Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
PÄIVITÄMME KAHDEN VIIKON KULUESSA LÄHTÖLISTAAN MAKSANEET. (KTS VÄLILEHTI LÄHTÖLISTA)
30 EUROLLA SAAT MITATA AJONEUVOSI NOPEUTTA 3 KERTAA.
MITTAUS TAPAHTUU VALOKENNOLLA JA TUTKALLA.
TERVETULOA.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 19 Touko 2014, 10:38
Kirjoittaja JXA-26
Tällä tietoa ainakin kaksi Mustangia menossa rykäsemään. BOSS ja CYR ilmoittautunu, löytyykö muita...?
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 10 Kesä 2014, 17:48
Kirjoittaja Futurage
Eiköhän Asseri ole tulossa kokeilemaan ennätyksensä rikkomista...tieto on tosin vielä varmistamatta.
Futura on edelleen talviteloilla enkä näillä näkymin ota sitä tänä kesänä liikenteeseen...ensi vuonna uusilla eväillä...?
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 18 Kesä 2014, 15:43
Kirjoittaja Galaxie61
oliko paikalla fordeja ?
näkisköhän tuloksia mistään ?
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 00:33
Kirjoittaja Galaxie61
oli joku rotke ajanu melkosta vauhtia.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 11:47
Kirjoittaja JXA-26
Videoita Hallista. Esittäjinä: CYR ja BOSS
BOSS:
CYR:
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 20:40
Kirjoittaja CFR-759
JXA-26 kirjoitti:Videoita Hallista. Esittäjinä: CYR ja BOSS
BOSS:
CYR:
Hyvin Arto huomas että taisit jo 6:n tonnin jälkeen heittää vitosta pesään ja sillä keräsi paremman
loppunopeuden kun minä aikanaan joka tietenkin tuuppasin liki 7000 rpm ennen vitoselle heittoa.
Oliskohan pelannu Bossinkin kanssa kun tappiin (7500 rpm) vedin 4:lla ja 5:lla. Hmmm.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 21:18
Kirjoittaja JXA-26
Bossissa oli kummittelemassa se tehdasrajoitin 250 km/h, joten etköhän ottanut siittä kaikki irki. Tuolla ralliponilla ajaessa on tullut hyvinkin selväksi, ettei nämä laitteet etene kierroksilla vaan väännöllä. Siksi vaihdoin heti isommalle, -mittareihin katsomatta-, kun perse ilmoitti kiihtyvyyden heikentyvän merkittävästi. Spekuloinko kenties jälleen sekundäärisin argumentein, en todellakaan ole tästä puolesta enkä vastaan, vaan täysin päinvastoin.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 21:56
Kirjoittaja JXA-26
Oli tuo Tremec 600 viitosvaihde kanssa nälkävuosi. Jääny vain miettimään mikä olisi tälläisillä tehoilla (väännöllä) SE oikea perävälitys, millä saavutettaisiin optimaalinen huippunopeus. Tiheämmällä jaksaisi vetää vitosella toppariin, kuin taas harvemmalla olisi enemmän voimaa.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 22:03
Kirjoittaja Fastback
JXA-26 kirjoitti:Oli tuo Tremec 600 viitosvaihde kanssa nälkävuosi. Jääny vain miettimään mikä olisi tälläisillä tehoilla (väännöllä) SE oikea perävälitys, millä saavutettaisiin optimaalinen huippunopeus. Tiheämmällä jaksaisi vetää vitosella toppariin, kuin taas harvemmalla olisi enemmän voimaa.
Ajotilakuvaajan&piirroksen kautta, jos tunnetaan moottorin oikea vääntökäyrä = dynotieto ja auton todellinen ilmanvastuskerroin. Näistä päästään aika pitkälle. Jos tuntuu ettei harvemmalla pääse alueelle, niin pieni annos esim. 150hv ilokaasua saattaa nostaa väännön 40%-50% korkeammalle mitä vapaparina, esim. 500Nm saattaa nousta 750 Nm.
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 22:28
Kirjoittaja JXA-26
Fastback kirjoitti:...pieni annos esim. 150hv ilokaasua saattaa nostaa väännön 40%-50% korkeammalle mitä vapaparina
Nyt pidetään teho vakiona ja välitys muuttujana. Hallissa Challengerin liki 300km/h tulos tehtiin juurikin naurukaasun voimin, mutta nyt mietityttää perävälityksen vaikutus vauhtiin. Edellisinä vuosina kaksi täysin vakiota Mustangia oli ajamassa samassa tapahtumassa ja harvemmalla välityksellä varustettu voitti. Jollen täysin väärin muista niin CYRrissä on 3.7 välitys...?
Re: Nopeusmittaustapahtuma Halli 2014
Lähetetty: 03 Syys 2014, 22:50
Kirjoittaja Fastback
JXA-26 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:...pieni annos esim. 150hv ilokaasua saattaa nostaa väännön 40%-50% korkeammalle mitä vapaparina
Nyt pidetään teho vakiona ja välitys muuttujana. Hallissa Challengerin liki 300km/h tulos tehtiin juurikin naurukaasun voimin, mutta nyt mietityttää perävälityksen vaikutus vauhtiin. Edellisinä vuosina kaksi täysin vakiota Mustangia oli ajamassa samassa tapahtumassa ja harvemmalla välityksellä varustettu voitti. Jollen täysin väärin muista niin CYRrissä on 3.7 välitys...?
Harva välitys toimii jos moottorin maksimiväännöt ovat matalalla kierrosluvulla esim. 3500-5000rpm. Moottorin vääntö ei saa missään vaiheessa tippua alle vierintävastuksen&ilmanvastuksen, sillä jos näin käy niin siihen toppasi kiihtyvyys. Naurukaasu auttaa ns. area under the curve. Jos koneessa riittäisi vääntö ylemmillä kierroksilla mutta ollaan jo vitosella ja jengat tulee vaihdossa alas 3400 rpm esim. jossa moottorin tuottama vääntö on pienempi mitä ilmanvastus ja vierintävastus vaativat niin tällöin naurukaasulla saadaan iloinen extra vääntö, jolla päästää yli tästä blind spotista vääntökäyrässä ja taas jaksetaan mennä ilman ilokaasuakin. Sitten taas kun kaksi käyrää kohtaavat eli vääntö ja ilmanvastus&vierintävastus niin napista kaasua ja yli mennään taas jonkin matkaa.
Hallissa mennyt Challenger oli aika perusvehje moottoriltaan eli tarkoitan n. 650 hv isolohko jolle tarjoiltiin kaasua. esim. 200 hv kaasua on prosenteissa aika vähän noin isolle perusteholla ja suurelle koneelle = 30 %. Vastaa kun antaisi 100hv 2.0 koneelle 30hv kaasua. Ilokaasu on iloinen asia kun sitä käytetään oikein. Tästä on hienoja t-paitoja ja tarroja jos tykkää autoonsa sellaisia liimailla "Nitrous does not kill your pistons, people do".