Sivu 1/5

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 26 Kesä 2014, 08:24
Kirjoittaja Mexico65
Saako siitä edes kohtuullista ohjausta?
-Saa.
Onko siellä aina tyhjää liikettä siinä ohjauksessa?
-Ei, mutta voi olla vähän.
Onko Borgeson tai hammastanko ainoa vaihtoehto miellyttävään ohjaukseen?
-Ei, muitakin ratkaisuja on.
Lähinnä tuo vetely urissa on ongelma.
-Viittaa ohjauskulma ongelmaan, vähän nää aina vetelee.
Ohjauskulmia on kokeiltu erilaisia ja nyt se on muuten ihan ok, mutta 225 leveät renkaat edessä ei ole tuon ohjauksen kanssa kyllä paras yhdistelmä vai onko joku saanut kohtuulliseksi omassaan tuota ohjausta.
-Mitä on kokeiltu camber, caster, tou in/out, pump steer, kulkusuunta, ym.
Kaikki osat on kyllä uutta etuakselistossa joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
-pelkillä osilla ei myöskään tehdä toimivaa alustaa tarvitaan lisäksi oikeanlaiset säädöt.
Simpukkakin on kiristetty.
-ilmeisesti tehtaan ohjearvoissa, jos edelleen väljää niin vaihtoon.

Kyllähän nolla vakio ohjaus systeemeillä joudutaan ajamaan historic luokissa myös kilpaa eikä noissa autoissa ole mitenkään suurempia ongelmia ohjauksen kanssa.
Alustan säätäminen on vaikeampaa, työläänpää ja aikaa ottavampaa työtä kuin koneen säätäminen. Tosin tulokset näkyy ja tuntuu paljon selvemmin.
Koska me räpellämme jokainen omalla tavallamme myös alustoja ei yleispäteviä säätöarvoja ole kuin suuntaa-antaviksi.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 26 Kesä 2014, 19:22
Kirjoittaja Mexico65
Tehostetun ohjauksen ongelmia en tunne.
Alkuperäinen apusimpukka on toteutettu kumipuslalla ja se heiluu ehjänäkin aika holtittomasti.
Apusimpukan muuttaminen laakeri toimiseksi saattaa myös auttaa ohjaustunnon ja täsmällisyyden saavuttamiseksi.

Roller Idler Arm
Improve the handling of your classic Mustang with ORP's rollerized idler arm. A rollerized idler arm greatly reduces steering effort and allows greater road feedback to the driver by replacing the factory rubber bushing with a greasable bearing. Manual steering cars will especially appreciate this upgrade as the reduced steering effort results in more precise steering input while cornering. Slow speed parking is also greatly improved making it ideal for street cars as well. Using quality US made parts, ORP's rollerized idler arm is a must for the serious driver.

1965-1966 Mustang
Manual/Power Steering
Part # 50-2065 - $189

On turha säätää alustaa jos säätöarvot ei jotenkin ole tiedossa.
Mielestäni tämä vastaa samaa kuin koneeseen laitetaan jotkut säätöarvot ja / tai muutellaan niitä ihan vaan toivossa parempaan.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 27 Kesä 2014, 01:36
Kirjoittaja Jeppe-81
Samoja ongelmia, kyseessä -67 mut alkanu tuntuu et joko vaihtas hammastankoon tai sit tehostettuun simpukkaan, joko borgesoniin tahi noita omegan simpukoitaki kai on kerholaisetki laitellu? Jotenka kuinka iso savotta siitä on odotettavissa jos sille tielle lähtee? Ja tuon alkuperäisen kunnostaminen ei oo vaihtoehto enää! :)

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 27 Kesä 2014, 09:19
Kirjoittaja sakke
Mites teillä, palauttaako ohjaus kunnolla? Mulla tuossa 68:ssa ei palauta vaan pitää aina kääntää takaisin. Alkaa jo kyrsimään. Casteria oman mittarin mukaan + 3,5 joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Auraustakin on pari milliä. Niin ja orggis tehostin tuossa. Jotain tahmeutta tuolla lienee.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 27 Kesä 2014, 19:08
Kirjoittaja Homer65
Mexico65 kirjoitti:Tehostetun ohjauksen ongelmia en tunne.
Alkuperäinen apusimpukka on toteutettu kumipuslalla ja se heiluu ehjänäkin aika holtittomasti.
Apusimpukan muuttaminen laakeri toimiseksi saattaa myös auttaa ohjaustunnon ja täsmällisyyden saavuttamiseksi.

Roller Idler Arm
Improve the handling of your classic Mustang with ORP's rollerized idler arm. A rollerized idler arm greatly reduces steering effort and allows greater road feedback to the driver by replacing the factory rubber bushing with a greasable bearing. Manual steering cars will especially appreciate this upgrade as the reduced steering effort results in more precise steering input while cornering. Slow speed parking is also greatly improved making it ideal for street cars as well. Using quality US made parts, ORP's rollerized idler arm is a must for the serious driver.



