Sivu 1/2

Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 01:48
Kirjoittaja Korborg
Nyt loppuu veivuu, eli Mustangin rassaaminen lopullisesti, ellei tähän asiaan saada viimeinkin jotain rotia. Kyseessä on siis 64 1/2 Musse, kutoskoneella (kone on -68).

Auto on ollut minulla vajaa kolme vuotta ja koko ajan on vaivannut sama asia. Kone sammuu yhtäkkiä, aivan kuin joku sammuttaisi sen virta-avaimesta. Virrat jää päälle, mutta auto ei lähde käyntiin, ainakaan hetkeen. Jos sen saa käyntiin, saattaa ajo jatkua vaikka pari viikkoa, ennen seuraavaa "kohtausta".

Paljon on autoon tehty, tähän asiaan liittyen uutta osaa on vaihdettu mm:
- virranjakaja
- puola
- virtalukon pohja
- tulpat vaihdettu useasti
- tulpanjohtoja vaihdeltu
- kaasari on uusiotuote, joka on vielä varmuuden vuoksi huollettu viime viikolla
- solenoidi uusittu (tällä hetkellä kiinni vanha)
- startti
- maajohdotusta lisätty, uusittu, vaihdettu jne.

Ajoitusta on säädetty useammankin miehen voimin, ja tunteja on palanut. Kipinä tulee jakajalle, ja aina tulpille saakka. Tulpat kastuvat, joten bensaakin kone saa.

Paras arvaus mitä asiantuntijat ovat heittäneet, on nokkaketjun löystyminen, joka aiheuttaa ajoituksen heittelemisen. Jos nokalta on vielä hampaita poikki, aiheuttaa se kuulemma mm. koneen sammumista yllättäen.

Kone on viime talvena aukaistu ja sen pitäisi olla kunnossa (kampiakselin laakeri, männänrenkaat ym.). Vaihdelaatikko on peruskorjattu eli senkin pitäisi olla kunnossa. Laatikolta kuitenkin puuttuu tällä hetkellä allipaineletku koneeseen, sekä johdotus kokonaan (takavaloille ja käynnistyksen esto vaihde päällä). Noiden ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ko. ongelmaa, näin minulle on kerrottu.

Olisi hienoa, jos joku keksisi ongemalle jonkin syyn. Voi tietysti olla, että en ole osannut laittaa ajoitusta kohdalleen, joka sitten aiheuttaa koko ongeman. Tätä kuitenkin epäilen, koska tälläkään hetkellä kone ei edes lupaile käynnistymistä, vaikka starttaakin ihan hyvin. Ajoitusta on käännelty kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin suuntiin.

Paras oma arvaus on, että johdoissa on vikaa. Johdotus on pääosin pirun vanhaa, ja niille ei ole tehyt oikeastaan mitään. Auton on kasannut sen edellinen omistaja, voi olla että jotain on tehty päin mäntyä. Mutta kuten kerroin, kipinää tulee ihan perille saakka...

Suuria palkkioita en lähde lupailemaan, mutta jos joku tietää ongelmaan syyn, lupaan tarjota kaljan Jyväskylässä heinäkuun lopulla... :bileet:

Tänään vein auton pajalle, jossa kone on laitettu. Katsotaan, löytyykö tarinalle sieltä piste... toivottavasti.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 06:57
Kirjoittaja Galaxie61
mulla teki galaxie aikoinaan samaa ja vika oli virtalukolta lähtevissä johdoissa.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 07:00
Kirjoittaja Firebolt
Ja jos noillakaan ei vielä pelaa, nii suoraan akulta (sulakkeen kautta) jännite puolalle ja starttaamaan. Ilmanputsarikin on hyvä kattoo, ettei sais liikaa?

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 09:18
Kirjoittaja ak72
Tarkistappa tulipellin moninapaliittimet, ne saattaa monesti olla hapettunu/löyhässä. Sähkövikoja voi näissä vanhoissa vehkeisssä aina epäillä ja kun moni omistaja on päässyt räpeltään sähköjä niin sieltä voi löytyä vaikka minkälaisia liitoksia.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 14:07
Kirjoittaja Kopekka
Starttauksen ajaksi yleismittarin plus napa puolan plussaan kiinni, pitäisi näkyä 12 volttia niin pitkään kun avain on start asennossa.
Kun kone on käynnissä jännite tipahtaa ko pisteessä 9 volttiin, virtalukolta lähtee vastusjohto joka saa tämän aikaan, aikaa myöten voi alkaa pätkimään.
Jos vaihdettu etuvastuksella oleva puola pitää vastukselle tulla 12v, tällöin on vastuspiuha ohitettu.
Voihan siihen puolan napaan laittaa pyöreällä abikolla piuhan kiinni ja vetää sen kopin puolelle yleismittariin kiinni, mittarin - napa sitten jonkin ruuvin alle kiinni.
Näkee ajaessa häviääkö sähköt puolalta. Akun miinusnapa ja liitokset putsattu varmaan. Jos tehty abiko virityksiä voi kontaktit olla olla pelkässä muoviosassa.
:wink:

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 19 Heinä 2014, 15:15
Kirjoittaja Korborg
Päivitetäänpä tilannetta sen verran, että auto on nyt seisonut korjaamolla viikon, jossa sitä on rassattu kaksi (2) kokonaista päivää. Ja vaikka ovat ammattimiehiä, niin auto ei edelleenkään ole käynnistynyt. Nyt on tarkastettu myös nokkaketju, joka on uusi...

että jippii

:haitari:

