Sivu 1/1
Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:22
Kirjoittaja Ripa
Avasin tossa muutama viikko sitten Amerikankontin,ja kelpo vm.-72 Mustang Convertible sieltä työntyikin esille,mutta:
Renkaissa on hillitöntä epäkeskeisyyttä. Ovat kyllä siistit,käyttämättömät valkosivurenkaat,valmistusmaa E-Afrikka.. 9v.vanhat.
Rengasliikkeesä oli eturenkaat penkissä,ja todettiin että pystyheittoa oli niin paljon ettei painoilla tee mitään.
Peltivanteissakin oli sivuttaisheittoa,mutta tärinän aiheuttaa varmaan etupäässä toi pystyheitto?
Auto on seissyt niin kauan että renkaat on kantikkaat(rengasmuisti).
Olen ajanut pari sataa km.ja toivonut,että siitä pikku hiljaa pyöristyvät-huonolta näyttää.
Olisiko kokemuksia vastaavasta? Saako ajamalla enää pyöreäksi,ja olisko muuta niksiä,kuin ostaa uudet?
Olisiko jollain vaikka myydä alle kulkevat renkaat vanteiden kanssa tai ilman?
Autossa on nyt alla 14"/215 siisteillä peltivanteilla-voin antaa ne vaihdossa vaikka kuminpolttoon..
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:26
Kirjoittaja Homer65
Ton ikäset on varmaan niin vanhat, että kannattanee hankkia uudet!! Arvaus ei tieto, kuitenkin.
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:34
Kirjoittaja PeteP
Ja mehän ootamma niitä kuvia!

(Autosta, ei renkaista)
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:44
Kirjoittaja kari gt
yks rengas myyjä antoi vinkin, laske rengas paineita jonkun verran et rengas lämpenee helpomin sen jälkee 10-15km niin kovaa ajoa kuin mahdollista. Sen jälkeen yli 4 paineet antaa olla niin kauan kuin rengas jäähtyy voi flat spot tasoittua.
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:45
Kirjoittaja Jukka
Homer65 kirjoitti:Ton ikäset on varmaan niin vanhat, että kannattanee hankkia uudet!! Arvaus ei tieto, kuitenkin.
Kyllä taitaa Homeri olla jäljillä..?
Tuo rengasmuisti on ihan uusi juttu mulle, vaikka tuo itse ilmiöön olen törmännyt useastikin.
Juttelin Nokian edustajan kanssa samaisesta aiheesta taannoin.
Hän totesi lyhyesti, että kaikki renkaat tekevät tuon, paremmat vaan pyöristyvät nopeammin.
Hanki 15"vanteet ja niille uudet renkaat??

Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:54
Kirjoittaja Jukka
kari gt kirjoitti:yks rengas myyjä antoi vinkin, laske rengas paineita jonkun verran et rengas lämpenee helpomin sen jälkee 10-15km niin kovaa ajoa kuin mahdollista. Sen jälkeen yli 4 paineet antaa olla niin kauan kuin rengas jäähtyy voi flat spot tasoittua.
Tuota kokeiltiin melkein tuplapaineilla, ei toiminut.
Mä ymmärrän tuon flatspotin niin, että renkaasta puuttuu kumia(lukkojarrutus tms.) ja se ei oikene muuta kuin raspaamalla rengas pyöreäksi.
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 10:38
Kirjoittaja Ripa
Kiitokset vastauksista! Taidan vielä kokeilla tuota vähillä paineilla lämpimäksi ajoa,ja sen jälk.suuret baarit.. Sitten vielä uudet tasapainotukset.
Ilmoittelen tuloksista kun on kelejä/kerkiän..
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:42
Kirjoittaja Homer65
Jukka kirjoitti:kari gt kirjoitti:yks rengas myyjä antoi vinkin, laske rengas paineita jonkun verran et rengas lämpenee helpomin sen jälkee 10-15km niin kovaa ajoa kuin mahdollista. Sen jälkeen yli 4 paineet antaa olla niin kauan kuin rengas jäähtyy voi flat spot tasoittua.
Tuota kokeiltiin melkein tuplapaineilla, ei toiminut.
Mä ymmärrän tuon flatspotin niin, että renkaasta puuttuu kumia(lukkojarrutus tms.) ja se ei oikene muuta kuin raspaamalla rengas pyöreäksi.
Samaa mieltä Jukan kanssa, tosta flat spotista, jarrutettu sileä kohta. Noista alkuperäisistä renkaista voi saada kestävät renkaat, jos ovat jo kivasti kovettuneet. Pitoahan niissä ei valtavasti ole, mutta kunhan muistaa sen eikä hulvaile. Toi isompiin vaihtaminen ei muuten ole huono idea, jos ei ole tarkoitus ihan "mannehousuna" pitää. 15" tuumasilla saa pikkasen lisää ominaisuuksia, eikä 16" vielä pilaa lookkia.
Re: Renkaiden muisti..?
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 20:33
Kirjoittaja kari gt
Homer65 kirjoitti:Jukka kirjoitti:kari gt kirjoitti:yks rengas myyjä antoi vinkin, laske rengas paineita jonkun verran et rengas lämpenee helpomin sen jälkee 10-15km niin kovaa ajoa kuin mahdollista. Sen jälkeen yli 4 paineet antaa olla niin kauan kuin rengas jäähtyy voi flat spot tasoittua.
Tuota kokeiltiin melkein tuplapaineilla, ei toiminut.
Mä ymmärrän tuon flatspotin niin, että renkaasta puuttuu kumia(lukkojarrutus tms.) ja se ei oikene muuta kuin raspaamalla rengas pyöreäksi.
Samaa mieltä Jukan kanssa, tosta flat spotista, jarrutettu sileä kohta. Noista alkuperäisistä renkaista voi saada kestävät renkaat, jos ovat jo kivasti kovettuneet. Pitoahan niissä ei valtavasti ole, mutta kunhan muistaa sen eikä hulvaile. Toi isompiin vaihtaminen ei muuten ole huono idea, jos ei ole tarkoitus ihan "mannehousuna" pitää. 15" tuumasilla saa pikkasen lisää ominaisuuksia, eikä 16" vielä pilaa lookkia.
niin en tiedä tosta flatspotista sen enenpää mitä tuo contin mies vastasi kun kerron kyselin omin rengaiden täristystä niin se vastasi näin. Me Continentalilla käytämme mieluummin renkaiden kevyen kuorman
ilmanpaineista nimitystä mukavuuspaineet ja täyden kuorman paineista
nimitystä renkaiden suorituskykyluokan paineet.
Hyvinkin usein on niin, että nuo mukavuuspaineet eivät ole riittävät, jos
halutaan renkaiden kestävän kulutusta maximaalisesti ja kuluvan tasaisesti.
Ei ole mitään haittaa käyttää koko ajan noita ajoneuvon- ja/tai
rengasvalmistajan suosittelemia "täyden kuorman" paineita.(Ei tarvitse aina
lisätä paineita, kun kuormataan enemmin ja päinvastoin).
Alle 2,4 bar paineilla syntyy renkaisiin painavimmissa autoissa joskus
"flat spot" ilmiöitä, varsinkin keväisin kun renkaat lämpenevät ajettaessa
(pienemmillä paineilla enemmin) ja sitten auto seisoo paikallaan kylmän yön
(jopa miinusasteita)...aamulla ajoon lähdettäessä renkaat tuntuvat
täristävän, mutta jonkun matkaa ajettaessa tuo tärinä häviää - kyse on flat
spot:sta.
vähän sekavahan tuo vastaus oli ja samalla viimeset contit minulle mut sori takasin topickkkkkiiin