Sivu 1/1
Miten koneen tehot lasketaan?
Lähetetty: 13 Huhti 2005, 16:11
Kirjoittaja Gallu66
Eli kone on:
Lohko 289 -67 (0.30) ylikoko
Nokka 280 asteinen hydraulinen
Tuplarulla jakopää
Kannet -91 GT Mustangin (pakoaukkoja suurennettu ja muotoilu)
Cranen Energiser rullakeinut (lisäävät nostoa n. 3 astetta)
Hedman Hedders peltisarjat
Edelbrock Performer alumiinimusarja
Edelbrodk 600 cfm 4 kurkkuinen kaasari
Eli miten näillä tiedoilla saisi " laskettua" koneeen tehot?
Re: Miten koneen tehot lasketaan?
Lähetetty: 13 Huhti 2005, 17:00
Kirjoittaja Kimi
Gallu66 kirjoitti:Eli kone on:
Lohko 289 -67 (0.30) ylikoko
Nokka 280 asteinen hydraulinen
Tuplarulla jakopää
Kannet -91 GT Mustangin (pakoaukkoja suurennettu ja muotoilu)
Cranen Energiser rullakeinut (lisäävät nostoa n. 3 astetta)
Hedman Hedders peltisarjat
Edelbrock Performer alumiinimusarja
Edelbrodk 600 cfm 4 kurkkuinen kaasari
Eli miten näillä tiedoilla saisi " laskettua" koneeen tehot?
Ei niitä tehoja lasketa, ne mitataan. Tarkkaile tapahtumatiedoituksia lähiaikoina...
Lähetetty: 13 Huhti 2005, 18:32
Kirjoittaja Fastback
Hmmm, Kimin kanssa samoilla linjoilla. Mutta muttarum, jotta konetta pystytättäisiin analysoimaan esim. desktopdyno 2003:lla, pitäisi koneesta olla paljon yksityiskohtaista dataa. Nokkakortti tarvitaan, kansien virtausarvot, sylinterikansien palotilojen koko, mäntien dekkikorkeus jne jne. Mitä tarkempaa tietoa koneesta on sitä paremmin se pystytään simuloimaan. Hyvä simulointikin on silti vain hyvä arvaus, parasta dataa on dynottaminen tai 400 m Alastron asfalttipätkää.
Lähetetty: 14 Huhti 2005, 09:38
Kirjoittaja Gallu66
Eli arvailuksi menee jos ei käy dynossa...
Niin vähän arvelin. Jokin "perstuntuma" tietysti on mutta se on vain arvaus...
Lähetetty: 14 Huhti 2005, 10:08
Kirjoittaja Mexico65
Taannoin taisin kirjoitella tämän.
457 kirjoitti:Tehot ja tulokset ei synny ostettujen osien kokonaisuudesta vaan mittausten perusteella
Vai miltä kuulostaa: imusarja +20 hv, kaasari + 15 hv, kannet +45 hv, pakosarjat ja putkisto +20 hv, tehopuola +5 hv, vapaavirta suodatin + 5 hv ja kromatut pakoputken päät + 10 hv. Perus kone oli 200 hv 302 eli tehon lisäys 120 hv eli yhteen sä 320 hvja kun huomioidaan hyvä asennus niin saadaan noin 350 hv kone, eipä tarvitse enää kylillä lisäillä.

Mutta jos ja kun konetta ruvetaan ns. virittämään kannattaisi asetta jokin päämäärä johon tulisi pyrkiä. Hyvin monissa lehdissä on useita artikkeleita koneiden virittämisestä ja virityksissä käytetyistä osist ja menetelmistä. Pelkästään niitä seuraamalla voi itse kokeilla pääseekö samoihin lopputuloksiin.
Huomatkaa ettei pelkästään viriosia kiinni pultaamalla saavuteta tavoitteita vaan työn, huolellisen sovittamisen, mittausten ja korjausten jälkeen saavutetaan halutut tulokset.
Poikkeuksiakin on.