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 19 Heinä 2014, 17:07
Kirjoittaja ROKI
Elä ainakaan maksa tyhjästä, ei ainakaan kyseinen korjaamo ymmärrä yhtikäs mitään vian määrittämisestä. Pitää kokeilla kipinäntulo tulppa johtoon ja maihin, jos kipinä uupuu niin akun plusnavasta piuha suoraan puolan plusnapaan. Sitten kokeilu uudelleen tuleeko kipinä jos tulee huikka bensaa kaasariin, ja sittan käynnistys. Jos kipinä keran tulee se lähtee käyntiin, sitten on helppo jäljittä lopullinen vika minne jännitteet katoaa.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 19 Heinä 2014, 17:22
Kirjoittaja Tahavo
Jos lohduttaa, niin et ole yksin käyntiongelmien kanssa. Minulla temppuili samalla tavalla. Sammui kuin seinään ja odottelun jälkeen käynnistyi(sytkäboksin johtosarjan yhden johdon eritse oli kulunut. otti varmaan välillä maihin puolan alla??) Nyt taas alkoi nykimään 400km ajon jälkeen. Putsasin jakajan, niin nyt en saa toimimaan ollenkaan :? Pitäisi aina antaa ammattilaisten korjattavaksi, minun ainakin. Saan vaan enemmän vahinkoa aikaan kun itse alan räpeltämään.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 20 Heinä 2014, 00:35
Kirjoittaja Korborg
ROKI... Tuokin on tehty. Kiitti silti vinkistä. Korjaamo on tällä alueella varmuudella yksi arvostetuimmista. Ennen kuin vein auton tuonne, olin itse tehnyt yhtä ja toista. Kipinä tulee tulpille asti ja bensaakin saa. Kaasaria vaihdettu ja mm. laitettu bensaa suoraan koneeseen ilman kaasaria. Edes näitä bensoja ei kone polta. Puolalle olen vetänyt virtaa suoraan akulta... ym. ym. "Perusasiat" on varmasti tehty ja vielä useaan kertaan.

Itse veikkaan tällä hetkellä jotain hyvin pientä johtovikaa, joka ei vain ole tullut missään kohti esiin.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 20 Heinä 2014, 08:51
Kirjoittaja ak72
Suosittelen jos konehuoneen johdot ovat mitä sattuu ja kaikenmaailman omia virityksiä löytyy johdoista niin tilaat suosiolla ihan uudet koko konehuoneen johtosarjat.Varsinkin jos alkuperäistä vastaava on kone/lisälaitteet.
Itse tilasin ne kaikki ja ei oo sen puolesta ollut mitään ongelmia. Jos oikeen haluaa panostaa niin tilaa samalla koko auton uudet johdot, mutta se iso "johtohässäkkä" on aika arvokas.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 20 Heinä 2014, 09:44
Kirjoittaja 1223
Moro

Millaiset nostajat sulla tässä on?
Mulla oli kutosessa aikanaan hydrauliset jotka jumitti ja ongelmat oli sitten juurikin samat kuin sulla nyt.

Juha

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 22:17
Kirjoittaja Korborg
Ja päivitetäänpäs tämäkin vanha viestiketju.

Tilannehan ajautui siihen pisteeseen, että auto oli korjaamolla kaksi viikkoa, jossa asiaan ei saatu selvyyttä. KAIKKI mekaaniset ongelmat oli käyty läpi, eikä auto edelleenkään käynnistynyt. Otinpa auton omaan pihaan ja juuri ennen kuin olin laittamassa nuotiota auton alle, päätin vielä käydä läpi johdot ohjaamon puolelta.

Virtalukolta lähtee pinkki johto, jossa lukee lontooksi että "älä katkaise, älä varasta virtaa". Ilmeisesti piuha menee rintapellin kautta puolalle. Kuinka ollakaan, tuosta johdosta oli hieman hankalasta kohdasta (siis kohta ei näkyvillä) varastettu virtaa johdolle, jonka toinen pää ei kuitenkaan tällä hetkellä ollut kiinni missään. Siis johto, joka oli kiepillä, ja se oli myös teipattu kiinni niin, että se ei mihinkään koskenut... Otin piuhan kuitenkin irti, koska muutakaan en keksinyt. Sähkömiehen teippiä kohtaan, johon rosvo oli kiinnitetty. Avain virtalukkoon ja auto käyntiin... Voi perkele.

Iso ongelma, pieni vika. Ainakin tällä hetkellä auto käynnistyy hyvin, ensi kesä näyttää ilmaantuuko ongelma takaisin. Toivottavasti ei.

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 22:37
Kirjoittaja Korborg
Jep. Taisit tosiaan olla lähimpänä oikeaa vastausta. Kattellaan, jos jossain kohti törmätään. Oluellahan näistä on yleensä selvinnyt?? :bileet:

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 06:37
Kirjoittaja ak72
Jos epäilee yhtään sähköpuolen vikaa niin suosittelen kytkentäkaavion hommaamista, netistä löytyy pdf:nä jos ei halua ostaa korjausopasta. Vanhassa Mustangissa on sen verta yksinkertaiset sähköt että kytkiksen perusteella viat on helppo paikallistaa. Hyvä homma että sait auton "tulille" :peukku:

Re: Oikea vastaus palkitaan...

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 06:48
Kirjoittaja Fastback
Hienoa että vika selvisi. Olisiko lähimpinä kuitenkin Galaxie61, ajattelin vaan että virtalukolta tuo pinkki piuha taitaa kulkea... Johdossa vika nyt yleensä ainakin kansan mielestä ja nyt se oli Puolan johdossa.