1965-1966 Mustang
Manual/Power Steering
Part # 50-2065 - $189

On turha säätää alustaa jos säätöarvot ei jotenkin ole tiedossa.
Mielestäni tämä vastaa samaa kuin koneeseen laitetaan jotkut säätöarvot ja / tai muutellaan niitä ihan vaan toivossa parempaan.
Onhan tuo alustan säätäminen vaikeaa ammattilaisillakin. Vaikka vain asiaa kevyesti sivuaa, ei ole Räikkösen autoa saatu hänelle sopivaksi vieläkään. Auto on rakennettu Alonson käteen sopivaksi ja mieltymykset käyttäytymisen ja ajotavan suhteen ovat täysin erilaiset, tuollakin tasolla. Miten sitten harrastajan autosta saadaan hyvä kaikille kuskeille, huutakoon HEEP!! kuka tietää. Kokeile, säädä, kokeile, säädä... :krooh: ..kokeile, säädä.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 27 Kesä 2014, 22:19
Kirjoittaja Torinobrougham
pete66 kirjoitti:Säätelimpä control valven venttiiliä hieman löysemmälle, ohje sanoo että kiinni ja puoli kierrosta auki mutta laitoin 3/4 osaa auki niin kas, välyshän on pienempi ja ajotuntumaa tuli kummasti lisää kannattaa kokeilla.
Nyt on ihan mukava taas kurvailla.
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itellä samanlaisia onkelmia:oliko sulla auto käynnissä eli ohjaustehostimessa hydraulipaine päällä kun testailit tota välystä?
Se välys on nimittäin selkeästi suurempi kun auto ei ole käynnissä.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 12 Heinä 2014, 11:20
Kirjoittaja ROKI
Minä kerroin joskus vuosia sitten tästä omekan simpukka projektista, joka jäi muiden juttujen johdosta kesken joka kuitenkin jossain vaiheessa toteutuu. Mutta joku teki saman muutoksen loppuun saakka, siitä on juttua jossakin täällä palstalla.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 14 Elo 2014, 09:59
Kirjoittaja Uniflo
Tuohon alkuperäisen viestin uraherkkyys ongelmaan vaikuttaa mm. pyöränkulmat, mutta kokemukseni mukaan kaikkein eniten vanteiden offset. Mitä enemmän vanteiden offset poikkeaa negatiiviseen suuntaan tehdas arvoista, sitä enemmän auto hakee urissa. Myös rengas merkkien välillä on uraherkkyydessä suuria eroja.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 14 Elo 2014, 13:29
Kirjoittaja janne260
Uniflo kirjoitti: Myös rengas merkkien välillä on uraherkkyydessä suuria eroja.
Tämä.
Meni lähestulkoon koko auto sekaisin pelkkien renkaiden vaihtumisen myötä. Siis ei mitään koko- tai muita muutoksia. Ainoastaan kuluneet pois ja uutta tilalle, oletan johtuvan terävämmistä olkapäistä.
Näin siis tuon HT:n kanssa, avossa tuskin tuntuisi, on sen verran makarooni muutenkin koriltaan ajossa.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 14 Elo 2014, 14:48
Kirjoittaja Ville K
Noi terävät olkapäät sotkee fokseissakin ajettavuuden ihan täysin, joten kannattaa renkaita valitessaan tutustua renkaaseen muutenkin kuin pelkällä hinnalla. Suomen uraisille teille sopii pyöreämpiolkainen rengas paremmin.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus

Lähetetty: 17 Elo 2014, 03:21
Kirjoittaja Topias74
Minuakin kiinnostaa nyt tämä aihe, ajattelin että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se borgeson, mutta mikä omega-juttu on?

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Lähetetty: 17 Elo 2014, 09:33
Kirjoittaja jaro55
FaikkuFB on tuon Omega-muutoksen tehnyt ja yv:llä heitti aikanaan mullekin ohjeet miten oli muutoksen tehnyt.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Lähetetty: 17 Elo 2014, 23:27
Kirjoittaja Topias74
No heittäisitkö mullekin yv:llä ohjeet jos niitä ei julkisesti saa tänne laittaa. Tietäis vähän mitä osia siihen projektiin tarvii.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Lähetetty: 18 Elo 2014, 14:38
Kirjoittaja cougar1967
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten täältä ääni hammastangolle. Nimimerkillä ei enää simpukoita mun autoihin. Miinuksena tietysti hinta mutta kerralla kuntoon ohjaus ongelmat.

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Lähetetty: 18 Elo 2014, 19:28
Kirjoittaja Ville K
Kyllähän toi omegan simpukka on ihan laadukas, se on muistaakseni ZF:n valmistama. Yhteen toiseen autoon oon omegan tehostetun simpukan laittanut, eikai siinä muuta ihmeellistä oo, kuin rakentaa simpukan kiinnitykset, ja pumpulle kans. Itse ottaisin pumpun ja letkutkin samasta purkuautosta kuin simpukankin. Ja sitten tietenkin sektorivarren pituus olis hyvä olla sama kuin alkuperäisessäkin.