpat vaihdettu useasti
- tulpanjohtoja vaihdeltu
- kaasari on uusiotuote, joka on vielä varmuuden vuoksi huollettu viime viikolla
- solenoidi uusittu (tällä hetkellä kiinni vanha)
- startti
- maajohdotusta lisätty, uusittu, vaihdettu jne.
Ajoitusta on säädetty useammankin miehen voimin, ja tunteja on palanut. Kipinä tulee jakajalle, ja aina tulpille saakka. Tulpat kastuvat, joten bensaakin kone saa.
Paras arvaus mitä asiantuntijat ovat heittäneet, on nokkaketjun löystyminen, joka aiheuttaa ajoituksen heittelemisen. Jos nokalta on vielä hampaita poikki, aiheuttaa se kuulemma mm. koneen sammumista yllättäen.
Kone on viime talvena aukaistu ja sen pitäisi olla kunnossa (kampiakselin laakeri, männänrenkaat ym.). Vaihdelaatikko on peruskorjattu eli senkin pitäisi olla kunnossa. Laatikolta kuitenkin puuttuu tällä hetkellä allipaineletku koneeseen, sekä johdotus kokonaan (takavaloille ja käynnistyksen esto vaihde päällä). Noiden ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ko. ongelmaa, näin minulle on kerrottu.
Olisi hienoa, jos joku keksisi ongemalle jonkin syyn. Voi tietysti olla, että en ole osannut laittaa ajoitusta kohdalleen, joka sitten aiheuttaa koko ongeman. Tätä kuitenkin epäilen, koska tälläkään hetkellä kone ei edes lupaile käynnistymistä, vaikka starttaakin ihan hyvin. Ajoitusta on käännelty kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin suuntiin.
Paras oma arvaus on, että johdoissa on vikaa. Johdotus on pääosin pirun vanhaa, ja niille ei ole tehyt oikeastaan mitään. Auton on kasannut sen edellinen omistaja, voi olla että jotain on tehty päin mäntyä. Mutta kuten kerroin, kipinää tulee ihan perille saakka...
Suuria palkkioita en lähde lupailemaan, mutta jos joku tietää ongelmaan syyn, lupaan tarjota kaljan Jyväskylässä heinäkuun lopulla...

Tänään vein auton pajalle, jossa kone on laitettu. Katsotaan, löytyykö tarinalle sieltä piste... toivottavasti.