Sivu 1/1

Shelby Europat

Lähetetty: 25 Touko 2014, 15:15
Kirjoittaja raunoh
Nyt on ilmestynyt 1997 Shelby Amerian World Registry 1-osaisen Kirjan päivitetyt versiot, tietomäärän lisäännyttyä 3-osaisena trilogiana 2008-2014, tämä viimeisin 3. osa pari viikkoa sitten:
Vol I: Cobrat ja GT40
Vol II: 65-67 Shelbyt
Vol III: 68-70 Shelbyt, 68 California Special, 1991-1993 SAAC Mustangit, Shelby de Mexico, Shelby Europa

Aiemmin oli luultu, että Shelby Europaa oli tehty 14 autoa, tuolloin 1997 Kirjan tiedot olivat perustuneet autojen omistajien antamiin tietoihin. Kuitenkin Claude Duboisilta on saatu listaus hänen myymistään autoista, ja näitä tietoja verrattu Mustangien tuotantotietoihin, ja siten listalla on vain 9 Shelby Europaa, jotka kaikki perustuvat 1971 Mustangiin, 2 avoa ja 7 kpl std-fastback 02-runkokoodista autoa (1972 Mustangista tai 05-Mach I:ä ei ollut:, yksi J-koodinen 429SCJ, 7 kpl M-koodista, poikkeuksellisesti myös 1 kpl H-koodin 351-2V). Kaikki Shelby Europat menivät Bob Ford-firman kautta, siten tulee olla tämä DSO-koodi (33 tai 48, sekä Bob Ford:n diileri-koodi):
1F03M154425 (avo Suomessa, Press Photo auto)
1F02M155025 (myyty Sveitsiin uutena, nykyinen sijainti tuntematon, Press Photo auto)
1F02M179936 (varastettu Hollannissa 1987, nykyinen sijainti tuntematon)
1F03M202545 (avo Suomessa)
1F02M202546 (Ruotsissa)
1F02H202547 (Ruotsissa)
1F02M202548 (Hollannissa)
1F02J203129 (nykyinen sijainti tuntematon)
1F02M221647 (Hollannissa)

Re: Shelby Europat

Lähetetty: 25 Touko 2014, 21:09
Kirjoittaja Fastback
Asiallista Rauno! Olis muuten hienoa löytää toi J-koodin Mustangi jostain piileksimästä... Siinä pitäisi olla möyhyä vissiin ok? Oliko se peräti 460 cid suoraan Duboisin käsittelyn jälkeen?

Re: Shelby Europat

Lähetetty: 27 Touko 2014, 22:03
Kirjoittaja raunoh
Luultavimmin 429SCJ-autoon ei ollut vaihdettu 460-konetta, toisin kuin 1997 Shelby World Registry-kirjassa Shelby Europa-listalla aiemmin ollut Ruotsissa nykyisinkin oleva Q-koodinen 72-Mach 1, johon jo tehtaalla oli poikkeuksellisesti vaihdettu viritetty 460-kone, ja siinä oli n. 600 HP, ja ajettu Malmöstä Helsingborgiin (60 km) 15 minuutissa, bensaa oli palanut vain 36 litraa eli 60 L/100km, keskinopeus oli siis vain 240 km/h siis n. vuonna 1973. Bensan kulutus oli sen verran reipasta että jopa ruotsalaiset olivat sitä mieltä, että liikaa, ja autoon oli vaihdettu takaisin Q-koodin mukainen 351CJ. Tosin, bensan kulutushan on riippuvainen kuskin oikean jalan asennosta, mutta kukapa malttaisi olla testaamatta... Tuolla autolla oli muuten ajettu kilpaa Boeing 727-suihkukoneen kanssa USA:ssa ennen auton Ruotsiin menoa.

Täten ainakin 71-73 Mustangiin voi huoletta vaihtaa 460-koneen museotarkastajan liikaa "purputtamatta", kun kerran löytyy yksikin jo tehdas-asenteisesti tehty 460cid-Mustang...