Sivu 1/1
Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 13 Kesä 2014, 22:33
Kirjoittaja Harley1000
Haloo veljet ja siskot
Auto Musse 1995 5.0. Tänään kun auton tallissa starttasin niin pelitti ihan normaalisti ja käytin n.2min ei mitään ongelmia, ja normaalisti sammutin. Pari tuntia kun oli mennyt piti autolla lähteä ajelemaan heti kun starttasin auton jäi latausvalo palamaan, sammutin auton ja mittari esille, navoista mitattuna näytti 11v.(eli akkuvirralla mennään) Sitten kaikki liittimet,piuhat,sulakkeet tarkistettu. Laturin päästä virtapiuha irti ja autokäyntiin, mittari näyttää suoraan laturista mitattuna latausvirtaa 0.
Voiko laturi morjestaa ihan noin yllättäen vai mistähän alkaisi vikaa etsimään?
APUVA!

Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 09:36
Kirjoittaja jyge
Jos hiilet on lopullaan, niin vasaralla kopautus laturin kylkeen. Ajoin joskus pidemmän huikosen siten että aina 20-50 kilsan jälkeen piti käydä monottamassa laturia.. ei kestäny nostaa kierroksia paljoa, kun het lopetti lataamasta. En sit tiedä olisko laturikohtaisia eroja tässä..
Jos säädin on särki tai piuhat irti, niin ei auta tuo.
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 10:20
Kirjoittaja Arto65FB
jyge kirjoitti:Jos hiilet on lopullaan, niin vasaralla kopautus laturin kylkeen. Ajoin joskus pidemmän huikosen siten että aina 20-50 kilsan jälkeen piti käydä monottamassa laturia.. ei kestäny nostaa kierroksia paljoa, kun het lopetti lataamasta. En sit tiedä olisko laturikohtaisia eroja tässä..
.
Hyvä konsti, ratakaksseiskasta meni hiilet kului ja tuolla tavalla mentiin kohtuu pitkäänkin. Tosin täällä ei tarvi koputella kun teissä on kuoppia ja töyssyjä sen verran, että kaupunki hoiti täräyksiä autoon niin, että hiilet liukui eestaas ja väliin latasi ja sitten taas ei.
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 21:23
Kirjoittaja Tahavo
Vielä sohin omaa latausmurhetta sinne sun tänne. Kiristin laturin hihnan, niin nyt latausjännite näyttää 14V. Akusta mitattuna auto sammuksissa n.12.47V. Eli kaikki ikäänkuin ok, mutta startti ei jaksa pyörittää kuumaa moottoria. Ikävä kun pysähtyy tankille, niin ei käynnisty kuin kolmen tunnin päästä tai apuvirralla. Voisiko olla vain akku huonossa hapessa vai liian lyhyitä ajoja, ettei akku ehdi varautua tarpeeksi? Eikö kuitenkin akusta mitattu 12.jotain V pitäisi riittää moottorin pyörittämiseen myös kuumalla moottorilla?
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 21:58
Kirjoittaja Late
Tahavo kirjoitti:Vielä sohin omaa latausmurhetta sinne sun tänne. Kiristin laturin hihnan, niin nyt latausjännite näyttää 14V. Akusta mitattuna auto sammuksissa n.12.47V. Eli kaikki ikäänkuin ok, mutta startti ei jaksa pyörittää kuumaa moottoria. Ikävä kun pysähtyy tankille, niin ei käynnisty kuin kolmen tunnin päästä tai apuvirralla. Voisiko olla vain akku huonossa hapessa vai liian lyhyitä ajoja, ettei akku ehdi varautua tarpeeksi? Eikö kuitenkin akusta mitattu 12.jotain V pitäisi riittää moottorin pyörittämiseen myös kuumalla moottorilla?
Mitenkäs akkukaapelit ja startin kaapeli, onko kunnosta varmuutta? On huonoon lataukseen ja laiskaan strttaukseen haettu joskus korjausta laturilla ja akulla, mutta kaapelien vaihto ratkaisi. Nekin kuluu ja hapettuu vuosien saatossa
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 22:16
Kirjoittaja CFR-759
Aiheeseen kommentti että latausvika saattaa - yleensä tulee todella nopeasti esiin. SN95:n laturissa ei enään ole kovin
pitkät noi hiilet ja kun ne loppuu niin vika voi tosiaan tulla "yllättäin ja pyytämättä". Enkä kannata näitä "vasarakorjauksia".
Laturi pöydälle ja säädin irti. Muista että hiilet - hiilisilta ei ole integroitu säätimeen ja niitä saa erikseen. Myös Haistaa
hyvin jos on Huonoa Sähköä laturissa ollut eli käämitys palanut tms. vakavampaa vauriota.
Ja starttihuoleen kysymys onko startin ympärillä tiiviit peltisarjat vai onko vakio? Monesti tiettyjen peltisarjojen kanssa
pitää suojata startti lämpösuojalla. Akun napajännite alle 12,5 V alkaa oleen vähän alakanttiin jos mittari on luotettava.
Voi kyllä mitata paljonko startatessa putoaa jännite eli jos startti on tiensä päässä. Vanhakantaiset autosähkärit tietää.
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 16 Kesä 2014, 22:32
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos vinkeistä. Noi kohdat käydään seuraavaksi läpi. Enpä tuota startin lämpenemisjuttuakaan ole tullut ajatelleeksi. Peltisarjat on. Vaikuttaakohan akku takakontissa mitenkään tuohon?
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 17 Kesä 2014, 10:42
Kirjoittaja Pappacosworth
Jos akku on takakontissa, niin johto pitää olla melko paksu jännitehäviöiden pienentämiseksi. Ihan ei tuo taulukko riitä, startin teho en enemmän kuin 1000W, mutta voi katsoa 24 V puolelta kun tuplaa tehon.
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 18 Kesä 2014, 14:18
Kirjoittaja OT-HT68
Mulla oli käynnistämisen kanssa sama ongelma eli aina kun kävi tankkaamassa sai jännittää että käynnistyykö vai ei. Kun oli tarkistettu liitännät, vaihdettu akku, eristelty peltisarjaa niin lopulta vaihdoin startin. Sen jälkeen ei mitään ongelmia käynnistyksessä...
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 18 Kesä 2014, 18:09
Kirjoittaja Tahavo
Ostin jo uuden akun ja startin. On kumma jos ei siihen ongelma lopu. Akun hain tuusulan autosähköstä ja startin saan huomenna

Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 18 Kesä 2014, 20:07
Kirjoittaja Galaxie61
ei tarvii olla kun huonosti kytkevä maajohto koneen ja rungon välillä niin starttaaminen on hankalaa.
Re: Latausvalo alkoi palaa.
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 09:25
Kirjoittaja Harley1000
Käämeissä oli häikkää.. Eli kun laturi lämpeni niin lataus säädin otti itseensä ja morjesti....
Onneksi Auto-Sähkö firma käytti laturia suoraan penkissä ja huomasi vian. Olis nimittäin tehnyt sen uudestaan vasta kun olisi ollut autossa taas kiinni ja ajossa
No nyt pelittää...