Sivu 1/1
Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 18:17
Kirjoittaja Pate64
Tuossa ihmettelin kun tuo auto on koko ajan päästellyt melkosta kolinaa kun ajaa kuoppiin. Tänään se otettiin nosturille ja tutkittiin et mikä siellä riivaa. No asentaja piti lähes varmana kolinan tulevan etujarrusatuloista. Testiajo sen sitten varmisti. No sitten siitä otettiin satulat irti ja kappas kummaa, sieltä puuttui ne kumiset vaimentimet tapin ympäriltä. Niiden tilalla oli lähinnä jäykkää alustamassaa muistuttavaa paskaa. Voi herra varjele mitä virityksiä noista löytyy. Tilapäis ratkaisuksi siihen tehtiin sopivasta kumiletkusta vaimennus siksi aikaa kun saan oikeat osat. Tuo tilapäisratkaisukin poisti kokonaan etupään kolinat. Ai että tuli hyvä fiilis

Joskus se on pienestä kiinni.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 20:09
Kirjoittaja Jukka
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 20:36
Kirjoittaja Mexico65
Tuttu tapaus ilman kolinoit!
Nuo akuperäiset kumit sulavat ajan saatoksi jännäksi massaksi.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 20:39
Kirjoittaja Jukka
Mexico65 kirjoitti:Tuttu tapaus ilman kolinoit!
Nuo akuperäiset kumit sulavat ajan saatoksi jännäksi massaksi.
Tämä selevä!
Aika siis tehnyt tehtävänsä eli ei katkota kenenkään sormia.

Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 20:43
Kirjoittaja Pate64
Ahaa eli se ei ollutkaan kyläsepän korjaus vaan se kumi on sulanut mömmöksi. Uudet osat sain jo siihen tilattua.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 22:24
Kirjoittaja Pate64
No en tiedä mikä sen kumin suomenkielinen nimi on mutta englannin kielisenä se on caliper pin insulator. Eikä tuo haitarikumia ole. Kyllä tuolla oli ihan valtava merkitys asiaan.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 21 Touko 2014, 23:50
Kirjoittaja Late
Taitaa olla toisenlaiset kun kysyjän autossa (klassikko kenties?). Tuttu on itsellekin tuo liukutapin eristekumivaiva, tuossa omassani sellaiset takasstuloissa ja haperat olivat. Eli varsinainen tapin reikä vähän suurempi kuin tappi ja tuon välyksen tiivistää putkimainen kumi. Kun kumi kuluu niin satula pääsee liikkumaan ja kilisee metalli metalliin.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 22 Touko 2014, 08:48
Kirjoittaja Mexico65
Noissa Fordin 1 mäntäisissä 68 - 73 satuloissa on tuollaiset kumi lerssit jotka aikaa myöten muuttuu mössöksi, muuntuminen tapahtuu alle 50 vuodessa.
Olettaen / arvaten, että kyseessä on vastaava jarrukaliperi.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 22 Touko 2014, 18:43
Kirjoittaja Pate64
Just tuollasia kumeja tarkoitin.
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 23 Touko 2014, 09:41
Kirjoittaja OT-HT68
Meikäläisen -68 piti sellaista kolinaa Stadin nupukivillä ajettaessa että hävetti, kunnes syyksi paljastui poikkiruostuneet etujarrupalojen "hold down spring:t", jotka on tuossa Mexicon kuvassa merkinnällä "Clip 2B164". Ne pitää jarrupalan pohjassa eikä päästä sitä heilumaan ylös-alas kun pyörä ravistaa pikku pompuissa. Niemensivulta varmaan löytyy...
t. Olli
Re: Kolinat hävisi
Lähetetty: 23 Touko 2014, 11:01
Kirjoittaja Mexico65
Jos noissa yksimäntä kaliipereissa on jotain korjattavaa, niin ehkä kannattaa hankia kuvan mukainen satsi + männän tiiviste ja - pölytiiviste ehkä myös uusi mäntä.
Jarrupalat vaihtoon samalla.
Onkohan noissa paloissa jotain oleellista eroa kun Summitilla halvin noin $19 ja kallein $146?